De Kronieken van Riona 1: Verraad – Femke de Vos

0
102

Omslag De Kronieken van Riona 1: Verraad

Het verhaal begint met keizer Nolan en keizerin Muirne die samen met hun gevolg op de vlucht zijn voor de Zuiderlingen. Deze Zuiderlingen hebben het rijk Riona onder de voet gelopen en de keizerlijke familie moet vluchten voor hun leven. Muirne is echter hoogzwanger en tijdens hun vlucht door de woestijn bevalt ze van een dochter: Niamh. Zij is de eerste van de drie kinderen die door de Godin Aïne aan Nolan zijn beloofd, drie kinderen die het rijk weer één zullen maken. De min Keira moet Niamh in veiligheid brengen, maar dat gaat mis als de Zuiderlingen hen hebben ingehaald. Keira moet het met de dood bekopen en de keizerlijke dochter valt in vijandelijke handen.

De opvoeding van Niamh wordt in opdracht van heer Ahern, de eerste hoofdman van de nieuwe keizer, opgedragen aan Rowena: de enige priesteres van Aïne die de inval van de Zuiderlingen heeft overleefd. Achttien jaar later brengt Rowena de slavin Niamh, die ze heeft opgeleid in de leer van de Godin, terug naar heer Ahern. Niamh heeft echter geen idee wie ze werkelijk is. Zonder dat Niamh het beseft worden er grootse plannen om haar heen gemaakt, maar hoe lang zal het duren voordat ze er achter komt wie ze is?

Voorspellingen
De belofte die de Godin Aïne aan de voormalige keizer Nolan heeft gemaakt, wordt meerdere keren herhaald in het boek. De belofte sprak van drie kinderen, maar twee zijn er in het kraambed overleden. Hoe kunnen zij samen het rijk wederom één maken als er twee niet leven? Het is een vraag die je het hele boek bezig houdt. Het duurde naar mijn gevoel echter wel te lang voordat er in het boek werd verteld dat de andere twee niet leven. Het is dat het op de achterkant van het boek stond, waardoor ik het al wist voordat ik begon te lezen.

En dan heb je nog de Godin Aïne, die de godin van de liefde zou moeten zijn. Niamh is zoals al genoemd opgeleid als een volgelinge van de Godin en de kracht van Aïne is sterk in haar. Hierdoor is ze in staat om in haar trance te communiceren met de Godin. Maar als Godin van de liefde maakt ze het Niamh wel heel erg lastig, waarom doet ze dat? Ook dat is een vraag die je het hele verhaal bezig houdt.

De ontwetendheid van Niamh
Niamh zelf heeft geen idee wie ze is, maar door de wisselingen van perspectieven weet jij als lezer al wel wat er aan zit te komen. Doordat Niamh van niets weet, heeft ze als hoofdpersoon in het verhaal niet echt een doel waar ze naar toe moet werken. Dit zorgt ervoor dat dit verhaal niet compleet lijkt. De gebeurtenissen en vragen om Niamh’s verhaal heen moeten je als lezer bezig houden, wat gelukkig wel aardig lukt.

Niamh wordt het hele boek door verraden door degenen die ze vertrouwt. Hierdoor ondergaat ze een flinke metamorfose, van het goedgelovige meisje aan het begin van het boek is aan het eind zeer zeker geen sprake meer van. Deze gedaanteverwisseling geeft het verhaal extra diepgang. De vraag wanneer ze nu eindelijk eens ontploft speelt alsmaar door je hoofd.

Het gemis van een kaart
Niamh reist heel wat af in het boek, plaatsnamen en landen schieten voorbij. Een boek waarin veel gereisd wordt, bevat vaak een kaart voorin. Helaas is dat hier niet het geval, het rijk Riona wordt geheel aan je verbeelding over gelaten en  ik vind dat persoonlijk erg jammer. Een kaart zou zo veel meer verduidelijken en het is interessanter omdat je kunt bijhouden hoe Niamh heeft gereisd.

Doordat Niamh het grootste deel van het verhaal zo onwetend is, heeft ze geen doel in het boek. Hierdoor kabbelt het verhaal maar een beetje door. Dit wordt voor een deel goed gemaakt met de vragen waar je als lezer mee wordt opgezadeld en de goede uitwerking van de ontwikkeling die Niamh ondergaat. Alhoewel het boek een tamelijk afgerond einde heeft, staan er wel vervolgdelen gepland. Ik ben benieuwd naar wat de auteur voor ons in petto heeft.

[product_page sku=”9789491300264″]

De Kronieken van Riona 1: Verraad Boek omslag De Kronieken van Riona 1: Verraad
De Kronieken van Riona 1