De Saga van de Chaosoorlog 2: Een Kroon in Gevaar – Raymond E. Feist

0
17

Omslag De Saga van de Chaosoorlog 2: Een Kroon in Gevaar

Een kroon in gevaar is het tweede deel van de laatste trilogie van Feist in zijn langlopende fantasyreeks over Midkemia. De wereld is in beroering gebracht, maar de drijvende kracht achter de chaos weet zich nog goed te verbergen. Een grootschalige oorlog tussen Kesh en het Koninkrijk is gestart, terwijl er in Rillanon en Roldem staatsgrepen worden voorbereid. Jim Dasher moet alles op alles zetten om erachter te komen wie hier achter zit(ten), en dat terwijl zijn spionagenetwerk op slinkse wijze is ontmanteld.

Hal, de heer van Schreiborg, ontvlucht samen met de beroemde zwaardvechter Ty Haviks de stad Roldem om prinses Stephané en de geheimzinnige vrouwe Gabriella daar zo snel mogelijk weg te krijgen. Hals jongere broers, Martin en Brendan, doen ondertussen een poging om de strategisch gelegen stad Ylith te beschermen tegen hordes Keshische soldaten. Als Ylith valt, is alles verloren voor het Koninkrijk. In deze roerige tijden zetten Puc en het Conclaaf der Schaduwen alles op alles om te ontdekken wie de vernietigende krachten stuurt, voordat Midkemia wordt vernietigd.

De ‘oude’ Feist
Feist grijpt met deze laatste trilogie weer terug naar zijn sterke punten: veel actie, politieke intriges en interessante personages. Wat dat betreft zal deze recensie niet zo veel nieuws vermelden ten opzichte van het eerste deel van deze trilogie, Het Bedreigde Koninkrijk. De personages zijn, zoals beschreven in de eerder genoemde recensie, nog steeds invullingen van eerder ontwikkelde archetypes. Interessant, maar erg herkenbaar. Waar dit tweede boek beter in slaagt is het spannend houden van de plot. Er komt ook steeds meer op het spel te staan, wat de spanning ten goede komt. Enkele verhaallijnen uit het vorige deel die langs elkaar liepen komen nu samen, wat prettig is en voor enige afronding zorgt.

Ook heeft Feist in dit boek weer een aantal nieuwe perspectieven geïntroduceerd. Puc en Magnus stuiten tijdens hun zoektocht op een eiland met vreedzame Panthatiërs. Daar ontdekken ze zes lichtpilaren die wel eens de sleutel zouden kunnen vormen tot de macht achter de chaos. En we volgen Arkan, een moredhelhoofdman, in zijn zoektocht naar Puc, die zijn volk van de ondergang zou moeten redden. Zijn ontwikkeling komt nog niet echt op gang, dus hopelijk heeft hij een iets grotere rol in het volgende deel. Ook zorgen de teruggekeerde Nakur en Miranda in hun demonenlichamen voor een aantal interessante bespiegelingen.

Cliffhanger
Het vorige deel eindigde met een fantastische cliffhanger die fans van de serie een grote verrassing voorschotelde. In dit tweede deel heeft Feist een net zo interessante cliffhanger geschreven. De laatste pagina’s worden steeds spannender en worden er nog enkele heel bijzondere personages voorgesteld. Hierdoor krijg je het gevoel dat er nu eindelijk een strijd staat te beginnen die verder gaat dan wat schermutselingen tussen koninkrijken. In dit boek is er nog een goede balans tussen de menselijke strijd en het opzetten van de botsing tussen de hogere krachten. Het laatste deel zal waarschijnlijk de focus verleggen naar deze meer achterliggende oorlog, zodat de lezer ook de schaal van de losgebarsten strijd kan voelen. Feist heeft nog een hele klus om deze epische strijd eer aan te doen, omdat hij daarnaast ook nog behoorlijk wat verhaallijnen van de ‘gewone’ mensen moet afronden.

Er zit een stijgende lijn in deze trilogie die hopelijk tot een memorabel allerlaatste deel van de Midkemia-reeks zal leiden. Feist heeft zijn bondige en actievolle schrijfstijl die we kennen van zijn eerste boeken weer gevonden. Maar hij zal in het laatste deel nog veel moeten afsluiten om al zijn verhaallijnen bevredigend af te ronden.

Saga van de Chaosoorlog 2: Een Kroon in Gevaar

Raymond E. Feist | Luitingh-Sijthoff | 2012
Originele titel: The Chaoswar Saga 2: Crown Imperilled

Jim Dasher is niet langer veilig nu zijn spionagenetwerk op slinkse wijze is ontmanteld. Hulpeloos moet hij toezien hoe het koninkrijk Midkemia ten onder gaat aan een gruwelijke oorlog.
Hal, de heer van Schreiborg, is genoodzaakt om prinses Stephané en de geheimzinnige vrouwe Gabriella zo snel mogelijk uit Roldem weg te krijgen. Hij wordt daarbij geholpen door de beroemde zwaardvechter Ty Haviks, maar of de twee vrienden een veilige plek zullen vinden om de prinses onder te brengen, dat is nog maar de vraag.
Hals jongere broers, Martin en Brendan, doen intussen een poging om de strategisch gelegen stad Ylith te beschermen tegen hordes Keshische soldaten en een mysterieuze kracht uit de diepte van de zee. Want als Ylith valt, is alles verloren.
Gaandeweg zetten Puc en het Conclaaf der Schaduwen alles op alles om te ontdekken wie de vernietigende krachten stuurt, voordat Midkemia voorgoed teloor zal gaan.