BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies Dwaaleiland – Melissa de la Cruz

Dwaaleiland – Melissa de la Cruz

0
210

Omslag Dwaaleiland

Ken je alle slechteriken uit je favoriete Disneyfilms nog? In Dwaaleiland zitten al deze figuren gevangen op het gelijknamige eiland, waar ze er met hun kinderen het beste van proberen te maken. Dat is tamelijk lastig aangezien er op het eiland geen magie gebruikt kan worden. Of lukt het de slimme Carlos om daar verandering in te brengen? Zou zijn moeder Cruella hem dan eindelijk zien staan? Ook bedenkt Mal een kwaadaardig plan dat haar moeder Malafide trots zal maken… Of zijn de kinderen van slechteriken niet automatisch even slecht als hun kwaadaardige ouders?

Het verhaal van de bad guys
Sprookjes en adaptaties daarvan zijn op het moment ontzettend populair. Soms vertellen ze het originele verhaal (denk aan de remake van Cinderella) of soms geven ze daar juist een twist aan, zoals in de populaire televisieserie Once Upon a Time. In Dwaaleiland spelen de kinderen van de bekendste Disneyslechteriken de hoofdrol. Zij zijn verbannen van Auradon, het koninkrijk van koning Beest en koningin Belle, waar ze hun dagen moeten slijten op Dwaaleiland. En dit zonder magie, zonder luxe en zonder goede mensen om hun slechtheid op te kunnen botvieren: er staat namelijk een grote koepel over het eiland die al deze zaken buiten de deur houdt.

Humoristisch en makkelijk leesbaar
Dwaaleiland zit vol humor en het verhaal is vlot te lezen. Zo hebben de slechteriken wat moderne technologie omarmd en is het maken van selfies een belangrijk onderdeel op de school waar onze slechte kinderen naar toe gaan. Daarnaast is het boek absoluut niet ingewikkeld of zwaar. Bij Young Adult kan het soms lastig zijn om te bepalen of het boek vooral geschikt is voor jongeren of ook voor volwassenen, maar Dwaaleiland lijkt vooral gericht op jonge(re) lezers. Het verhaal heeft niet al te veel diepgang en achterliggende gedachtes: de kinderen van de slechteriken hebben simpelweg moeite met hun achtergrond en hun strenge ouders, en kunnen daarom maar moeilijk vriendschap sluiten. Het verhaal is verder erg luchtig en je hoeft er niet teveel bij na te denken, en persoonlijk vond ik dat ook wel een keertje fijn!

Guilty pleasure?
Dwaaleiland is, zoals de sticker op de voorkant al vermeldde, dus echt een guilty pleasure. Het is gewoon een grappig verhaal dat de andere kant van het sprookje laat zien: wat er gebeurde met de slechteriken nadat de hoofdpersonen ‘nog lang en gelukkig leefden’. Melissa de la Cruz heeft zeker een geslaagde wereld gecreëerd die boordevol verwijzingen naar allerlei Disneyfilms zit, en dit is echt ontzettend leuk. Hoe grappig is het dat moeder Gothel (uit Rapunel) het vak ‘selfies’ geeft! Ik heb vaak moeten lachen om dit boek en vloog er als een speer doorheen.

Verder vond ik het concept van een eiland vol slechteriken leuk bedacht, maar wát een verschrikkelijk eiland moet dit zijn! Ze eten beschimmeld brood en rotte appels, en geen van de ouders lijkt trots te zijn op zijn of haar eigen kind. Cruella geeft alleen om haar bontjassen, de boze koningin vindt haar dochter Evie niet mooi genoeg en Malafide is teleurgesteld in de kleine Mal, die lang niet zo slecht lijkt te zijn als haar moeder. Alle slechteriken zijn overigens ‘single parents’ en ik vroeg me wel af wie nou in hemelsnaam de vaders (en moeders) van al deze kinderen waren… Dit wordt helaas niet duidelijk gemaakt en dat had me toch wel erg grappig geleken om te weten. Hoewel de overdreven slechtheid en de gaten in het plot wat betreft de ouders me wat tegenvielen, vond ik de rest erg geslaagd.

Dit boek is sowieso een aanrader voor elke Disneyfan, en voor iedereen die wel zin heeft in een guilty pleasure.

Eindoordeel
Ik heb me kostelijk vermaakt met Dwaaleiland. Je kunt het boek snel uitlezen en het is zeker geen zware kost, en dat hoeft ook niet altijd. Dit boek is sowieso een aanrader voor elke Disneyfan, en voor iedereen die wel zin heeft in een guilty pleasure. Over guilty pleasures gesproken, wist je dat er ook een film van Disney Channel komt waarvan dit boek de voorloper is? De film gaat Descendants heten en ik ben er in ieder geval erg benieuwd naar. Houd je van Disney, stiekem ook een beetje van de slechteriken en heb je zin in een boek vol humor? Sla Dwaaleiland dan zeker niet over!

[product_page sku=”9789000346295″]

Dwaaleiland Boek omslag Dwaaleiland
Melissa de la Cruz
9789000346295
Van Goor
Als kind was Denise gek op prinsessenfilms. Haar hart brak toen ze erachter kwam dat prinses helemaal geen beroep was. Via Harry Potter en The Lord of the Rings kwam ze terecht in de wereld van fantasy, en je zal haar dan ook vaak terugvinden op fantasyfairs door het hele land. Ze is dol op het lezen van (dystopische) young-adults, maar ook op epische fantasy, een thriller op zijn tijd, en af en toe iets om bij te zwijmelen.