De Vloek van de Schaduw – Alexey Pehov

0
163

Omslag De Vloek van de Schaduw

De Russische auteur Alexey Pehov heeft in eigen land al een goede naam opgebouwd en een indrukwekkende reeks fantasyboeken en prijzen op zijn naam staan. Nu is ook het buitenland het talent van deze schrijver aan het ontdekken. Na een Engelse vertaling van zijn debuutroman (uitgekomen als Shadow Prowler) heeft Mynx een omzetting naar het Nederlands verzorgd. De Vloek van de Schaduw is het eerste deel van de trilogie De Kronieken van Siala.

Een epische queeste
Vijf eeuwen geleden werd de machtigste magiër van Valiostr gevangengenomen en terechtgesteld wegens hoogverraad. Door zijn kennis van de oeroude ogermagie wist zijn geest echter te overleven en vestigde hij zich ver weg in het Troosteloze Land. Daar heeft hij sindsdien als de ‘Naamloze’ zijn macht vergroot en zijn legers op de been gebracht. Alleen de Regenbooghoorn, een magisch artefact dat de mensen ooit van de elfen hebben gekregen, heeft de Naamloze weerhouden om het koninkrijk Valiostr binnen te vallen. Nu beginnen zijn legers zich echter te roeren en lijkt een oorlog onvermijdelijk…

We beleven het verhaal door de ogen van Harold de Schaduw, de beruchte meesterdief van Avendoom, hoofdstad van Valiostr. Hij vertelt in de ik-persoon over zijn lotgevallen en spreekt de lezer soms zelfs persoonlijk aan. Dit kan voor sommige lezers even wennen zijn, maar de gedachten van Harold maken zijn beslissingen vaak begrijpelijker en geven meer diepgang aan zijn avonturen. Na een op het oog gemakkelijke opdracht raakt Harold verwikkeld in zaken die hem ver buiten de grenzen van Avendoom brengen. Hij krijgt van de Koning en de Orde van de Magiërs de Opdracht om de regenbooghoorn te halen zodat zij hiermee de dreiging vanuit het noorden kunnen stuiten.

De Vloek van de Schaduw draagt alle elementen van epische fantasy in zich Dat het boek daarmee voorspelbaar of saai wordt is allesbehalve het geval. Pehov brengt zijn boek op een geheel eigen wijze en weet de lezer met zijn vloeiende schrijfstijl mee te nemen zonder zich te verliezen in clichés. De wereld die Pehov schetst is rijk aan historie en ademt een goede sfeer uit. Hoewel we de bewoners van deze wereld (elfen, kobolds en dwergen) wel kennen, weet Pehov altijd wel een nieuwe draai aan deze rassen en personages te geven. Ze gedragen ze zich niet altijd zoals we zouden kunnen verwachten. Door de hoeveelheid aan personages komen echter niet alle karakters goed uit de verf.

De Vloek van de Schaduw is vlot geschreven en maakt de lezer warm voor deel twee. Het is pure fantasy met een rijke wereld, een epische queeste en heldhaftige actie.

[product_page sku=”9789022558348″]

De Vloek van de Schaduw Boek omslag De Vloek van de Schaduw