Elfenblauw 3: De Banneling – Johan Vandevelde

0
23

Omslag Elfenblauw 3: De Banneling

De Banneling is het derde deel uit de succesvolle en populaire serie Elfenblauw. De hoofdpersoon in de boeken is de twaalfjarige Sander die terechtkomt in een magische wereld. Daar blijkt hij de kroonprins van het koninkrijk Cyndrië te zijn en heeft hij (in deel 1) de duistere tovenaar Farlog verslagen en opgesloten in het Juweel van Silnaris. In deel 2 heeft Sander het opgenomen tegen Lystar, een volgeling van Farlog. Dit was slechts deels succesvol, want hij ontsnapte met het Juweel en heeft een gevaarlijk monster gecreëerd. Gelukkig heeft Sander trouwe vrienden die hij hem bijstaan om deze bedreigingen het hoofd te bieden.

Dit derde deel begint met een voorspelling van het Orakel van Elsyn:

“De handen van de Meervoudige hebben zich bij het monster van Kelan geschaard. Detoras is gevallen en tienduizend dozijnen wachten op de terugkeer van de Zwarte Tovenaar door het bloed van de Elfenvriend.
Brynward valt vóór de eerste sneeuw.
Oude vijanden worden bondgenoten of allen zullen ten onder gaan.”

Deze voorspelling dreigt inderdaad uit te gaan komen, want Lystar trekt op met een leger van mannen en monsters met de bedoeling om eerst Brynward en daarna de rest van de wereld te overmeesteren. Aan Sander en zijn vrienden de belangrijke taak om het mythische elfenvolk en hun oude vijand, de Sardeniërs te overtuigen om aan hun kant te strijden, want alleen dan is er een kans om Lystars invasiemacht het hoofd te bieden. Het wordt een spannende race tegen de klok, vol gevaren en beproevingen.

Fantasy en spanning
Vanaf de eerste bladzijde zit je al helemaal in het verhaal en waan je jezelf in deze magische wereld. De magie en fantasy is dan ook ruimschoots, en soms spectaculair, aanwezig. Ik raakte bijvoorbeeld helemaal onder de indruk van de magie van de heks Astraea.

Ook de spanning is vanaf het begin af aan voelbaar door voorspelling van het orakel. De stad moet verdedigd worden en de tijd begint te dringen. Daarom besluiten Sander en zijn vrienden om zich op te splitsen. Sander, Taryn en de knappe heks Astraea gaan naar het krijgersvolk van Sardenië om een bondgenootschap met koningin Caribda te sluiten. Kabouter Berik en draak Vonkje gaan de elfen om hulp vragen. Zwaardmeester Caldric en zijn pupil Katya krijgen de taak om de verdediging van Brynward voor te bereiden.

De drie verhaallijnen wisselen elkaar goed af, er gebeurt ontzettend veel en de voortdurende tijdsdruk maakt het verhaal extra spannend. Zo komen Sander en zijn reisgenoten in de nodige problemen en moeten ze alles op alles zetten om het er levend van af te brengen. Voor mijn persoonlijke favorieten Berik en Vonkje is een echte heldenrol weggelegd in het boek. Erg leuk is het bijvoorbeeld dat Berik bij zijn kaboutervolk om hulp gaat vragen en je zo meer te weten komt over de Nezin, het volk van Berik. En bij Caldric en Katya blijken er onverwachte problemen te zijn bij de verdediging van Brynward. Ze moeten alles op alles zetten om de stad toch zo goed mogelijk voor te bereiden op de komende strijd.

Als uiteindelijk iedereen met wisselend succes weer in Brynward is barst de strijd tegen het leger van Lystar los. Het is een strijd die gedoemd lijkt om te mislukken. Als er dan op het einde nog allerlei onverwachte wendingen en spannende gebeurtenissen zijn is het boek eigenlijk veel te snel afgelopen.

Oude bekenden
Het is fijn om oude bekenden uit de eerste twee delen weer terug te zien en leuk dat ze de lezer nog steeds weten te boeien en verassen. De personen zijn niet heel diep uitgewerkt, maar er is wel degelijk sprake van emotie in het boek. Er moet omgegaan worden met zaken als wantrouwen, angst en verdriet. Sander en Taryn missen beiden hun familie en proberen dit een plek te geven. Sander droomt regelmatig over zijn oom Brendan en het zwaard dat zijn oom speciaal voor hem gesmeed heeft blijkt van onschatbare waarde te zijn. Hierdoor laait mijn stille hoop dat hij nog leeft toch weer op.

De hoofdpersonen zijn echte helden. Vriendschap, eer en trouw zijn heel belangrijk voor hen, maar gelukkig komen ze wel over als echte mensen met hun eigen fouten en soms irritante trekjes. De vijanden zijn sluw en meedogenloos en de monsters afzichtelijk maar dit past goed in het verhaal.

Oudere kinderen
Het boek is geschreven voor kinderen vanaf 12 jaar, maar ook oudere kinderen zal het zeker aanspreken. De manier van schrijven is spannend en meeslepend en zeker niet kinderachtig. De veldslagen zijn heftig en het loopt beslist niet voor iedereen goed af. Het verhaal is soms doodeng en de voorbereidingen voor de veldslag komen heel reëel over zodat het verhaal nog echter lijkt. Gelukkig zit er als tegenwicht ook genoeg humor in het boek.

Het boek doet je verlangen naar deel 4 door de prettig schrijfstijl en de mix van spanning, magie, avontuur en humor. Omdat er op het einde nog veel nieuwe gebeurtenissen zijn word je erg nieuwsgierig naar het vervolg.

Elfenblauw 3: De Banneling

Johan Vandevelde | Abimo Uitgeverij | 2012

‘De handen van de Meervoudige hebben zich bij het monster van Kelan geschaard.
Detoras is gevallen en tienduizend dozijnen wachten op de terugkeer van de Zwarte Tovenaar door het bloed van de Elfenvriend.
Brynward valt vóór de eerste sneeuw.
Oude vijanden worden bondgenoten of allen zullen ten onder gaan.’

Zo luidt de voorspelling van het Orakel van Elsyn. Donkere wolken pakken zich samen boven Zuid-Sepira. Lystar staat met een leger van nooit geziene omvang klaar om het hele continent opnieuw in een donker tijdperk te storten. De twaalfjarige Cyndrische kroonprins Sander en zijn vrienden wacht de gewichtige taak om het mythische Elfenvolk en hun oude vijand, de Sardeniërs, te overtuigen om aan hun kant te strijden. Alleen dan kan een leger op de been gebracht worden dat sterk genoeg is om Lystars reusachtige invasiemacht het hoofd te bieden. Het wordt een race tegen de klok vol gevaren en beproevingen, en verrassende ontmoetingen…

Vorig artikelDe eerste Biechtmoeder – Terry Goodkind
Volgend artikelNachtschade 1: De flirt – Andrea Cremer