De Ravenjongens – Maggie Stiefvater

0
26

Omslag De Ravenjongens

Blue groeit op in een spiritueel gezin: zowel haar moeder als haar tante heeft helderziende gaven. Blue’s moeder kan de zielen zien van de mensen die gaan sterven. Blue heeft geen echte gave, behalve dat haar aanwezigheid de gaven van anderen versterkt. Als ze op een nacht meegaat met haar moeder om de geesten op te zoeken, ziet ze plots een geest van een jongen voor haar staan. Hij zegt dat hij Gansey heet en dat hij op de plaatselijke priveschool Anglionby zit. Voordat ze hem meer vragen kan stellen, verdwijnt hij weer. Als ze haar moeder vraagt hoe het kan dat ze Gansey gezien heeft, kan die maar twee redenen bedenken: Of ze is zijn ware liefde, of ze gaat hem vermoorden.

De ravenjongens is het eerste boek uit De raven-serie. Blue woont samen met haar moeder en tantes in een huis, waar ze een helderziendenpraktijk hebben. Al vanaf jongs af aan kreeg Blue te horen dat ze haar ware liefde zal vermoorden. Dat hebben alle tantes tot nu toe voorspeld. Het zou dus wijs zijn als Blue heel ver bij Gansey vandaan blijft, ware het niet dat ze hem erg interressant vindt. Waarom openbaarde hij zich aan haar, en niet aan haar moeder zoals dat normaal gesproken gebeurt? Daarnaast is hij een Anglionbly-student. De studenten aan deze school staan bekend als Ravenjongens, en veroorzaken veel onrust in het stadje waar Blue woont. Alle reden dus om hem te mijden! Toch gaat Blue op onderzoek uit. Ze komt in contact met Gansey, die samen met zijn vrienden Adam, Ronan en Noah op onderzoek uit is. Gansey ontdekt dat Blue hen heel goed kan helpen, en betrekt haar steeds vaker bij hun speurtochten. Kan ze haar lotsbestemming nog wel ontkomen?

De ravenjongens is wederom een meesterwerk van Stiefvater: een ijzersterk verhaal met krachtige personages en veel plottwists, dat vlot leest en nergens hapert.

Het verhaal begint spannend, met Blue die Gansey ontmoet. Het gesprek is kort, maar voldoende om haar interresse te wekken. Ze besluit hem te gaan zoeken. Vanaf dat moment komt het verhaal in een sneltreintempo. Op het moment dat je het idee hebt dat je weet hoe de vork in de steel zit, volgt er een plottwist en staat het hele onderzoek weer op losse schroeven. Al wordt er regelmatig van vertelperspectief gewisseld, het blijft redelijk goed te volgen en het kost relatief weinig moeite om het te lezen. Het is wel een flink boek, dus als je niet van lange verhalen houdt, kun je dit boek beter laten staan. Stiefvaters kenmerkende rustige schrijfstijl is een zegen voor dit verhaal. Hiermee houdt ze het behapbaar en prettig leesbaar.

Een ander sterk punt van Stiefvater zijn haar zorgvuldig uitgewerkte personages. Blue komt als hoofdpersonage goed uit de verf. Ze is een tiener met een heel eigen stijl die zich niets van anderen aantrekt. Ze is heel vrij opgevoed en kent weinig grenzen, dus besluit ze al vrij snel dat het leuk zou zijn om Gansey te ontmoeten. De interactie tussen de vrienden wordt goed neergezet, waarbij hun onderlinge problemen ook vermeld worden. Gansey is de drijfveer achter de groep, een echte leider, al twijfelt hij veel over zichzelf en zijn bevindingen. Ronan is de chaoot, die vaak te grof uit de hoek komt en zich de woede van de groep op de hals haalt. Adam is het brein, maar heeft door zijn krappe studiebeurs moeite om rond te komen. Noah is de stille jongen, die niemand echt goed kent en dus gedwongen op de achtergrond lijkt te moeten blijven.

Juist door dit te belichten geeft het een verhaal een nieuwe dimensie. Het maakt de jongens en eigenlijk alle personages in het verhaal echt. Het worden op den duur mensen van vlees en bloed, die ergens in Amerika op zoek zijn naar antwoorden. Het is ook mooi dat ze allemaal dezelfde zoektocht aangaan, maar ieder zijn eigen insteek heeft en dus ook zijn eigen antwoorden vindt. Doordat ze allemaal heel divers zijn, lijkt het onderzoek gedoemd om te mislukken, maar toch gebeurt dit niet. Er is een goede balans gevonden en de groep lijkt elkaars plus- en minpunten te ondervangen.

De ravenjongens is een ijzersterk eerste deel, met krachtige personages en veel plottwists zonder dat het te verwarrend word. Het verhaal leest vlot en hapert nergens. Wederom een meesterwerk van Stiefvater. Het grote nadeel is dat we nog moeten wachten totdat het tweede deel uitkomt.

[product_page sku=”9789048818341″]

De Ravenjongens Boek omslag De Ravenjongens
Maggie Stiefvater