Blood of Eden 1: Onsterfelijk – Julie Kagawa

0
43

Omslag Blood of Eden 1: Onsterfelijk

De zeventienjarige Allison (ook wel Allie genoemd) woont al haar hele leven in de Marge, een buitenwijk van New Covington waar de ongeregistreerde mensen wonen. Allie leeft in een verwoeste wereld waar de vampiers de macht hebben. Om te overleven moet Allie vaak op stroopjachten gaan buiten de vampierstad, daar staan namelijk nog huizen die soms kelders met eten bevatten. Buiten de muren van vampiersteden is het echter gevaarlijk, hier wordt je ’s nachts opgejaagd door de rabdo’s: mensen en dieren die door een virus in bloeddorstige vampiers zijn verandert.

Op een dag gaat één van haar stroopjachten mis en worden zij en haar groep aangevallen door de rabdo’s. Allie raakt dodelijk gewond en de meestervampier Kanin, die alles zag gebeuren, laat haar kiezen: sterven of een vampier worden. Allie’s overlevingsinstinct neemt de overhand en ze kiest voor het laatste. Kanin leidt haar op, maar ze merkt pas echt hoe lastig het is om een vampier te zijn als ze verliefd wordt op de menselijke Zeke. Ze zet alles op alles om niet ontmaskerd te worden als vampier, maar kan ze zichzelf inhouden bij de mensen die op zoek zijn naar de vampierloze stad Eden?

Meisjesachtige boekomslag
Ook al doet de cover een echt meisjesachtig boek vermoeden – met roze, paars en glitters – is het verhaal in mijn ogen geschikt voor zowel jongens als meisjes. Allie is een dappere, rebelse en zelfstandige hoofdpersoon die doet waar ze zin in heeft. Ze verandert van een vampierhatende rebel naar een verliefde vampier die alles doet om de mensen te beschermen. En als lezer begrijp je alle keuzes en overwegingen die ze maakt, want zelfs al vampier probeert ze zo menselijk mogelijk te denken, ook al is dat door haar bloeddorst geen makkelijke opgave. Wat wel jammer is, is dat het boek verdeelt is in vier delen met elk hun eigen titel. En deze titels verraden eigenlijk al een beetje wat er gaat komen in dat deel.

Twilight opvolger?
Ja, ja… Onmogelijke liefde tussen vampier en mens, we kennen het allemaal al van Twilight. Het idee is dan ook niet erg origineel, maar de uitwerking wel. Onsterfelijk heeft zoveel meer actie en spanning dan alle boeken van Twilight bij elkaar. Bovendien zijn het geen vampieren die schitteren als diamanten in de zon en het bloed van dieren drinken. Dit zijn de vampieren zoals ze bedoeld zijn: ze zijn bloeddorstig en verbranden al bij het kleinste straaltje zonlicht. Ook zorgen de rabdo’s voor de nodige spanning in het verhaal, anders was het misschien wel een wat meer klef liefdesverhaal geworden. Door de rabdo’s moeten de hoofdpersonages  constant op hun hoede zijn en elke schaduw wantrouwen.

Zoals al gezegd is Allie het hoofdpersonage. Het verhaal is in de ik-vorm geschreven, dus dat brengt je als lezer dichter bij Allie. Zij is goed uitgewerkt, al gelijk vanaf het eerste hoofdstuk snap je wie ze is en wat ze doet om te overleven. Zeke blijft echter het hele boek lang de dappere en gevoelige jongen waar elk meisje voor zou vallen. Van hem komen we niet heel erg veel te weten, misschien in de volgende delen? Ruth is ook een meisje die mee reist met de groep naar de stad  Eden, waarvan ze eigenlijk niet zeker weten of hij bestaat. Zij is een jaloers personage en bovendien ook verliefd op Zeke. Ikzelf ergerde me vooral aan haar personage, maar dat is waarschijnlijk de bedoeling van de schrijfster geweest. Zonder rivale is er natuurlijk niks aan en iemand moet proberen om Allie’s geheim te ontrafelen.

Onsterfelijk is een veelbelovend begin van een spannende serie. Het einde is zo open dat ik eigenlijk niet kan wachten op het vervolg. Het personage Allie heeft mijn hart gewonnen, terwijl ik er in het begin eigenlijk zo zeker van was dat het meer van het hetzelfde zou zijn. Onmogelijke liefde enzovoorts. Wat heb ik mij vergist! Rabdo’s en andere slechte personages zorgen voor de nodige spanning in het boek en houden de vaart er goed in. Ik kan alleen maar zeggen: wanneer komt deel twee?

[product_page sku=”9789034755896″]

Blood of Eden 1: Onsterfelijk Boek omslag Blood of Eden 1: Onsterfelijk
Blood of Eden 1