De laatste strijd 2: Rheya – Arwen Mannens

0
30

Omslag De laatste strijd 2: Rheya

Rheya woont al jaren op het platteland bij haar voogdes die haar en Sihnaya onderwijst in de magie van de elementenbeheersing en de geschiedenis van Liourain. Maar Rheya is zeer nieuwsgierig van aard en op een dag ontdekt ze een oude, onbekende Lichtweg en belandt op een vreemde plek. Rheya beseft alleen niet dat ze door de Lichtweg te gebruiken een slapend kwaad heeft gewekt dat haar leven en dat van haar naasten volledig zal veranderen…

Noodgedwongen komen oude geheimen aan het licht en zetten Rheya en Sihnaya hun eerste stappen op een pad dat hen ver van hun vertrouwde wereld zal voeren. Oude vertrouwensbanden worden op de proef gesteld en vreemden lijken meer te weten over Rheya’s afkomst dan zij zelf. Onbekende familieleden komen samen en Rheya moet haar plaats binnen de familie zien te vinden. Als vermeend enig kind is dit waar ze altijd al van droomde, maar het vraagt meer inspanningen en opofferingen dan ze gehoopt had. Zullen de oude familiegeheimen voor een breuk zorgen of zal iedereen er sterker uitkomen?

Rheya neemt de lezer op sleeptouw en laat je reikhalzend uitkijken naar het vervolg.

Intriges
In het eerste deel van de trilogie, Illiyana, was het al duidelijk dat het verhaal bestaat uit enorm veel geheimen die maar stukje bij beetje aan de hoofdpersonages worden meegedeeld. Dat is in Rheya niet anders. Op elke pagina is het duidelijk dat oude intriges ervoor gezorgd hebben dat de wereld van Rheya is zoals ze is. Het begint al met de onthulling van Rheya’s ware afkomst die haar, net als Illiyana, op een tocht doet vertrekken en waarbij ze steeds meer te weten komt over haar ouders en de intriges die zij hadden bedacht om de veiligheid van hun kinderen te waarborgen.

Het zijn echt wel intriges, want de waarheid krijg je maar mondjesmaat toebedeeld en vaak ook alleen wanneer Rheya ze te horen krijgt. Je moet er dus echt wel je aandacht bijhouden om alle elementen op tijd op te vangen en ze juist in elkaar te passen. Het wordt nog intrigerender wanneer de reizen van Rheya en Illiyana, die inmiddels Xirena wordt genoemd, elkaar halverwege het boek kruisen en er nog meer informatie bekend gemaakt wordt. Maar dat maakt het verhaal juist heel erg spannend en het zorgt ervoor dat je wilt blijven lezen om ook de rest van de geheimen te ontdekken. Op het einde krijg je als lezer ook nog een enorme plottwist voor je voeten geworpen, waardoor nog maar eens duidelijk wordt dat het laatste intrige nog niet verteld is.

Verschillende perspectieven
In Illiyana las je voornamelijk vanuit het perspectief van Illiyana zelf in de zij-vorm en op het laatste keek je nog even door de ogen van Gwyena, de echtgenote van Illiyana. In Rheya wordt er voortdurend van perspectief gewisseld en komen er verschillende personages aan bod. Dit is eigenlijk minder verwarrend dan je zou denken. Telkens wanneer er een nieuw perspectief gebruikt wordt, is dit aangegeven met drie sterretjes in de witregel en als hetzelfde personage verder gaat dan begint de volgende alinea gewoon onder de witregel zonder dat er nog een tekening tussen staat.

Deze wisselende perspectieven helpen om het verhaal nog meer vaart te geven en om bepaalde intriges te plaatsen voor de lezer. Die extra vaart zorgt er ook voor dat er in dit deel meer gebeurt dan in deel 1. Daar ging het voornamelijk over de tocht die Illiyana maakt op weg naar haar geboorteland, terwijl je in deel 2 niet alleen de tocht van Rheya hebt, maar ook haar moeizame weg om een familie te vormen die een groot rijk moet leren besturen, en dat terwijl er een oorlog op handen is. De personages zijn dus goed opgebouwd en de groei die vooral Rheya en Illiyana doormaken is mooi uitgewerkt.

Net zoals Illiyana is Rheya een intrigerend verhaal waar je als lezer je aandacht bij moet houden om alle wendingen en informatie goed te begrijpen. De personages zijn goed opgebouwd en de groei die Rheya en Illiyana doormaken is mooi uitgewerkt. Ook de covers zeggen meer dan je op het eerste gezicht zou zeggen, dus bekijk ze zeker als je beide delen gelezen hebt. Rheya neemt de lezer op sleeptouw en laat je reikhalzend uitkijken naar het vervolg. Want als het laatste deel in deze trilogie dezelfde lijn aanhoudt als de eerste twee delen, dan kun je er vanop aan dat het einde misschien wel verrassender kan zijn dan je denkt en dat je geboeid blijft tot de laatste letter.

[product_page sku=”9789463080378″]

De laatste strijd 2: Rheya Boek omslag De laatste strijd 2: Rheya
De laatste strijd 2