The Witcher 1: Bloed van de Elfen – FW Leesclub – Andrzej Sapkowski

0
132

Omslag The Witcher 1: Bloed van de Elfen – FW Leesclub

De FantasyWereld Leesclub las samen het eerste deel van de Witcher serie van de Poolse fantasyschrijver Andrzej Sapkowski en besprak het samen in deze recensie. In het nieuwe jaar willen we heel graag meer mensen aansporen mee te doen met onze leesclub, dus kom eens een kijkje nemen op het forum! Meer dan vijfhonderd jaar leven mensen, dwergen, gnomen, halflingen en elfen in vrede. Totdat het met de betrekkelijke rust opeens gedaan is: dwergen beginnen hun soortgenoten te vermoorden, terwijl de elfen hun wapens opnemen tegen elkaar én de mensen. Maar te midden van alle beroering wordt een kind geboren: Ciri, de kleindochter van koningin Calanthe, de Leeuwin van Cintra. Tot grote vreugde van de Heksers, die naar deze gebeurtenis hebben uitgezien. Zij is namelijk de Vlam, het kind van de profetie dat de wereld voorgoed zal veranderen, ten goede of ten kwade. Het is aan Geralt, de Hekser van Rivia, om Ciri te beschermen en iemand te vinden die haar kan helpen zich haar bijzondere gaven eigen te maken en, vooral, te beheersen.

fwleesclubtop

Rive

De personages die Sapkowski heeft neergezet zijn allen zeer verschillend en interessant op hun eigen manier. Dit houdt het verhaal boeiend genoeg om te willen weten hoe het afloopt.

Het eerste deel van de Hekser serie Sapkowski is zowel veel belovend als teleurstellend.  Hoewel de serie ‘de Hekser’ heet kom je over het algemeen maar zeer weinig over Heksers te weten en komen de heksers, op Geralt na, maar weinig voor in het boek. De verhaallijn is over het algemeen summier te noemen. Je komt steeds meer tot de conclusie dat het verhaal een inleiding is voor iets groters.

In deze “inleiding” blinkt Sapkowski uit in de dialogen, ze zijn erg uitgebreid en zitten vol humor. Helaas is Sapkowski niet bedreven in het beschrijven van gevechten en trainingen. Het wordt gewoon weggeknipt of anders heeft hij er wel een trucje voor (het benoemen van combinaties die je niks zeggen). Als lezer is het daarom erg moeilijk, zo niet onmogelijk, om je het gevecht voor te stellen. Doordat Sapkowski net bedreven is in het beschrijven van gevechten worden de dialogen nog belangrijker. Het nadeel hiervan is dat je het gevoel hebt dat het complete boek zich afspeelt aan “de keukentafel” waar twee of meerdere personen zitten te converseren.

Eindcijfer: 6.5

Tim

Ik was nauwelijks bekend met de boeken van Sapkowski en zo goed als alle personages die in het boek voorbij kwamen waren voor mij nog nieuw. Ik had tijdens het lezen erg vaak het gevoel dat ik bepaalde voorgaande gebeurtenissen gemist had en dat ik een beetje middenin het leven van de personages viel. Ondanks dit heb ik me wel vermaakt met het boek. De auteur blinkt uit in de dialogen en de humor werkt erg goed. Ik was meteen geïntrigeerd door Geralt de Hekser en überhaupt het hele concept van Heksers. Ik vond het dan ook wel een beetje teleurstellend dat de Heksers relatief gezien vrij weinig in het verhaal voorkwamen.

Gelukkig waren de overige personages interessant genoeg om mij geboeid te houden. Waar de auteur mij keer op keer enorm in teleurstelde waren de omschrijvingen van de gevechten en de training van Ciri. Steeds kwam hij met één of ander trucje om te verbloemen dat hij zich schijnbaar helemaal geen raad weet met het beschrijven van de gevechten. Zoals wegknippen voordat er echt iets gebeurt, handelingen bij naam noemen in plaats van beschrijven wat er gebeurt, alleen de dialogen laten horen van de personages tijdens de training en ook hier niet omschrijven wat er nou werkelijk gebeurt. Vooral aan laatstgenoemde begon ik me op een gegeven moment enorm te ergeren, omdat ik me voelde als een blinde langs de zijlijn: ik hoorde alles, maar zag niks.

Het verhaal was uiteindelijk vrij mager en niet meer dan een inleiding in de personages. De serie heeft absoluut potentie en ik ben zeer benieuwd naar de vervolgen, maar ik moet bekennen enigszins teleurgesteld te zijn na het lezen van het eerste boek.

Eindcijfer: 7

Angela

Als je aan deze serie wil beginnen zou ik je aanraden om eerst De laatste Wens & Het Zwaard der Voorzienigheid te lezen. Dit vooral omdat je dan een duidelijker beeld krijgt van de karakters die voorkomen in Het Bloed van de Elfen.

Geralt van Rivia is The Witcher, de hekser, een mens genetisch veranderd om een taak te vervullen. Namelijk het bevechten van vreemde wezens, vervloekingen ongedaan maken en het vinden van nieuwe heksers.

Mocht je De laatste wens hebben gelezen dan heb je al kennis gemaakt met zowel Geralt maar ook met Ciri, de kleindochter van koningin Calanthe, de Leeuwin van Cintra. In dit boek word Ciri herenigd met Geralt nadat het koninkrijk van Cintra is gevallen. Ciri is de vlam, het kind van een profetie die de wereld voorgoed zal veranderen en vele zijn bang voor deze verandering of willen haar controleren. Het is aan Geralt om Ciri te beschermen.

Het boek leest makkelijk weg heeft een paar leuke dialogen en een bepaald soort humor wat mij wel aanspreekt maar na het lezen blijf je achter met het gevoel een introductie gelezen te hebben de start van een groter geheel. Dit hoeft natuurlijk niets negatiefs te zijn maar je verwacht meer en dit word in dit deel niet waargemaakt.

Eindcijfer: 7

Chantal

Het boek las lekker weg en ik ben benieuwd naar de volgende avonturen van Ciri en de hekser Geralt van Rivia.

Bloed van de Elfen gaat over het meisje Ciri, dat wordt opgevoed tussen een stel mannen (mutanten) die zichzelf heksers noemen. Het meisje komt uit Cintra, dat door de oorlog met Nifgaarde helemaal is verwoest en ingenomen. Ze blijkt van het oude bloed, en is door haar lot gevonden door Geralt van Rivia. Dan gebeurt er iets waardoor ze de hulp inroepen van Tris Merigold, een tovenares die naar het hekserbolwerk Kaer Morhen geroepen wordt maar niet weet waarom. Maar ze had het al gauw gemerkt dat, kind dat kwam als verrassing, verrassender was dan de heksers zich hadden kunnen voorgesteld.

In het voorjaar gaan ze onderweg naar de tempelschool van moeder Nelleke, en onderweg wordt Tris erg ziek. Daar aangekomen wordt ze algauw apart genomen om lessen te gaan volgen van tovenares Yennefer. Door het hele verhaal heen kom je erachter wie Ciri is en wat haar nog te wachten kan staan.

Eindcijfer: 7

Dave

Na de korte verhalen van Sapkowski over Geralt was ik erg benieuwd of hij zijn personages en verhaallijnen ook op grotere schaal (meerdere boeken overspannend) interessant kon blijven houden. Dat is helaas maar gedeeltelijk gelukt. De schrijfstijl is erg vlot en met veel humor, waardoor je redelijk snel het boek doorkomt. Toch gebeurt er te weinig om echt heel in het verhaal gesleept te worden. De oorlog die op handen is en de eventuele impact op de personages voelt nog niet heel erg dreigend. Zij worden voornamelijk geïntroduceerd en getypeerd, zodat wellicht in deel twee aan de actie kan worden begonnen omdat men de personages inmiddels goed kent. De (eigenlijk niet zo heel) mysterieuze Ciri gaat een spilfiguur worden, maar is naar mijn smaak minder interessant dan Yennefer, Triss, Geralt of zelfs Ranonkel..

Wat ik vooral jammer vond, was de afwezigheid van de wezens uit de Slavische mythologie die de korte verhalen zo interessant maakten. Zij maakten de sfeer die deze Poolse schrijver wat mij betreft van veel Angelsaksiche auteurs kon onderscheiden. Desondanks ben ik benieuwd naar deel 2, want de schrijfstijl van Sapkowski spreekt me nog steeds heel erg aan.

Eindcijfer: 7

[product_page sku=”9789024564019″]

The Witcher 1: Bloed van de Elfen Boek omslag The Witcher 1: Bloed van de Elfen