Begeesterd – Anaïd Haen

0
18

Omslag Begeesterd

In deze debuutroman van Anaïd Haen slaat de auteur de handen in elkaar met illustrator en uitgever Jos Weijmer en muzikant-componist en vriend Django Mathijssen. Als resultaat brengen Anaïd Haen en Zilverspoor samen Begeesterd, een kijk-, luister- en leesboek voor volwassenen.

Met Begeesterd stapt de lezer in een Arabische/Perzische wereld waar Alibaba en de Veertig Rovers perfect zou kunnen plaatsvinden. Aan het begin van het verhaal kijkt de lezer mee door de ogen van de geest Alibi die door een overdaad aan nieuwsgierigheid in een fles terechtgekomen is. Sindsdien ziet hij de wereld anders: misvormd, door het glaswerk van de fles. Aan het begin van het verhaal schrijven we 300 voor Christus. Alibi wil koste wat kost bevrijd worden uit zijn veel te kleine cel, eh… fles. Echter heeft hij hiervoor de stem nodig van de beenloze Arman.  Er is echter een klein probleem: hij heeft de jongen, kort na geboorte, met stomheid geslagen. Arman groeit op in Baracks harem in Perzië. Hierdoor belooft Begeesterd om een verhaal vol intriges, jaloezie en liefde te worden.

Een verhaal vol actie
Auteur Anaïd Haen doet waar ze goed in is: net zoals haar kortverhalen weet ze ook in dit korte boek de lezer gemakkelijk in een nieuwe wereld te loodsen. Ze rolt als het ware een rode loper uit die de lezer welkom heet en hem zonder al te veel struikelblokken een gezellige leeservaring zal bezorgen. Haen vestigt heel snel de aandacht op haar personages die vrij goed, soms wel wat grotesk, uitgewerkt zijn. In enkele simpele bewoordingen weet je waar het personage voor staat en soms gunt Haen je ook een blik in het verleden van het personage. Met vlot gevormde zinnen is Begeesterd een boekje geworden waar je snel de pagina’s in omslaat. Haen schuwt ook geen pikante of gewelddadige details: zonder eufemismen beschrijft ze gewoon rechttoe rechtaan wat er gebeurt.

Illustraties brengen ons naar Duizend-en-een-Nacht
Jos Weijmer verlucht het verhaal met enkele tekeningen die opgenomen zijn in het verhaal. Op regelmatige momenten wordt de lezer verrast met een leuke plaat. In een vrij eenvoudig ogend lijkende stijl creëert Weijmer een tweede toegangspoort naar de wereld die Haen schetst. Hierdoor heeft de lezer niet alleen zijn verbeelding nodig, maar geven de tekeningen een leuk beeld van deze op Duizend-en-een-Nacht lijkende wereld. Jos Weijmer heeft gekozen voor zwart-wit illustraties.

Eenvoudige liedjes
De CD die bij Begeesterd hoort, is apart te verkrijgen of bij te bestellen bij auteur Anaïd Haen zelf. Op deze CD staan de liedjes waar in het verhaal regelmatig naar verwezen wordt. Achter in het boek vind je de teksten van deze liedjes. De teksten zijn licht en bij momenten grappig of leuk gevonden. De muziek, gecomponeerd door Django Mathijssen, sluit hier goed bij aan. Hoewel de muziek en liedjes niet echt een toegevoegde waarde tot het verhaal hebben, zijn het leuke tussendoortjes tijdens het lezen en bezorgen ze de lezer wat langer leesplezier.

Begeesterd van Anaïd Haen is een leuk verhaal dat vlot leest. Tezamen met de tekeningen betreedt de lezer een Perzische wereld. De muziek bij het verhaal is leuk en geeft je regelmatig een glimlach, maar is niet noodzakelijk voor een goede beleving van Begeesterd. Let op! Hoewel de kaft van het boek en de inhoud (vooral door de illustraties en een beetje de opmaak) lijken op een kinderboek is Begeesterd dit zeker niet! Het geweld en vooral de seksscènes zijn misschien soms iets te pikant voor kinderen. Laat je dus niet misleiden. Belofte maakt schuld en Anaïd Haen is eerlijk: de lezer krijgt geen literair kunstwerkje, maar wel een gewoon goed verhaal met geweldige intriges.

[product_page sku=”9789490767211″]

Begeesterd Boek omslag Begeesterd
Anaïd Haen