De Kracht van Zes – Pittacus Lore

0
86

Omslag De Kracht van Zes

In I am Number Four leerden we de vijftienjarige John Smith kennen, één van de negen kinderen die tien jaar geleden van de planeet Loriën naar de aarde kwamen. Samen met zijn beschermer Henri trekt John heel Amerika door om de Mogadoren te ontvluchten. Deze vijandige wezens hebben zowel  hun eigen planeet als Loriën vernietigd, en zijn nu op jacht naar de overgebleven Loriërs. Zij hebben namelijk speciale gaven meegekregen van de planeet Loriën, die gevaarlijk zijn voor de Mogadoren. De jacht zal pas stoppen als alle negen kinderen vermoord zijn. Nummers Een, Twee en Drie hebben de Mogadoren al te pakken gekregen. John is Nummer Vier.

De kracht van Zes gaat verder waar I am Number Four ophield: samen met Nummer Zes en zijn beste vriend Sam vertrekt John noodgedwongen uit het stadje Paradise, waarbij hij de liefde van zijn leven, Sarah, achter moet laten. Ze zijn niet alleen op de vlucht voor de Mogadoren, maar ook voor de FBI, die denken dat John verantwoordelijk is voor de vernietiging van zijn school. Tijdens hun vlucht gaan John, Zes en Sam op zoek naar de andere Nummers, want de macht van de Mogadoren verspreidt zich en een gevecht is op handen. Maar hoe vind je vier tieners die er alles aan doen om verborgen te blijven?

Meerdere verhaallijnen
Waar het in I am Number Four nog voornamelijk om John en Henri draaide, gaat De kracht van Zeseen stukje verder: de aandacht wordt verdeeld tussen John en Marina. Marina woont in Spanje, houdt al het nieuws rondom John angstvallig in de gaten en… is Nummer Zeven. Het verhaal wisselt om de paar hoofdstukken van perspectief tussen John en Marina, wat te zien is aan het eveneens wisselende lettertype.

Marina heeft het misschien wel net zo moeilijk als John. Ze is samen met haar beschermster Adelina in een klooster terechtgekomen, waar ze dan wel veilig zijn, maar waar Adelina ook langzaam haar geloof in Loriën begint te verliezen. Marina staat er alleen voor: wanneer ze haar gaven ontdekt, maar ook wanneer ze verdachte mannen rond het klooster ziet sluipen. Zijn de Mogadoren haar op het spoor? En wat zit er in het mysterieuze kistje dat alle Negen mee hebben gekregen vanaf Loriën, en waarvoor Marina toch echt de hulp van Adelina nodig heeft om het te openen?

Marina’s verhaallijn is minstens net zo spannend als die van John. En daar blijft het niet bij, want Sam is ook nog steeds op zoek naar zijn vader, die jaren geleden spoorloos verdween. Is hij ontvoerd door de Mogadoren? En dan is er natuurlijk Zes nog, een ontzettend krachtig meisje dat John nog veel kan leren. In I am Number Four bleef ze nog behoorlijk mysterieus, maar in De kracht van Zes leren we ook haar beter kennen. En ten slotte is er nog Ella, een klein weesmeisje dat op een dag bij Marina in het klooster terecht komt en dat uiteindelijk een wel heel bijzondere rol blijkt te spelen in het geheel. Langzaam maar zeker worden alle verhaallijnen met elkaar verbonden en leer je als lezer steeds meer over de Negen en hun thuisplaneet Loriën. Al blijven er na de daverende climax van dit verhaal nog genoeg vragen liggen om meteen het derde deel in de serie te willen pakken en door te lezen.

Actie en romantiek
In I am Number Four kabbelde het verhaal soms nog een beetje voort, maar daar is in De kracht van Zes absoluut geen sprake van. In een noodvaart vallen John, Zes en Sam van de ene gebeurtenis in de andere, en ook de avonturen van Marina zijn niet zonder gevaren. Het leven van de tieners staat bol van de spectaculaire gevechten, bijzondere superkrachten en zenuwslopende achtervolgingen. Even rustig bijkomen van dit alles is er niet bij: de hoofdstukken van beide personages eindigen vaak op spannende momenten, waardoor je wel verder móét lezen.

Maar De kracht van Zes bevat, net als zijn voorganger, ook weer een dosis romantiek, zodat niet alles actie en spanning is. En deze keer is de liefde nog onmogelijker dan hij al was in I am Number Four. Want met Sarah dacht John zijn zielsverwant en eeuwige liefde gevonden te hebben, maar waarom heeft hij dan ook gevoelens voor Zes? En ook Sam valt voor de charmes van Zes, wat alles nog ingewikkelder maakt. Hun emoties en gevoelens zijn erg realistisch en geloofwaardig, waaruit blijkt dat John, ondanks al zijn fantastische gaven, voor een groot deel ook gewoon een tiener is. Hij heeft nog maar net ontdekt wie hij werkelijk is, maar al deze kennis is voor hem net zo vreemd als voor een normaal mens. Samen met John en Marina raak je als lezer langzaam vertrouwd met hun gaven, waardoor het absoluut niet moeilijk is om met ze mee te leven.

Net als zijn voorganger I am Number Four, is De kracht van Zes typisch zo’n boek dat je niet meer weg kunt leggen. Het zit vol met actie, spanning en mysterie, en daarnaast is het, ondanks alle bovennatuurlijke gaven en buitenaardse wezens, ook nog gewoon een verhaal over een groepje tieners die volwassen worden. De kracht van Zes leest als een achtbaan en deel drie in de serie, De opkomst van Negen, is gelukkig al verschenen, dus hopelijk komt er voorlopig nog lang geen einde aan deze achtbaan.

Loriënkronieken 2: De kracht van Zes

Pittacus Lore | A.W. Bruna Uitgevers | 2011
Originele titel: The Power of Six
Vertaling: Jolanda te Lindert

Ze komen steeds dichterbij. Ze willen ons doden. We moeten vechten. Wij zijn de laatste verdediging.

Ik heb hem op het nieuws gezien en heb de berichtgeving over wat er in Ohio gebeurde gevolgd – John Smith, op de vlucht. Voor de buitenwereld is hij een mysterie. Maar voor mij… is hij een van ons. We kwamen met ons negenen, en soms vraag ik me af of de tijd ons heeft veranderd en of we nog wel geloven in onze missie.

Slechts zes van ons zijn nog in leven. We duiken onder, gaan op in de massa en vermijden onderling contact. Maar onze krachten ontwikkelen zich en binnenkort zullen we sterk genoeg zijn om te vechten. Is John Nummer Vier, en is zijn verschijning het teken waarop ik heb gewacht? En hoe zit het met Nummers Vijf en Zes? Is een van hen het meisje met de ravenzwarte haren uit mijn dromen – het meisje dat krachten heeft die elke voorstelling te boven gaan? Degene die genoeg macht heeft om onze groep van zes te herenigen?