De Orde van de Gouden Leeuw – Dorothée de Rooy

0
104

Als de twaalfjarige Lucy op een nacht plotseling wordt wakkergemaakt door haar moeder en wordt meegesleept door de Amsterdamse straten, weet ze niet wat haar overkomt. Haar moeder is in paniek, en ze worden duidelijk achternagezeten door iets duisters, maar Lucy’s moeder vertelt haar maar één ding: ga naar de geheime grot en open daar het Boek der Werelden. Lucy gehoorzaamt, slaat het boek open en voor ze het weet staat ze in een compleet andere wereld. Ze is ontsnapt aan haar achtervolgers, maar wat is er met haar moeder gebeurd?

Al snel blijkt dat het Boek der Werelden een portaal is naar het Rijk, een soort parallelle wereld vol bijzondere plekken en wezens. Daar sluit Lucy al gauw vriendschap met de drie jongens Alfred, Sam en Milstone, en dat is maar goed ook: Lucy blijkt namelijk niet voor niets in het Rijk terecht te zijn gekomen. Het Rijk wordt bedreigd door de Schaduwheer Jaldabaz en zijn angstaanjagende leger, en Lucy blijkt de enige te zijn die de zes Onnavolgbare Opdrachten kan volbrengen om het Rijk te beschermen, een haast onmogelijke taak, waarbij Lucy alle hulp kan gebruiken…

Fantasydebuut van Nederlandse bodem

De Orde van de Gouden Leeuw is het debuut van de Nederlandse scenarioschrijver Dorothée de Rooy. Het leuke hieraan is dat het verhaal ook begint in Nederland, in Amsterdam om precies te zijn. Dat maak je toch niet zo vaak mee met al die vertalingen van tegenwoordig, en dat zorgt ervoor dat je meteen met hoofdpersonage Lucy kunt meeleven en herkenningspunten hebt. Lucy’s tijd in Amsterdam is echter maar van korte duur, want na één spannend hoofdstukje bevindt ze zich al in het mysterieuze en uitgestrekte Rijk.

een mooi en spannend begin van een nieuwe fantasyserie dat je met dat waanzinnig mooie omslag nu al doet uitkijken naar het vervolg.

Persoonlijk vind ik het Rijk een erg leuke fantasiewereld, en tijdens het lezen merk je goed dat de auteur veel aandacht aan haar wereld heeft besteed. Het Rijk bestaat namelijk uit twaalf Gewesten die stuk voor stuk uniek zijn qua landschap, cultuur en inwoners. Deze diversiteit maakt het lezen erg leuk en zorgt ervoor dat je graag met Lucy meereist naar andere Gewesten, om meer van het land te ontdekken. Wat ik ook erg leuk vond is dat het boek vol zit met kleine, soms haast onopvallende verwijzingen naar andere verhalen, mythen en fantasiewezens. Zo deden de Knoeten me wel een beetje denken aan de huiselfen uit Harry Potter, komt de naam Glastenberg als hoofdstad van het Nevelengewest me wel érg bekend voor en deden de levende bomen me weer erg aan Lord of the Rings denken. Maar gelukkig geeft de schrijfster hier een geheel eigen draai aan en bevat het boek ook nog meer dan genoeg nieuwe elementen, waardoor het toch origineel blijft aanvoelen.

Leuke personages, maar een vrij abrupt einde

Ook de personages in het verhaal zijn over het algemeen erg leuk om over te lezen. De vier hoofdrolspelers gaan op een erg leuke wijze met elkaar om, en zo heeft de auteur meteen een flinke dosis humor weten toe te voegen aan een verder vrij serieus en spannend verhaal. De interactie tussen de twee vrienden Sam en Milstone is bijvoorbeeld echt geweldig, aangezien ze elkaar constant afkatten en in de zeik nemen. Toch moet ik zeggen dat de personages over het algemeen wel wat vlak blijven. Het is leuk om over ze te lezen, maar ze bevatten nog weinig diepgang. Vooral bij Lucy leek er wat te ontbreken: zo settelt ze wel heel makkelijk in deze middeleeuwse wereld die compleet nieuw voor haar is, en ze lijkt haar moeder ook vrij snel vergeten te zijn, terwijl ze zich in het begin juist nog zo’n zorgen om haar maakte. Je zou toch verwachten dat Lucy iets meer moeite heeft met de stortvloed aan gebeurtenissen die ze plotseling allemaal meemaakt.

Ook voelt het verhaal niet helemaal af, wat natuurlijk logisch is aangezien dit het eerste deel in een serie is, maar desondanks is het einde niet helemaal bevredigend. De spanning blijft namelijk redelijk gelijk gedurende het verhaal en er wordt niet echt naar een climax toegewerkt, waardoor het boek eigenlijk vrij abrupt midden in het verhaal stopt. Dit maakt op zich wel nieuwsgierig naar het vervolg, maar volgens mij had het einde nog net iets spannender en grootser gekund, om lezers nóg meer te laten uitkijken naar deel twee. Verder blijven er natuurlijk sowieso nog veel vragen onbeantwoord – waarom loopt Alfred bijvoorbeeld met een geheim rond, wat heeft Lucy’s moeder met het Rijk te maken en wat houdt die mysterieuze Wereldschok nou precies in? – maar ik durf te wedden dat die in de vervolgdelen wel beantwoord zullen worden.

Pareltje voor in de boekenkast

Ondanks het bovenstaande leest het verhaal echter heerlijk weg en zit er een fijn tempo in waardoor je het boek binnen no time uit hebt. En wat natuurlijk ook heel belangrijk is: dit eerste deel in de serie ziet er werkelijk waar schitterend uit. Het omslag is groen met een soort middeleeuwse tekening op de voor- en achterkant, die er dankzij het goudfolie echt prachtig uitspringt, en ook de gedetailleerde landkaart en de kleine illustraties van Sophie Pluim boven elk hoofdstuk voegen echt wat toe aan het verhaal. Alleen al dankzij die prachtige vormgeving zou ik dit boek in mijn kast willen hebben staan!

Al met al is De Orde van de Gouden Leeuw een veelbelovend debuut dat zeker nieuwsgierig maakt naar meer werk van Dorothée de Rooy. De personages hadden wellicht nog iets meer diepgang kunnen krijgen en ook het einde had wat sterker gekund, maar desalniettemin is dit eerste boek een mooi en spannend begin van een nieuwe fantasyserie dat je met dat waanzinnig mooie omslag nu al doet uitkijken naar het vervolg. Hopelijk reizen we in deel twee nog een stukje verder de betoverende wereld van het Rijk in.

De Orde van de Gouden Leeuw Boek omslag De Orde van de Gouden Leeuw
Dorothée de Rooy
9789000367580