De eerste Biechtmoeder – Terry Goodkind

0
12

Omslag De eerste Biechtmoeder

De wetten van de magie van Terry Goodkind is een reeks van 11 boeken, die per stuk zelden minder dan 700 pagina’s tellen. Dat is een flink epos: Goodkind heeft daarmee al zo’n 7700 pagina’s aan de perikelen in zijn Nieuwe en Oude Wereld gewijd. In november 2012 is daar dan ook nog eens De eerste Biechtmoeder – De legende van Magda Searus aan toegevoegd, te lezen als een prequel van De wetten van de magie. Maar is dat nou echt nodig? Heeft De eerste Biechtmoeder een toegevoegde waarde, of herhaalt Goodkind alleen zijn bekende kunstje?

Moord en intrige binnen de Burcht
Magda Searus, een vrouw van eenvoudige afkomst zonder magische aanleg, is de gelukkige vrouw van Eerste Tovenaar Baraccus. Ze wonen samen in de enclave van de Eerste Tovenaar, binnen de gigantische Burcht die over Aydindril uittorent. De status die dit haar oplevert gebruikt ze om in de Raad de belangen van de bevolkingsgroepen zonder stem te vertegenwoordigen: een rol die haar niet altijd in dank wordt afgenomen, maar die haar wel een goede reputatie oplevert. Totdat Baraccus plotseling zelfmoord pleegt…

Magda’s wereld stort in en ze wordt in één klap beroofd van haar grote liefde, haar status, de toekomst die ze voor ogen had en zelfs haar woning. En om het nog erger te maken blijkt ook de dreigende oorlog vanuit de Oude Wereld veel verder gevorderd dan gedacht. De Burcht is niet langer een veilig bastion, maar is doordrongen van intrige, spionage en stiekeme sabotage. Magda verliest hierdoor bijna zelf het leven, maar besluit zich vervolgens aan een zoektocht naar de waarheid te wijden. Wie is er nog te vertrouwen? In hoeverre zijn de volgelingen van keizer Sulachan uit de Oude Wereld al geïnfiltreerd in de Burcht? En vooral: wat heeft een goede, gelukkige man als Baraccus tot zijn zelfmoord gedreven?

Een waardige prequel
In De eerste Biechtmoeder zijn inderdaad veel elementen uit De wetten van de magie te herkennen. Goodkinds kenmerkende, vaardige schrijfstijl is nog steeds present, evenals zijn neiging tot lange dialogen met uitleg, de lange, gedetailleerde omschrijvingen van magische elementen of bijvoorbeeld landschappen, de expliciete vechtscènes en licht gekleurde, ideologische lading. De personages zijn wederom goed uitgewerkt en hebben diepgang, al zijn ze in sommige gevallen toch niet zo snugger als je zou denken: een handige manier om de lezer nog even op de hoogte te brengen van wat er speelt? Mede door de lange dialogen en de uitgebreide omschrijvingen ontwikkelt het verhaal zich soms een tikje traag: het boek telt niet voor niets 512 pagina’s. Door de subtiele spanningsboog, met feitelijk meer dialogen dan actie, is het echter wel verleidelijk om door te blijven lezen.

Inhoudelijk zal het voor lezers van De wetten van de magie een feest van herkenning zijn: Goodkind omschrijft het ontstaan van de eerste Belijdsters (en natuurlijk de eerste Biechtmoeder), de oorsprong van de oorlog tussen de Oude en de Nieuwe Wereld, de schepping van het Zwaard van de Waarheid, het ontstaan van de problemen met de Tempel der Winden die nog duizenden jaren zullen aanhouden en de reden voor de verwarring rondom de kistjes van Orden. De eerste Biechtmoeder biedt daarmee een mooie achtergrondschets, waarbij de voorkennis nauwelijks ‘spoilert’ of de spanningsboog verstoort.

Toch is het boek ook voor lezers die nog niet bekend zijn met De wetten van de magie zeer geschikt: Goodkind heeft het verhaal zo opgesteld, dat er een logische opeenvolging bestaat tussen de De eerste Biechtmoeder en Het zwaard van de waarheid – De eerste wet van de magie. Mocht je dus nog twijfelen of Goodkinds stijl met de wellustige soldaten, de rondvliegende ledematen en de lange dialogen iets voor jou is, dan biedt De eerste Biechtmoeder een mooi voorproefje, met een voor Goodkind bescheiden 512 pagina’s.

De eerste Biechtmoeder is gelukkig geen slap aftreksel van De wetten van de magie, maar een waardige prequel die zowel onafhankelijk, als voor of na de complete reeks gelezen kan worden. Goodkind heeft zijn bekende stijl vastgehouden, met de subtiele spanningsboog, de lange dialogen en de expliciete scènes die we van hem gewend zijn. Goodkinds wereld is bijzonder goed uitgedacht, logisch van opzet en wordt bevolkt door realistische personages met de nodige diepgang. Een aanrader om de lange winteravonden mee door te komen!

De Eerste Biechtmoeder (De Legende van Magda Searus)

Terry Goodkind | Luitingh-Sijthoff | 2012
Originele titel: The First Confessor

DE EERSTE BIECHTMOEDER DE LEGENDE VAN MAGDA SEARUS TERRY GOODKIND EEN NIEUW AVONTUUR IN DE WERELD VAN DE WETTEN VAN DE MAGIE!  Met de elf boeken omvattende serie De Wetten van de Magie wist Terry Goodkind wereldwijd miljoenen lezers aan zich te binden. Hoofdrolspelers Richard Rahl en Kahlan Amnell zijn inmiddels een begrip. In deze roman, De Eerste Biechtmoeder, doet Terry Goodkind een grote stap terug in de geschiedenis van De Wetten van de Magie. De lezer komt meer te weten over hoe ooit de oorlog tussen de Oude en de Nieuwe Wereld ontstond, over de ontstaansgeschiedenis van het Zwaard van de Waarheid, over het verbergen van de Tempel der Winden en meer, veel meer. Maar… … weinig is bekend over de oorsprong van de Biechtmoeders, van wie ook Kahlan afstamt. In dit verre verleden, een tijd waarin Biechtmoeders nog niet bestonden en de wereld een duistere en gevaarlijke plek was, maken we kennis met een vrouw die alles is kwijtgeraakt, haar man, haar toekomst, alles. Kortom, een vrouw die niets meer te verliezen heeft. Dit is het verhaal van de allereerste Biechtmoeder: Magda Searus. ‘Slechts weinig schrijvers beschikken over de scheppende kracht van Goodkind.’ Publishing News