Nachtschade 1: De flirt – Andrea Cremer

0
40

Omslag Nachtschade 1: De flirt

Nachtschade: De flirt speelt zich af in Amerika, waar Calla Tor woont. Ze is de leider van een groep wakers. Dit zijn mensen die zich in een wolf kunnen veranderen om hun territorium te verdedigen tegen zoekers. Zoekers zijn mensen die hen kwaad willen doen. Calla zal binnenkort oud genoeg zijn om te trouwen, en zal volgens de traditie aan een mannetjesalpha gekoppeld worden om een sterke nieuwe roedel te maken. Daarbij zijn ze gehoorzaam aan de eisen van de hoeders, die ze moeten dienen en beschermen. Ze wordt gekoppeld aan Ren Laroche, een vriend en klasgenoot van haar. Maar dan ontmoet ze Shay, een jongen die nieuw is op hun school. Hij zet meteen haar wereld op zijn kop en laat haar hart ook niet onberoerd. Wat moet ze nu? Plichtsgetrouw voor Ren kiezen of toch haar hart volgen en Shay kiezen?

Nachtschade: De flirt is het eerste boek van van de Nachtschade-reeks. Het begint met een gevecht, wat meteen de kracht van Calla laat zien. Het verhaal wordt dan ook vanuit haar gezichtspunt verteld. De diepgang in het verhaal en uitleg over de rol van de wakers en de hoeders ontbreekt soms. Dit is zonde, omdat het de spanning wat wegneemt. Het kan veel spannender zijn als vanaf het begin al redelijk duidelijk is voor de lezer hoe alles een beetje in elkaar zit, anders is de gehoorzaamheid van de wakers onbegrijpelijk.  Al snel in het verhaal wordt duidelijk wat de hoeders voor Calla in petto hebben. Als een echte puber wil ze wat te zeggen hebben over haar leven, maar ze kent ook haar taak als gehoorzame waker. Ze zal als het puntje bij het paaltje komt toch hun wensen moeten inwilligen. Die tweestrijd wordt goed neergezet. Hier komt echter ook een nadeel bij kijken. Door deze focus op haar innerlijke strijd wordt er wel erg veel aandacht besteed aan de romances en het geflirt over en weer. Het slot van het verhaal is verwarrend en kan de lezer ervan weerhouden verder te willen lezen. Zet echter door. Zoals dit boek geschreven is, kan het vervolg de moeite waard zijn.

Taalgebruik
Het taalgebruik is gericht op meisjes tussen de dertien en de zestien jaar. Er komt veel liefde en romantiek in voor, waardoor het jongens van deze leeftijd waarschijnlijk minder zal aanspreken. Het verhaal speelt zich af in een wereld als de onze, met als verschil het bestaan van hoeders en wakers.

Calla’s personage is goed uitgewerkt. Ze komt over als een zelfverzekerde en een tikje brutale jonge vrouw. Tegelijkertijd is ze ook nog een meisje dat twijfelt tussen twee liefdes. Ze is nog jong maar draagt al veel verantwoordelijkheden, waar ze zich soms zorgen over maakt. Dit maakt haar levensecht en maakt het gemakkelijker om je in haar situatie in te leven. Gedurende het verhaal wordt ze steeds zekerder van zichzelf en van haar keuze. Ze leert op eigen benen te staan en tegenover vriend en vijand haar mannetje te staan.

Nachtschade: De flirt is een goed eerste deel van deze reeks. Het is romantisch en spannend tegelijk. Dit maakt het leuk voor de lezer die van romantische verhalen houdt maar ook graag een beetje actie in zijn verhalen ziet. Al met al een goed boek, en een aanrader voor meisjes die graag iets met een beetje pit willen lezen.