De heler van Samaar – Gerard Delft

0
74

Omslag De heler van Samaar

Vóór De heler van Samaar schreef Gerard Delft al twee andere fantasyboeken, een aantal boeken voor jonge kinderen, verhalen, gedichten en toneelstukken voor het jeugdtheater. Dat belooft veel goeds, met zo’n veelzijdige schrijver. De setting is alvast interessant: een magisch land waar vrouwen de dienst uitmaken. De jongens met magisch talent worden verbannen en moeten zich zelf zien te redden.

Verbannen naar het buitenland
Samaar is een land dat afgezonderd leeft van de rest van de wereld, beschermd door de magie van een mysterieuze, witte boom: de Flisteraar. Niemand weet waarom, maar deze boom schenkt zijn magie aan alle vrouwen en kiest soms ook een jongen om de magie te ontvangen. Uit angst voor het opstaan van een krijgsheer worden deze jongens echter allemaal uit het land verbannen, waar zij hun magie weer verliezen. Gelukkig krijgen ze als voorbereiding een goede opleiding tot zwaardvechter en geneesheer, waardoor ze zich in de buitenwereld kunnen redden en er zelfs in hoog aanzien staan.

Arran is zo’n jongen met aanleg voor magie en daarom is het, nu hij vijftien wordt, zijn beurt om het land te verlaten. Hij is van plan om op zoek te gaan naar zijn vader, die uit Samaar is verdwenen toen Arran nog klein was. Maar al gauw moet Arran zijn lessen in de praktijk brengen als hij het aan de stok krijgt met dieven, moordenaars en monsters. Bovendien wordt hij het doelwit van een kwade macht die het slecht voorheeft met hem, zijn vader en Samaar.

Een luchtig avontuur
Hoewel Arran alles wat hem vertrouwd is moet achterlaten, waaronder zijn zus en moeder, blijft hij er opvallend rustig onder. Er lijkt ook nog niet al te veel aan de hand te zijn: hoewel hij nooit meer kan terugkeren naar Samaar, ligt de rest van de wereld voor hem open en is het allemaal één groot avontuur. De eerste uitdagingen kan Arran makkelijk aan, maar geleidelijk aan worden de problemen steeds groter.

Toch is Arran door zijn Samaarse afkomst getalenteerder en slimmer dan de meeste mensen in de buitenwereld. Daardoor is hij een lekker zelfstandige hoofdpersoon en een echte held, maar dat zorgt er ook voor dat hij niet zo veel ruimte heeft om zich verder te ontwikkelen. Soms gaat het hem allemaal net iets te makkelijk af. Wel gebeurt dat vaak met een leuke of verrassende wending, wat het verhaal fris houdt.

Maar in grote lijnen is het verhaal toch een beetje voorspelbaar en niet heel spannend. Het boek heeft dan ook eerder de sfeer van een lekker voortkabbelend avontuur, waarin je samen met Arran de wereld buiten Samaar ontdekt. De schrijfstijl van Gerard Delft is bovendien lekker luchtig en kleurrijk, wat het verhaal een vrolijke toon geeft.

Aan het begin van het boek wordt de geschiedenis van Samaar kort besproken, maar aan het einde bestaan er nog steeds veel mysteries over het land en de Flisteraar. Hoewel het boek op zichzelf staat, blijven een aantal vragen onbeantwoord en is er duidelijk ruimte voor een eventueel vervolg.

De heler van Samaar is een vlot en vrolijk avontuur. Natuurlijk komt hoofdpersoon Arran soms in de problemen, maar meestal slaat hij zich er makkelijk doorheen en wint hij ieders bewondering. Daardoor is het een leuk boek om lekker tussendoor te lezen.

[product_page sku=”9789051163216″]

De heler van Samaar Boek omslag De heler van Samaar
Gerard Delft