Elfenblauw 4: De Helm van Armata – Johan Vandevelde

0
122

Omslag Elfenblauw 4: De Helm van Armata

De Helm van Armata is het vierde en afsluitende deel van de Elfenblauw-serie. In het eerste deel belandde Sander onverwacht in het mythische Cyndrië., een middeleeuws aandoende wereld waar de machtige tovenaar Farlog regeerde. Sander bleek de kroonprins van Cyndrië te zijn en in de loop van de serie was te lezen hoe dat zijn leven veranderde. Zo maakte hij kennis met elfen, een draak en een heks. En hij ontmoette de mensen die zijn beste vrienden werden. Samen beleefden zij vele spannende avonturen en gingen ze de strijd aan met Farlog. Het einde van deel drie stevende af op een laatste grote veldslag.

*spoilers in de rest van de recensie!*

Laatste deel
Terwijl de legers zich opmaken voor de allesbeslissende veldslag gaat Sander met zijn vrienden op zoek naar de mythische Helm van Armata, het ultieme wapen en hun laatste kans om Farlog te verslaan. Sander en zijn vrienden staan voor een haast onmogelijke opdracht. Ze moeten naar een gebied waar ze waarschijnlijk niet levend vandaan komen, om in het rijk van de doden de helm onder de neus van de godin van de onderwereld weg te kapen. Als blijkt dat Sander en zijn vrienden niet de enigen zijn die op zoek zijn naar de helm, wordt het een race tegen de klok en een meedogenloze strijd op leven en dood.

De Helm van Armata is een aanrader voor jongeren die houden van een boek vol strijd, gevaar en avonturen in een magische setting.

In de start van De Helm van Armata komen de gebeurtenissen en verhaallijnen van de eerste drie delen perfect samen. Er is in de loop van de boeken een goed opgebouwde wereld en verhaal opgebouwd met een rijke historische achtergrond. Nu bewijzen de opgebouwde bondgenootschappen hun waarde en kan de strijd tegen de gezamenlijke vijand eindelijk beslist gaan worden.

Spannende start
De start van het verhaal is spannend en meeslepend en geeft goed weer hoe hopeloos de situatie voor Sander en zijn vrienden lijkt te zijn. Er is geen proloog of terugblik, maar als lezer zit je direct weer midden in het verhaal en de spanning. Een groot pluspunt, want als je al drie boeken van een serie gelezen hebt zit je daar meestal niet op te wachten. Wel worden op heel natuurlijke wijze een aantal gebeurtenissen en personages uit de serie genoemd. Vóór het lezen had ik verwacht dat het verhaal vooral zou gaan over het bemachtigen van de helm. Maar het blijkt veel meer te zijn dan alleen een queeste, de gehele strijd tegen Farlog in alle aspecten komt aan bod.

Er zijn twee hoofdlijnen in het boek, namelijk de verdediging van Nyamh en de zoektocht naar de helm. Beide lijnen worden goed opgebouwd, stap voor stap wordt de lezer meegenomen in de vele keuzes die gemaakt moeten worden en de gevolgen hiervan. Het is een erg sterk punt in het boek dat niet alles draait en afhangt van het vinden van de helm. Het wordt gezien als een kleine kans op een wonder maar ondertussen gaan alle voorbereidingen voor de veldslag gewoon door.

De queeste en de gevechten om Nyamh zijn vol actie, gevaar en spanning. Toch is er ook een verschil in sfeer die het oproept tijdens het lezen.

Bloederige veldslagen
De veldslagen zijn groots en worden vanuit alle kanten belicht. De politiek en de machspelletjes komen aan bod, maar ook de emoties van burgers en soldaten. De tactieken van vriend en vijand zijn duidelijk voor de lezer, wat een erg volledig beeld geeft. Het doet wel iets denken aan de gevechten uit de boeken In de ban van de ring. Het geeft een reëel en daardoor wat triest beeld van de oorlog die woedt in het land. De lezer wordt niet gespaard en krijgt te maken met bloederige scenes waarbij vele doden en gewonden vallen. Het is een overtuigend en indrukwekkend beeld dat de auteur weet neer te zetten. Waarbij hij laat zien dat in oorlog de wereld niet zwart-wit is. Zo doden bijvoorbeeld mensen die aan de goede kant staan niet alleen om te overleven maar ook uit woede en haat. Dit deel is dan ook wat meer geschikt voor de wat oudere lezers.

Een queeste
Dit deel van het boek gaat wat meer over de avonturen van Sander en zijn vrienden. Er is hier ook wat plaats voor humor en leuke gesprekken onderling. Hoe goed de andere verhaallijn ook geschreven is, het lezen over het zoeken naar de helm trok me meer. De reis naar en door de onderwereld is niet alleen heel spannend maar laat ook de personages meer tot leven komen. Sander en zijn vrienden krijgen het gevoelsmatig zwaar te verduren, wat zorgt voor mooie en ontroerende momenten.

Aan het einde van het boek valt alles van de eerdere delen en dit deel op zijn plaats. Maar voordat het zover is moeten de hoofdpersonen veel doorstaan en vechten voor hun leven. Het blijft dan ook irriteren dan jonge mensen die volwaardig hun bijdrage aan de oorlog leveren nog steeds als kinderen behandeld worden. Het is jammer om van deze jonge helden afscheid te moeten nemen. Gelukkig heeft de auteur gezorgd voor een complex, mooi en groots einde. Een perfect einde voor deze mooie serie.

De helm van Armata is een waardige afsluiting van de Elfenblauw-serie. Het is voor een wat ouder lezerspubliek door de felle en bloederige veldslagen. Het verhaal is prachtig uitgewerkt en beschreven. Er is in het boek zowel plaats voor de rauwe realiteit als voor vriendschap en emoties. Het is een aanrader voor jongeren die houden van een boek vol strijd, gevaar en avonturen in een magische setting.

[product_page sku=”9789462342644″]

Elfenblauw 4: De Helm van Armata Boek omslag Elfenblauw 4: De Helm van Armata
Elfenblauw 4