De wilde heks 5: Het labyrint van het verleden – Lene Kaaberbøl

0
128

Clara is een wilde heks: ze heeft speciale krachten waarmee ze met sommige dieren kan praten en de natuur kan beïnvloeden. Alleen is ze daar helemaal nog niet zo goed in, en dat begint toch wel een beetje een probleem te worden nu de kwaadaardige heks Bravita Bloedling is ontsnapt uit haar gevangenis. Aangezien alle volwassenen die haar konden helpen zijn bevroren in de tijd bij hun poging om Bloedling tegen te houden, staat Clara er helemaal alleen voor. Nou ja, niet helemaal alleen: gelukkig heeft ze haar vrienden Kahla en Oscar en haar kleine wilde vriend Katertje nog.

Maar ook met Kahla lijkt er iets aan de hand te zijn. Ze gedraagt zich anders dan normaal en spookt verschrikkelijke dingen uit. Had de bloedzuigerheks Ilja gelijk toen ze in het vorige deel zei dat Kahla ‘vijandig bloed’ had? Of is er toch iets anders aan de hand? Eén ding is in elk geval zeker: als Clara haar tante Isa en alle andere wilde heksen wil redden, zal ze eerst moeten uitvogelen wat er met Kahla aan de hand is. Kahla heeft het namelijk gemunt op de laatste raven uit de Ravenvallei, en zonder die raven zijn de volwassen wilde heksen ten dode opgeschreven…

De puzzelstukjes vallen in elkaar
Bloedzussen, het vierde deel in de serie De wilde heks, eindigde nogal verdrietig en met een enorme cliffhanger: Clara’s vader belandde in het ziekenhuis, haar wilde vriend Kat stierf en alle andere wilde heksen bleven als versteend achter. Gelukkig gaat Clara niet bij de pakken neer zitten en haast ze zich samen met Kahla naar de Ravenvallei. Dit zorgt ervoor dat Het labyrint van het verleden net zo spannend begint als dat Bloedzussen eindigde. Het verhaal raakt meteen in een stroomversnelling en er is geen tijd om stil te staan bij wat er allemaal gebeurd is. Aan de ene kant is dat jammer, aangezien de gebeurtenissen uit het vorige deel bij mij toch al wel weer een beetje waren weggezakt, maar aan de andere kant is het juist ook erg fijn, want al die spannende gebeurtenissen zorgen er meteen voor dat je dit boek het liefst in één ruk uit wilt lezen.

Het labyrint van het verleden gaat verder waar deel 4 is geëindigd, waardoor je meteen weer in een achtbaan van spannende avonturen wordt gestort.

Net zoals de vorige delen leest ook dit vijfde deel weer heerlijk weg. Lene Kaaberøl schrijft in vrij eenvoudig taalgebruik en laat haar hoofdpersonages van het ene avontuur in het andere belanden, waardoor dit verhaal weer lekker vlot weg leest. Het is ook erg leuk dat er nu steeds meer puzzelstukjes in elkaar beginnen te vallen. In delen drie en vier leerden we al meer over de achtergrond van Chimaera en Clara’s moeder en tante, en in dit vijfde deel krijgen we een inkijkje in het leven van Clara’s vriendin Kahla. Gedurende de hele reeks kregen we al zo nu en dan hints naar wat er precies bij haar speelde, en nu vallen de puzzelstukjes eindelijk op hun plek.

Verhaal binnen het verhaal
Doordat Kaaberbøl steeds weer nieuwe verhaallijnen naar voren haalt en belicht, blijft haar serie erg spannend en origineel. Elk boek vormt als het ware een soort opzichzelfstaand verhaal binnen het grote overkoepelende verhaal. Bij de vorige delen zorgde dat soms voor verwarring, aangezien je hierdoor het overzicht op dit overkoepelende verhaal wat verloor, maar aangezien dit vijfde deel echt een beetje losstaat van de rest, is er deze keer nauwelijks sprake van verwarring. Het verhaal leest heerlijk weg en is gemakkelijk te volgen, al kan ik wel aanraden om eerst de vorige vier delen te lezen, aangezien het ‘hoofdverhaal’ zich zeker ook blijft ontwikkelen.

Doordat dit vijfde deel zich echter niet echt op de grote verhaallijn richt, heb je aan het eind van het boek ook niet echt het gevoel dat de hoofdpersonages veel opgeschoten zijn. Het verhaal is weliswaar spannend en geeft veel achtergrondinformatie, maar hoe moet het nu verder met Bravita Bloedling en de ‘bevroren’ wilde heksen? En in hoeverre staat het verhaal van Kahla tóch in verband met dat van Bloedling? Wie is Lamia nou bijvoorbeeld precies, wat heeft ze gedaan en wat zijn haar motieven? Ik ben erg benieuwd of we daar nog meer uitleg over gaan krijgen, maar helaas zullen we dan toch echt moeten wachten op het zesde en laatste deel in de serie. Het fragment van deel zes achter in het boek maakt in elk geval alvast erg nieuwsgierig naar meer.

Het labyrint van het verleden is alweer het vijfde deel in de spannende kinderboekenserie De wilde heks en gaat verder waar het vorige deel is geëindigd. Dit zorgt ervoor dat je als lezer meteen weer in een achtbaan van spannende avonturen wordt gestort. Het vijfde deel van de serie richt zich vooral op Kahla, en ook al heb je aan het eind van het verhaal het gevoel dat de hoofdpersonages niet echt opgeschoten zijn, toch beginnen steeds meer puzzelstukjes op hun plek te vallen. Ik ben erg benieuwd hoe Lene Kaaberbøl haar spannende heksenverhaal gaat afronden in het zesde en laatste deel, De belofte, dat in september verschijnt.

Het labyrint van het verleden Boek omslag Het labyrint van het verleden
De wilde heks
Lene Kaaberbøl