De Illusionist – Antonio Casanova

0
79

Omslag De Illusionist

Nasha is een gewone jongen van veertien jaar die in Doomville woont. Hij heeft een warrig kapsel, bezit een lieve hond en verplaatst zich liever met het skateboard dan met de fiets. Alles lijkt normaal en rustig in zijn woonplaats en in zijn leven. Totdat hij ineens wakker wordt op een dak. Elke keer als hij in slaap valt, wordt hij ergens anders wakker. Een keer komen er ineens vlammen uit zijn hand. Nasha begrijpt er niets van. Hij weet niet dat hij over een deel van de Gave beschikt of dat hij via een steegje vlakbij zijn huis in Nergensland kan komen. Dan komt er een wereldberoemde illusionist het dorp bezoeken. Wat komt hij in zo’n klein plaatsje als Doomville doen?

Leuk verhaal, onaantrekkelijke kaft
De illusionist is een leuk verhaal. Het verhaal over een jongen die krachten krijgt komt wel vaker voor. Maar meestal komt er dan ook direct een gids bij die de jongen alles uitlegt en hem wil laten vechten tegen het kwaad. Bij Nasha is dit niet het geval. Hij ontdekt zijn krachten en vraagt zich af in hoeverre die hem kunnen helpen met populairder te worden op school. En tegelijk probeert hij ze voor zijn moeder en tante zoveel mogelijk te verbergen, uit angst dat ze ongerust worden. Natuurlijk is er een dreiging voor hem. Natuurlijk willen anderen zijn Gave hebben. Maar Nasha heeft dat nog niet door en dat is het leuke. Je voelt de spanning toenemen. Je ziet hoe de volwassenen handelen om Nasha te beschermen of juist aan te vallen, terwijl het middelpunt – Nasha zelf – probeert uit te vogelen hoe het met zijn krachten zit.

Gezien De illusionist zo’n leuk verhaal is, is het jammer dat de kaft zo onaantrekkelijk is. Het boek valt niet op in de overvolle boekhandels. En ook het binnenwerk is saaier dan het verhaal verdient. Elk hoofdstuk in het boek begint met een paginagrote, zwartwit-plaat. Helaas gaat het enkel om omgevingsplaten en voegen ze niets aan het verhaal toe. Het is echt zonde dat dit boek snel over het hoofd gezien zal worden, gezien veel kinderen er plezier aan kunnen beleven.

Aparte stijl, Vlaams vertaald
Antonio Casanova heeft een aparte stijl. Zo springt hij tijdens een telefoongesprek ineens van de ene spreker naar de andere om het daar te beschrijven. En vaak gebruikt hij niet eens een tussenstap als een telefoon. Aan het begin is dit even wennen. Wat ook apart, maar erg leuk, is, is dat hij Nasha’s hond een stem geeft. Hij laat het dier niet echt praten, maar hij schrijft wel stukken van het verhaal vanuit de hond. Het is leuk om te zien hoe beschermend en ook hoe lui die beestjes kunnen zijn.

Helaas is de vertaling zelf erg Vlaams. Dit houdt in dat er erg moeilijke woorden in staan. De uitgever zegt dat dit boek 9+ is en dat kan best kloppen voor de kinderen in België. Zij zijn gewend aan die moeilijke woorden om hen heen. Maar voor de Nederlandse kinderen is het raar. Vooral wanneer Nasha het woord ‘nochtans’ in de mond neemt. Een gewone, veertienjarige jongen met een voorliefde voor skateboards zal niet snel in een gewone zin ‘nochtans’ gebruiken. Ook vallen de rare Vlaamse constructies op. Er wordt vaak gebruik gemaakt van ‘terug’ en meerdere zinsconstructies zijn niet helemaal correct. Doordat er ook verschillende fouten in het boek staan (soms twee keer de persoonsvorm in een zin), is het soms erg lastig lezen voor negenjarigen. Voor Nederlandse kinderen zal het dan ook eerder 10 of 11+ zijn.

Niet afgerond
De illusionist – Nasha Blaze en de geheime wereld is geen afgerond verhaal. Het is eigenlijk het begin van het hele verhaal, waardoor vanaf deel twee de echte actie kan beginnen. Dit hoeft niet erg te zijn, maar het is wel zo fijn om te weten dat je de hele serie zult moeten lezen om het hele verhaal te kennen.

Leuk, magisch boek
De illusionist is een leuk, magisch boek. Nasha wordt neergezet als een echte jongen van veertien en zijn krachten zijn zowel leuk als eng. Dit is een boek waar veel kinderen plezier aan kunnen beleven. Helaas is het boek wel erg Vlaams vertaald en staan er wat foutjes in. Ook is dit deel geen afgerond verhaal.