Donds offer – Siobhan Dowd

0
172

Omslag Donds offer

Donds offer speelt zich af op een eiland, waar iedereen overgeleverd is aan de toorn van de duistere god Dond. Darra is als pechvogel geboren. Omdat ze het dertiende kind is van haar ouders, moet ze op haar dertiende verjaardag geofferd worden aan de kwade god. Gebeurt dit niet, dan zal er dertien jaar onheil zijn. Darra’s lot staat dus al vast, en daar kan ze niets aan veranderen…

Darra woont al haar hele leven bij Cain, de dorpsoudste. Haar moeder heeft haar aan hem afgestaan omdat ze de aanblik van haar dochter niet aankon. Darra is buiten het dorp opgevoed, en ziet op tegen haar dertiende verjaardag de volgende dag. Ze hoopt dat Lug, de goede god, haar zal komen redden. Maar ze weet niet of dat wel kan. Heeft het nog wel zin om te hopen, of moet ze zich gewoon neerleggen bij haar lot?

Er had naar mijn mening meer uit Donds offer gehaald kunnen worden, maar laat dat je niet ontmoedigen want het verhaal leest lekker weg en de personages komen geloofwaardig over.

Kort maar krachtig
Donds offer is een korte maar krachtige novelle, al is hij naar mijn mening iets té kort. Het lijkt soms net alsof iemand een manuscript of een verhaalidee van de overleden Siobhan Dowd heeft gevonden en het zo heeft uitgegeven. Het verhaal is goed, maar er had veel meer uit gehaald kunnen worden. Als het tempo iets lager had gelegen en alles wat rustiger uitgelegd werd, zou het verhaal makkelijk de dubbele hoeveelheid bladzijden kunnen beslaan zonder in te moeten leveren aan spanning, kwaliteit of geloofwaardigheid.

Ondanks het kleine aantal pagina’s zijn de personages wel goed neergezet. Darra’s vrees wordt goed overgebracht en je krijgt het als lezer knap benauwd bij het idee dat ze tot groot plezier van de dorpsbewoners voor de kust uit een boot zal worden gegooid om te verdrinken. Het blijft hopen dat iets of iemand haar zal komen redden. Zelf dreigt ze het er maar bij te laten, van jongs af aan heeft ze immers altijd gehoord dat dat haar lot is. Een trieste levensbestemming, maar wat moet ze anders?

Donds offer is een spannend en sterk boekje. Er had naar mijn mening meer uit gehaald kunnen worden, maar laat dat je niet ontmoedigen want het verhaal leest lekker weg en de personages komen geloofwaardig over. En dankzij het formaat is het een ideaal boek voor als je haast hebt of op reis bent: het is zo klein dat het gemakkelijk in je tas past!

[product_page sku=”9789000336685″]

Donds offer Boek omslag Donds offer
Siobhan Dowd