De laatste strijd 1: Illiyana – Arwen Mannens

0
36

Omslag De laatste strijd 1: Illiyana

In het land Imbrië heeft iedereen een zongebruinde donkere huid en donkere haren, behalve Illiyana. Haar huid is zo bleek als sneeuw en haar haren zijn rood. Maar niet alleen door haar fysieke verschijning is ze anders dan anderen, ook door haar innerlijke aard. De meesten weten dat Illiyana op vrouwen valt, en hoewel dat niet verboden is worden de ‘kromaerds’ wel als verderfelijk en ziekelijk bestempeld door de gewone burgerij. Helaas kan Illiyana het zich niet veroorloven om met iemand een relatie te beginnen omdat haar oom haar jaren geleden heeft uitgehuwelijkt aan iemand die ze nog nooit eerder heeft ontmoet. Wanneer haar verloofde eindelijk voor haar staat, wordt Illiyana’s leven op zijn kop gezet.

Enkele moordlustige wezens verstoren de rust in Imbrië en Illiyana moet noodgedwongen vluchten naar het land van haar verloofde Wenke. Op hun reis richting Stèda begint Illiyana plots ook stemmen in haar hoofd te horen die tegen haar spreken in een taal die ze niet kan verstaan. Er wordt veel geheim gehouden voor Illiyana en ze vraagt zich af wat haar aandeel in dit alles is, maar al snel ziet ze in dat kennis niet noodzakelijk leidt tot geluk. Dromen en verwachtingen spatten uiteen en uiteindelijk blijken de antwoorden op Illiyana’s vragen verrassender dan ze zelf ooit had kunnen vermoeden.

Lesbische insteek
Een verhaal met als hoofdpersonage een vrouw die op vrouwen valt, die ben ik nog niet vaak tegengekomen. Eerst vroeg ik me dan ook af of ik het wel goed had gelezen, maar er was echt geen twijfel over mogelijk: Illiyana viel op vrouwen. Dan is het kwestie van een knopje omschakelen – in mijn geval dan – en al snel leefde ik mee met Illiyana’s verwarrende gevoelens en hoe lastig het voor haar is. Haar toekomst staat immers al vast door haar oom Xiandrei die alles geregeld heeft en Illiyana kan niet veel meer dan zich daarbij neerleggen. Het lijkt dan ook net een sprookje wanneer ze eindelijk oog in oog staat met haar verloofde. Het is liefde op het eerste gezicht, maar naarmate het verhaal vordert blijkt Wenke toch niet de vrouw te zijn wie Illiyana dacht dat ze was.

Zoals een echte detective kun je langzaam maar zeker de raadsels en geheimen rondom Illiyana ontrafelen.

Vele puzzels
Net zoals Illiyana weet ook jij als lezer niet wat nu precies Illiyana’s aandeel is tussen haar en Wenke’s verbintenis. Er zijn vele geheimen en puzzels die je net zoals Illiyana moet oplossen om een tipje van de sluier op te kunnen lichten. Dit zorgt ervoor dat je wel echt goed je aandacht bij het verhaal moet houden en zoals een echte detective ontrafel je langzaam maar zeker steeds meer en meer. De toestroom van informatie die je dan ook krijgt van de schrijfster, komt precies op de juiste wijze naar je toe: alleen wanneer het nodig is en stukje voor stukje vallen de puzzelstukken op zijn plaats.

Het boek is verteld vanuit een hij/zij-perspectief en wil dus nog wel eens switchen op wie het gericht is. Soms is het Illiyana en soms op de andere personages die voorbij komen. Dit kan even voor verwarring zorgen, maar geeft wel iets extra’s aan het verhaal. Naarmate Illiyana steeds meer weet en kennis bezit – ik kan dat niet verklappen in verband met het plot – merk je hoe ze als personage groeit en verandert. De Illiyana op het eind is zeer zeker niet dezelfde Illiyana als in het begin. In het verloop van het verhaal komen er meer personages bij en die krijgen ook diepgang. Er zitten niet veel personages in het boek die als het ware ‘plat’ blijven. Ieder handelt vanuit zijn eigen overtuiging die voor jou als lezer ook duidelijk zijn door de manier waarop ze weergegeven worden. Dat is dan ook een pluspunt van een hij/zij-perspectief, je bent als lezer niet beperkt tot de gedachten van één enkel personage.

Andere verzonnen talen
Wenke, Xiandrei en de stemmen in Illiyana’s hoofd – en ook wel andere karakters – willen nog wel eens in een andere taal praten. Dit heeft de schrijfster opgelost door de vertaling van deze zinnen in voetnoten onderaan diezelfde pagina te zetten. In het begin is dit een beetje wennen omdat je je ogen naar onderaan de pagina moet verplaatsen terwijl je bijvoorbeeld nog bovenaan bent. Maar als je er eenmaal aan gewend bent, switch je zeer tussen de rare onbekende taal en de Nederlandse versie daarvan.

Illiyana is een boek waarbij je goed je aandacht moet houden, doordat alle kennis en informatie beetje bij beetje wordt gegeven. Het hoofdpersonage Illiyana is sterk neergezet en verandert en groeit qua karakter naarmate het verhaal vordert. Maar ook de andere personages van het boek worden goed opgebouwd.

Sommige personages praten onderling met elkaar in een vreemde taal die Illiyana, en jij als lezer dus ook, niet verstaat. Deze zinnen worden gelukkig wel vertaald in voetnoten onderaan de pagina en geven echt gevoel alsof je je in een andere – en te vergeten fantasy-achtige – wereld waant. De laatste paar hoofdstukken zijn erg spannend en het einde is zo verrassend en onverwachts, dat ik zeker benieuwd ben naar het tweede deel.

[product_page sku=”9789490767945″]

De laatste strijd 1: Illiyana Boek omslag De laatste strijd 1: Illiyana
De laatste strijd 1