De laatste strijd 3: Thorian en Kristan – Arwen Mannens

0
109

In het land Mint woont Thorian samen met zijn zielsverwant Kristan en zijn moeder en zus Ahuvah in een klein huisje. Ze hebben moeite om de eindjes aan elkaar te knopen in een land waar strenge regels de veiligheid moeten garanderen van het volk en van de mysterieuze Martazu-kaili-h’ina. Thorian voelt zich echter beperkt in zijn vrijheid en als Ahuvah een roemvolle baan krijgt aangeboden, vindt Thorian dat hij gefaald heeft als grote broer. Als hij op een dag een donkere wolk aan de hemel ziet, besluit Thorian dan ook samen met Kristan op onderzoek uit te gaan, al is dat tegen de regels van koning Perrel in.

Onder de donkere wolk vindt hij een met roet bedekte stad vol onbekende wezens met een vreemde kleur huid en haar. Na het eerste bezoek besluit hij nogmaals te gaan kijken, maar dit keer blijft zijn aanwezigheid niet onopgemerkt. Thorian krijgt onverwacht de kans om meer te zijn dan enkel het broertje van Ahuvah. Kan hij zich echter wel houden aan zijn belofte om Liourain te helpen als hij Ahuvah daarmee in een onmogelijke positie brengt? En hoe zit het met zijn zielsverwant Kristan, kunnen ze ook zonder elkaar hun moeilijkheden overwinnen?

Minder meeslepend
Aan het einde van boek twee, Rheya, hadden Xirena en Xenia een enorme krachtexplosie van hun elementen op de stad losgelaten in hun strijd tegen de troepen van Obulon. Terwijl de stad met roet bedekt wordt, keert het verhaal zich naar het land Mint, waar Thorian en Kristan wonen. In het begin lijkt het alsof hun verhaal volledig losstaat van de gebeurtenissen in Liourain. We krijgen een inzicht in hun leven en de moeilijkheden die de strenge regels van koning Perrel met zich meebrengen. Het duurt even voordat de twee werelden met elkaar botsen en de personages uit Illiyana en Rheya in aanraking komen met de nieuwe personages.

In het eerste deel van het boek zijn Thorian, Kristan en Ahuvah belangrijker dan Xirena en Xenia. Dit is wel even wennen, aangezien zij juist de spilfiguren waren waar het allemaal om draaide. Dat zij nu zo aan de kant gezet worden, voelt erg vreemd. Daardoor duurt het ook even voor het verhaal iets van het meeslepende karakter krijgt dat de eerste twee delen hadden. Hoewel Thorian en Kristan wel een belangrijke taak krijgen, lijkt het plot minder rond intriges en puzzelstukjes te draaien dan in de eerste delen het geval was. Aan het einde van Rheya leek het niet alsof alle intriges opgehelderd waren en alle antwoorden gegeven waren, maar deel drie, Thorian & Kristan, lijkt daar wel van uit te gaan. Het boek bevat minder grote onthullingen en plottwisten, waardoor het verhaal toch iets minder spannend is. De meeste personages die een belangrijke rol moeten spelen zijn bekend en het verhaal gaat de laatste rechte lijn in om de personages het hoofd te laten bieden aan de grote dreiging. Dat haalt de spanning er een beetje uit en dus ga je minder snel door het boek. Een paar vragen worden wel beantwoord, maar er komen weinig nieuwe twisten bij in vergelijking met de vorige boeken.

Er komen wel enkele nieuwe personages bij, maar hoewel hun achtergrond goed uitgewerkt is, is hun groei minder groot dan bij Xirena en Xenia het geval was. Toch zijn de moeilijkheden die ze tegenkomen en de tegenstrijdigheden die ze voelen bij hun opdrachten wel goed omschreven. Dit zorgt ervoor dat je goed met hen kan meeleven en dat de personages geen vlakke letters op een pagina blijven. Daarmee bewijst Arwen Mannens opnieuw dat ze heel goed weet hoe ze haar personages karakter moet geven.

Het boek zit zeker goed in elkaar en het einde, hoewel kort, toont dat Mannens dol is op twisten.

De laatste strijd
Aangezien de gehele serie De Laatste Strijd heet, zijn de verwachtingen voor dit laatste deel natuurlijk hooggespannen. Want hoe zal die laatste strijd nu uiteindelijk gestreden worden? En wie staat nog overeind als het stof is gaan liggen? Op dat vlak gaat het allemaal wel wat snel ineens, alsof het nog snel even afgehandeld moest worden. Helemaal op het einde moet de strijd nog geleverd worden en denk je: Ja, komt er nu nog wat van? Dat het einde zich op een totaal andere manier ontplooit dan verwacht, is wel echt goed gevonden.

Toch had dat einde iets meer uitgewerkt mogen worden. Het laatste hoofdstuk is ook erg kort, waardoor het net lijkt alsof er nog een deel na dit boek moet komen om het allemaal te kunnen afsluiten. Er staat echter wel degelijk op de achterflap dat dit het afsluitende deel is van de trilogie. En dat is jammer, want Arwen Mannens wist in Illiyana en Rheya echt een ongelooflijk meeslepend verhaal neer te zetten vol intriges en plottwisten, waarbij je niet kon wachten om verder te lezen. Juist daarom is het spijtig dat het einde zo snel komt. Het hoeft niet allemaal perfect tot in de puntjes uitgewerkt te worden, want Liourain zou sowieso nog een enorme heropbouw voor de boeg hebben, ongeacht welk einde. Maar iets meer had wel gekund om deze geweldige serie toch nog een beter einde te geven.

De verwachtingen voor Thorian & Kristan waren hooggespannen na de verbluffend meeslepende eerste twee delen van De laatste strijd-trilogie. Arwen Mannens behoudt haar gave om het karakter en de gevoelens van haar personages uitstekend te vatten, maar het plot, dat hier tot een hoogtepunt zou moeten komen, kabbelt gezapig verder in vergelijking met de andere twee delen. Hierdoor neemt het verhaal je minder mee op sleeptouw en lost het de verwachtingen niet helemaal in. Toch zit het boek zeker goed in elkaar en toont het einde, hoewel kort, dat Mannens dol is op twisten. Thorian & Kristan is dus zeker de moeite waard om te lezen en om als lezer de serie af te sluiten.

[product_page sku=”9789463080774″]

De laatste strijd 3: Thorian en Kristan
De laatste strijd 3