Saranormaal 2: Akelige herinneringen – Phoebe Rivers

0
70

Omslag Saranormaal 2: Akelige herinneringen

Na alle spannende gebeurtenissen in de zomervakantie is het voor de twaalfjarige Sara tijd om op een nieuwe school te beginnen. Ze kent nog maar erg weinig mensen in Stellamar, waar ze in de zomer met haar vader naartoe is verhuisd, en daarom is ze behoorlijk zenuwachtig voor haar eerste schooldag. Niet alleen vanwege de nieuwe meiden in haar klas, de nieuwe vakken en natuurlijk eventuele leuke jongens, maar ook vanwege haar gave… Het enige wat Sara wil is normaal zijn, maar de afgelopen weken is haar leven alleen maar abnormaler geworden. Sara ziet namelijk de geesten van overleden personen, en die kunnen af en toe knap lastig zijn!

In de zomervakantie ontdekte Sara al dat het in Stellamar stikt van de geesten: haar oude, krakkemikkige huis zit er vol mee, ze struinen over de promenade en ze spoken rond in stille hoekjes. Op school wordt het voor Sara ook niet makkelijker, want als ze op mysterieuze wijze wordt ingeschreven voor de verkiezing van de oogstkoningin, begrijpt ze al snel dat er wel eens iets bovennatuurlijks aan de hand zou kunnen zijn. Een geest heeft haar hulp nodig, maar durft Sara haar eigen reputatie op het spel te zetten om de geest te helpen?

Akelige herinneringen is niet een heel origineel verhaal, maar dat neemt niet weg dat het boek vooral erg leuk en herkenbaar is voor meiden die nog net niet toe zijn aan Twilight.

Griezelig of romantisch?
Akelige herinneringen is na Omringd door geesten het tweede deel in de nieuwe serie Saranormaal. Zoals ik in mijn recensie over het eerste deel al schreef, doet het verhaal soms wat denken aan tv-series als Ghost Whisperer en Medium, al wordt het nergens in de boeken echt eng. De geesten blijven op een afstandje of zijn eerder irritant dan griezelig. Sterker nog, dit tweede deel in de serie begint zelfs een beetje op een romantisch verhaal à la Twilight te lijken, aangezien Sara een wel erg leuke jongen ontmoet op school. Een klein nadeel: er hangt een geest aan hem vast. En deze keer is het misschien toch niet zo’n lieve…

Leuk en herkenbaar
Voor wat oudere lezers kan Akelige herinneringen misschien wat simpel en makkelijk zijn, maar voor de doelgroep van het boek, meiden van 10 tot 13 jaar, zal het verhaal vooral erg leuk en herkenbaar zijn. Sara krijgt te maken met allerlei typische tienerproblemen: haar eerste dag op een nieuwe school, nieuwe vriendinnen maken, onzekerheid en natuurlijk eerste liefdes. Langzaam maar zeker leert Sara zichzelf en haar gave steeds beter kennen en begint ze zich te ontwikkelen. En dat is ook wel nodig, want om dit verhaal tot een goed einde te brengen zal ze meerdere angsten moeten overwinnen.

Geschiedenis
In Akelige herinneringen wordt nog steeds niet heel veel aandacht besteed aan Sara’s voorgeschiedenis, waardoor je als lezer nog steeds met vragen blijft zitten. Hoe heeft Sara haar gave zo lang kunnen verbergen? En wat heeft ze vroeger allemaal meegemaakt? Toch worden er wel lijntjes uitgegooid die duidelijk maken dat er in de toekomst meer antwoorden komen, en dat maakt erg nieuwsgierig naar meer. Bovendien wordt er in dit deel ingegaan op de geschiedenis van het kustplaatsje Stellamar, waardoor je als lezer steeds meer te weten komt over het dorpje en haar inwoners.

Akelige herinneringen is dan misschien niet een heel origineel verhaal, maar dat neemt niet weg dat het boek vooral erg leuk en herkenbaar is voor meiden die nog net niet toe zijn aan Twilight. Sara’s verhaal komt geloofwaardig over en je leert de personages en het plaatsje Stellamar steeds beter kennen. Bovendien worden er nog genoeg lijntjes opengelaten om nieuwsgierig te maken naar de volgende delen, die al klaar staan om vertaald te worden.