De Vallei-omnibus – Krystyna Kuhn

0
63

Omslag De Vallei-omnibus

Grace College, een school voor de slimste studenten, ligt afgelegen tussen de bergen. Julia gaat samen met haar broer, Robert, voor het eerst naar deze school toe. De leerlingen blijven hier het hele jaar door en hebben nauwelijks tot geen contact met de buitenwereld. De school ligt naast een groot meer waarover duistere verhalen de ronde doen en het schijnt dat er studenten zijn verdwenen in de bergen die Grace College afsluiten van de bewoonde wereld. Maar er is ook iets vreemds aan de hand met Julia en Robert. Ze proberen dit angstvallig te verbergen, maar vooral Robert valt op vanwege zijn nachtmerries waar hij schreeuwend uit ontwaakt. Wanneer er een aantal vreemde gebeurtenissen plaatsvindt op het schoolterrein blijkt echter al snel dat eigenlijk niemand op Grace College normaal is. Iedereen heeft een verhaal dat eigenlijk niet verteld mag worden…

Duistere personages
In deze omnibus zijn de eerste drie delen van de Vallei-serie te vinden (Het spel, Het ongeluk en De storm) en die hebben stuk voor stuk een enorme vaart. Het verhaal heeft een kleine aanloopje nodig, maar wanneer je eenmaal bekend bent met de personages is het boek haast niet neer te leggen. Het boek krijgt die enorme vaart door de wisselende perspectieven. Hoewel Julia aanvoelt als de ‘echte’ hoofdpersoon, lees je het verhaal ook met andere studenten van Grace College mee. Doordat het al snel duidelijk is dat iedereen zijn eigen ‘duistere’ verhaal heeft, ben je er als lezer op gebrand om al deze verhalen te ontdekken en uit te vinden wat ze met het grote geheel te maken hebben.

De personages zijn allemaal niet wie ze lijken te zijn. Ze dragen continu een masker, wat ze misschien juist echter maakt dan veel van de personages in andere boeken. Iedereen probeert anders te zijn, maar hun ware persoonlijkheid komt langzaam bovendrijven gedurende het verhaal, wat ze een realistisch tintje geeft en het boek nog echter laat doen aanvoelen.

Vervolgen
Bij veel series merk je dat de vervolgen slechter worden: het verhaal verliest vaak kracht en het wordt voor een auteur steeds moeilijker om trouw te blijven aan de personages. Hiervan is absoluut geen sprake in De Vallei. De lijn die door de eerste drie boeken loopt, lijkt van tevoren al perfect uitgedacht te zijn. De boeken verliezen geen spanning, geen vaart en het verhaal wordt er zeker niet slechter op. De personages groeien mee met het verhaal, zodat ze in elk deel van het verhaal precies zijn wie ze moeten zijn.

Grace College
Erg mooi in dit boek is de setting. Het verhaal speelt zich af op een locatie die zo ontworpen is dat deze de perfecte achtergrond is voor het verhaal, zonder dat dit kunstmatig aanvoelt. Iedereen kent het wel, die series waarin sommige dingen te toevallig zijn om onopgemerkt te blijven. Dit is niet vervelend, maar kan je wel weer even uit het verhaal trekken. Grace College en haar omgeving daarentegen voelen drie boeken lang heel realistisch. Er had geen beter toneel gekozen kunnen worden voor dit verhaal. In veel boeken lukt dit aardig, maar Kuhn heeft dit in deze serie uitzonderlijk goed gedaan.

Fantasy?
De Vallei-omnibus is een goed boek, maar of het wel echt fantasy is blijft de vraag. De sfeer in het boek doet zo nu en dan inderdaad mysterieus aan, maar in werkelijkheid gebeurt er nog niks aanwijsbaar bovennatuurlijks. De serie voelt meer als een thriller/mystery dan als fantasy, want het boek gaat veel meer over het uitzoeken van wat er aan de hand is met Grace College en al haar studenten. Dus ben je een exclusieve fantasylezer, dan is deze serie misschien geen aanrader voor jou, maar hou je naast fantasy van talloze andere genres, zoals spannende verhalen met een mysterieus randje, dan is De Vallei zeker een aanrader!

[product_page sku=”9789049926564″]

De Vallei-omnibus Boek omslag De Vallei-omnibus
Krystyna Kuhn