Star Wars: Episode VII: The Force Awakens

0
22

Omslag Chronicle

Star Wars keert terug naar het witte doek! The Force Awakens is het zevende deel van deze serie, dat zich een flink aantal jaren na Return of the Jedi afspeelt. In de trailers hebben we al kunnen zien dat oude bekenden als Han Solo en Princess Leia terugkeren, maar ook werden er wat nieuwe gezichten geïntroduceerd. Zo verscheen er een nieuwe Sith Lord in beeld, en zagen we een héle schattige droid. Alles zag er spectaculair uit, en naarmate de premièredatum dichterbij kwam werd ik steeds nieuwsgieriger… kan deze film de torenhoge verwachtingen waarmaken?

Omdat we geen spoilers willen geven, gaan we in deze recensie niet teveel in op het verhaal zelf. Dit is daarom een andere recensie dan jullie van ons gewend zijn. Een duorecensie, welteverstaan. Omdat ik de eerdere films ‘gewoon leuk’ vind, heb ik de hulp ingeroepen van mijn vriend Jelle: een Star Wars fan in hart en nieren. Hij heeft de eerdere films veel vaker gezien dan ik, en is veel meer thuis in deze wereld. En dit heeft geleid tot wat meningsverschilletjes…

We beginnen met Denise

Ik vond de film echt geweldig! De visuele effecten zijn mooier dan ooit tevoren, en ik heb mijn ogen uitgekeken. De ruimteschepen, de lightsabers, de planeten, alles zag er zo indrukwekkend en mooi uit dat het levensecht leek. De nieuwe, jonge personages zijn een ware toevoeging aan het verhaal en die kleine BB-8 is zo leuk! (Ik wil er ook één!) Ook vond ik het leuk om allerlei oude bekenden terug te zien. Er zaten een hoop herkenningspuntjes in de film, ondanks dat het verhaal compleet nieuw was. De acteurs, zowel oud als nieuw, hebben geweldige prestaties geleverd, en ik was zwaar onder de indruk.

Ik ga dus niet teveel over het verhaal vertellen, behalve dat ik het heel erg spannend vond. De dark side was goed vertegenwoordigd, en je kon de dreiging duidelijk voelen. De nieuwe Sith Lord, Kylo Ren, kwam op mij wat menselijker over dan eerdere slechteriken, en dat vond ik prettig. De film lijkt hiermee wat toegankelijker gemaakt te zijn voor het grote publiek. Bij mij heeft dit zeker gewerkt: hoewel ik eerder geen groot fan was van Star Wars, heeft deze film zijn titel waargemaakt. De Force is bij mij namelijk behoorlijk… awakened!

En wat vindt Jelle er van…
Het langverwachte vervolg op mijn favoriete serie films ooit, was iets wat ik al lang in mijn hoofd had voorgesteld toen ik de 16e eindelijk ging zitten voor de première. En wat ik zag was Star Wars als vanouds: imposante ruimteschepen, mannen in zwarte gewaden met rode lightsabers en een bonte verzameling vreemde wezens en robots. Op het visuele vlak heeft J.J. Abrams een ijzersterke, flitsende nieuwe film aan deze serie toegevoegd waar ik in eerste instantie heel blij van werd.

Je voelt de ‘maar’ al aankomen; zodra ik voorbij de special effects en herkenbare Star Wars elementen keek, liet het verhaal wat mij betreft een hoop te wensen over. Ik ga ook niets verklappen, maar ik vind dat er te weinig originaliteit in het script zit. Een herkenningspuntje op zijn tijd is fijn (zoals het terugzien van de Millenium Falcon), maar voor mij voelde The Force Awakens als een herkauwde versie van de films die me al 15 jaar zo blij maken. Wie weet wat nog een keer kijken oplevert (en dat ga ik zeker doen!), maar het oude koper wint bij mij vooralsnog van het nieuwe goud. Ondanks mijn ‘gezeur’ was het namelijk visueel wel een fantastische film.

Producent: Walt Disney Studios Motion Pictures
Regisseur: J. J. Abrams
Cast: Harrison Ford (Han Solo), Mark Hamill (Luke Skywalker), Carrie Fisher (Princess Leia), Adam Driver (Kylo Ren), Daisy Ridley (Rey), John Boyega (Finn), Oscar Isaac (Poe Dameron), e.a.
Verschenen: 16 december 2015
Speelduur: 136 minuten
Leeftijdscategorie: 12+

Vorig artikelDe laatste strijd 1: Illiyana – Arwen Mannens
Volgend artikelDe Erfenis van het Steen – Silvia Rietdijk
Als kind was Denise gek op prinsessenfilms. Haar hart brak toen ze erachter kwam dat prinses helemaal geen beroep was. Via Harry Potter en The Lord of the Rings kwam ze terecht in de wereld van fantasy, en je zal haar dan ook vaak terugvinden op fantasyfairs door het hele land. Ze is dol op het lezen van (dystopische) young-adults, maar ook op epische fantasy, een thriller op zijn tijd, en af en toe iets om bij te zwijmelen.