De wilde heks 3: De wraak van Chimaera

0
142

9789401435550De 12-jarige Clara is een wilde heks, al merkt ze daar nog niet zo veel van. Het enige wat ze kan is in gedachten met haar kat praten en dingen wegjagen, dus een échte heks voelt ze zich niet. Totdat ze op een dag vreemde dromen begint te krijgen over stervende dieren. Dromen die zo realistisch lijken dat ze met Clara’s leven beginnen te versmelten. Zouden de vreselijke dingen uit haar dromen echt zijn? En zo ja, wie of wat vermoordt dan al die dieren? Eén ding is in elk geval zeker: er is iets duisters op jacht, en Clara zal het moeten stoppen voor het te laat is…

Spannend derde deel
De wraak van Chimaera is alweer het derde deel in de serie De wilde heks, en ook al leek het gevaar na Clara’s avonturen in De boodschap van de valk geweken, toch blijkt al snel dat de kwaadaardige heks Chimaera nog steeds niet helemaal vernietigd is. Nadat Clara in het vorige boek Chimaera’s vleugels heeft afgehakt, zint Chimaera op wraak en ze zal niet stoppen voor ze die heeft gekregen. Ze gaat daar zelfs zo ver in dat Kat ernstig gewond raakt. En Kats leven is niet het enige leven dat op het spel staat… Zal het Clara lukken Chimaera voor een derde keer te verslaan, en daarmee het leven van Kat en vele anderen te redden?

Met dit derde deel heeft Lene Kaaberbøl opnieuw een superspannend verhaal geschreven dat geen moment verveelt. Net als de vorige twee delen in de serie leest De wraak van Chimaera weer heerlijk vlot weg, en Kaaberbøls beeldende schrijfstijl zorgt er wederom voor dat het absoluut niet moeilijk is om je voor te stellen wat er allemaal gebeurt, tot in de soms wat gruwelijke details aan toe. Het verhaal zelf is vrij rechttoe rechtaan, waardoor het nergens te ingewikkeld of moeilijk wordt voor jonge lezers en je er echt als een speer doorheen schiet. Misschien wel juist om die reden heeft de uitgeverij een leesfragment van het volgende deel achterin geplaatst, want na het lezen van dit boek wil je eigenlijk gewoon meteen door!

Kaaberbøls beeldende schrijfstijl zorgt er wederom voor dat het absoluut niet moeilijk is om je voor te stellen wat er allemaal gebeurt.

Chimaera, Clara en de wilde wereld
Doordat dit derde deel vrij simpel is geschreven, is het ook een stukje minder verwarrend dan het vorige deel. In mijn recensie van De boodschap van de valk schreef ik bijvoorbeeld dat het verhaal wat vaag blijft als het om Chimaera gaat: waarom doet ze wat ze doet en wat is er nou precies aan de hand? Hoe is ze zo’n slechterik geworden? Ik miste Chimaera’s achtergrond een beetje in de vorige twee delen, maar dat maakt dit derde boek ruimschoots goed. Samen met Clara duiken we in Chimaera’s geschiedenis en ontdekken we hoe ze is geworden zoals ze nu is. Je krijgt zelfs een beetje begrip voor haar, wat het verhaal flink wat diepgang geeft. Al blijven er nog genoeg raadsels over om ontzettend nieuwsgierig te maken naar het volgende deel…

Ook Clara zelf ontwikkelt zich in dit derde deel een beetje. Over het algemeen staat in De wilde heks vooral de actie en spanning centraal, maar toch merk je wel dat Clara zich langzaam maar zeker een beetje ontplooit. Aan het begin van het verhaal heeft ze nog vrij weinig vertrouwen in zichzelf, maar naarmate ze meer ontdekt over wat er aan de hand is, beseft ze dat ze toch echt zelf actie zal moeten ondernemen en haar eigen gaven zal moeten ontdekken.

En Clara leert niet alleen over haar eigen gaven, maar ook over de wildeheksenwereld die in de vorige delen eigenlijk nog vrij vaag bleef. Ook deze keer krijgen we weer een klein glimpje van die wereld te zien en ontdekken we dat er zelfs een heuse wildeheksenschool bestaat. Al roept dit eigenlijk alleen maar meer vragen op over hoe deze twee werelden met elkaar verweven zijn, want waar staat die school precies, en hoe wordt deze verklaard tegenover de ‘gewone’ mensen? Hopelijk gaat Kaaberbøl daar in de volgende delen wat verder op in.

De wilde heks 3: De wraak van Chimaera Boek omslag De wilde heks 3: De wraak van Chimaera
De wilde heks 3
Lene Kaaberbøl