Lentagon 2: Bloed en Scherven – Kelly van der Laan

0
27

Omslag Lentagon 2: Bloed en Scherven

Het is zes maanden geleden dat Joy, Seamon en Valeria met de Lentagon naar Jediah gereisd zijn, waar Valeria het kristal heeft vernietigd. Meteen daarna werden de drie opgepakt door het Jediaanse leger. Sindsdien zijn ze voor Jediah aan het werk als krijgsgevangenen. Het doel? Een nieuwe magische energieversterker bouwen. Intussen lopen de spanningen tussen Parsia en Jediah steeds hoger op. Wanneer een Jediaanse missie Sirka naar Jediah haalt, barst de bom. Joy, Valeria, Seamon en Sirka moeten wederom vluchten voor hun leven, met een nieuwe Lentagon in hun bezit. Maar eenmaal op de vlucht blijkt het pas hoe moeilijk het is om je niet te gedragen als de terrorist waar je door iedereen voor uitgemaakt wordt…

Spattende vonken
Meteen op de eerste pagina spatten de vonken ervan af, en die vurigheid blijft door het hele boek voelbaar. Of het nou gaat om de verhouding tussen de personages of de snelheid waarmee het verhaal zich ontwikkelt, alles lijkt een wat scherper randje te hebben gekregen dan in Stof & Schitteringen. Dat is knap, want het gevoel van haast en urgentie dat in het eerste deel van deze serie al voelbaar was, is hier nog sterker aanwezig. Het zorgt voor een ademloze leeservaring en een boek dat niet weg te leggen is.

Toch is de spanning wel goed verdeeld. Het tempo ligt hoog, maar er zijn voldoende rustpuntjes om de lezer even op adem te laten komen – en de personages ook. Dat hebben ze nodig ook, want niet alleen zitten er twee naties achter hen aan, ze hebben ook elk hun eigen sores op te lossen.

Verdieping
De manier waarop de personages zijn uitgewerkt is uiterst geloofwaardig. Waar ik in mijn recensie van het eerste deel nog aangaf iets meer verdieping te willen zien van Joy en Seamon, hoef ik dat nu niet te herhalen. Bloed & Scherven lijkt bijna een studie naar de menselijke aard en diens functioneren onder hoge druk. Seamon en Sirka werken aan de nieuwe Lentagon, maar kunnen zij de energieverslaving afweren? Joy’s relatie met Seamon verdiept zich, maar kan ze opboksen tegen het gevoel nutteloos te zijn – en omgaan met Sirka? Valeria is nog altijd Joy’s vriendin, maar de lezers zijn haar verraad uit het eerste deel ongetwijfeld niet vergeten. Omdat haar motieven vaag blijven, is het tot de laatste pagina een gok waar haar loyaliteit echt ligt. Haar verhouding met een Jediaanse soldaat is passend en voegt extra onderhuidse spanning tussen de personages toe.

Die Jediaanse soldaat is Romain Telchian, die tegen wil en dank bij de ontsnapping van de Parsiaanse krijgsgevangen betrokken raakt. Hij is ook degene die Sirka naar Jediah heeft gehaald en probeert wanhopig zijn fout te herstellen. Romain is een ingewikkeld personage, met drijfveren die je pas later in het verhaal echt te zien krijgt. Je leert hem als lezer kennen zoals de anderen dat ook doen, en dat is een interessante reis.

Bloed & Scherven is het tweede deel in wat nu de Lentagon-trilogie zal worden. Net als het eerste deel zit het verhaal vol actie, spanning en energievervorming. Toch is er ook aandacht voor de morele ontwikkeling van de personages, waardoor het verhaal diepgang krijgt en je tot ver na de laatste bladzijde bijblijft.

Morele keuzes
Met al die wisselende motieven en onder hoge druk staande talenten is Bloed & Scherven meer dan een actiethriller. Eigenlijk draait alles om de morele keuzes die de personages moeten maken, en dit is heel erg goed uitgewerkt. Je voelt als lezer bijna de onderhuidse spanning, en bijna elke pagina gebeurt er iets nieuws dat het verhaal een klein beetje verder trekt. Steeds verschuiven motieven en loyaliteiten, waardoor je als lezer echt op het puntje van je stoel zit tegen de tijd dat de laatste hoofdstukken aanbreken.

Een andere manier waarop de spanning erin gehouden wordt en de morele overwegingen van de personages belicht worden, is door de afwisseling van perspectief. We zien de gebeurtenissen afwisselend door Joy en Sirka’s ogen, en lezen stukjes uit Romains dagboek. Hierdoor krijgen alle ‘kampen’ een stem: de ongetalenteerde, de Parsiaanse en de Jediaan. Dat geeft diepte aan het verhaal en maakt dat je hun keuzes kunt begrijpen. Meer kan ik er niet over kwijt, maar één ding is zeker: niemand is aan het einde van het boek meer hetzelfde.

Tot slot
En het einde… Tja, wat kan ik zeggen over het einde. Dat ik het in één ruk heb uitgelezen? Dat ik mijn adem inhield? Dat het prachtig en heftig en hartverscheurend tegelijk is? Dat allemaal, en meer. Het einde is de culminatie van al die opgebouwde morele spanning en een waardige afsluiter van het boek.

Het zou ook een goede afsluiter van de serie zijn geweest, maar die gaat verder. Er komt een derde boek en dat is voor de liefhebbers van Stof & Schitteringen en Bloed & Scherven goed nieuws. We hoeven nog even geen afscheid te nemen van Joy, Seamon, Sirka en Valeria.

Heb ik dan niets op Bloed & Scherven aan te merken? Jawel. Ik miste een beetje diepgang bij Romain, die wel heel erg door haat verteerd wordt (of gewoon knettergek is, eigenlijk) en ik had graag een iets langere verhalende aanloop naar de eerste explosie gehad. Maar dat zijn kleinigheden, en die vallen compleet in het niet bij de grootsheid van het verhaal.

Bloed & Scherven is het tweede deel in wat nu de Lentagon-trilogie zal worden. Net als het eerste deel zit het verhaal vol actie, spanning en energievervorming. Toch is er ook aandacht voor de morele ontwikkeling van de personages, waardoor het verhaal diepgang krijgt en je tot ver na de laatste bladzijde bijblijft. Het zou een waardige afsluiter van de serie zijn geweest, maar ook als ‘tussendoortje’ smaakt dit verhaal naar meer.

[product_page sku=”9789463080040″]

Lentagon 2: Bloed en Scherven Boek omslag Lentagon 2: Bloed en Scherven
Lentagon 2