Fantasia V – Geronimo Stilton

0
68

Omslag Fantasia V

Geronimo Stilton is de uitgever van De wakkere muis, de meest gelezen krant van muizeneiland. Zijn leven is alles behalve saai. Als er om hulp geroepen wordt, is Geronimo er snel bij. Wanneer er in Fantasia weer problemen zijn, schiet hij in zijn harnas te hulp. In Fantasia volgen aardbevingen elkaar in een rap tempo op, terwijl de vulkaan De vuurspuwer weer uit zijn slaap is ontwaakt. En het allerergste: Gaja, de Fee van de Aarde en de zus van Florina, is ontvoerd! Maar door wie? Geronimo gaat met zijn vrienden van de Fantasia Club op reis. Zal het hen lukken om de aardbevingen te laten stoppen en Gaja te bevrijden?

Geweldige vormgeving, extra’s
Je hoeft het boek maar open te slaan om te zien hoe geweldig de vormgeving is. Bij elke pagina spatten de kleuren er van af. Verschillende woorden staan in rare lettertypes en knalkleuren. Op elke pagina staat wel een klein plaatje en sommige pagina’s bestaan enkel uit plaat. Zo heb je ook diverse tekeningen van de omgeving, zoals van Groot Gnosis en de vulkaan. Door de namen bij de cijfers te zoeken, weet je wat waar zit. Als je dit boek gelezen hebt, zal het niet verstoffen in de kast. Want door de platen zul je het boek nog een aantal keer uit de kast trekken.
Een leuke extra is het Fantasisch schrift. Drie keer in het verhaal staat er iets in die fantastische letters geschreven. Door te puzzelen met het alfabet op pagina 320 kun je de teksten ontcijferen. En als je daar geen zin in hebt, sla je gewoon de leesbladzijde om. Dan zie je de betekenis op de volgende pagina staan. Het is jammer dat er zo weinig gebruik wordt gemaakt van het Fantastisch schrift. Want het maakt Fantasia V tot meer dan slechts een leesboek.
Naast dit Fantastisch schrift heb je ook drie geurpagina’s. Als je krast, kun je de geur van boeken, liefde en de mysterieuze stank van Kwareuk ruiken.
Het verhaal zelf telt dus 319 bladzijden en op pagina 320 staat het Fantastisch schrift, maar daarmee is het nog niet gedaan. Achterin zit namelijk de inhoud van Tim Primo, een pratend boek en een lid van de Fantasia Club. Hier lees je meer over Groot Gnosis, schoolrapporten en pratende boeken.
Door dit alles lijkt het boek bijna wel te druk. Hoe kun je je ooit concentreren op het lezen van de tekst als al die kleurtjes en platen je afleiden? Je raakt gelukkig al snel gewend aan de drukte en na een paar pagina’s lijken alle andere boeken maar saai. Het lezen gaat vlot en doordat elke pagina anders is, weet je altijd waar je gebleven bent.

Extreem snel verhaal
Veel dingen worden dus in platen uitgebeeld – zoals de omgeving en het uiterlijk van de personages. Hierdoor hoeft er in het verhaal weinig tot niets beschreven te worden. Alle woorden blijven dus over voor de gebeurtenissen zelf. Want die zijn er. Je kijkt met Geronimo mee tijdens zijn hele reis. En die reis brengt je op vele plaatsen. Je bezoekt de elfen, de eenhoorns, de piraten en nog veel meer volken en je komt op veel plaatsen. Zelfs op een tekstpagina staan er nog vrij weinig woorden, waardoor je door het boek heen vliegt. Fantasia V is dus door de geweldige vormgeving en het snelle verhaal erg leuk voor kinderen die niet vaak lezen.

Lastige woorden
Het enige jammere van Fantasia V is dat er meerdere lastige woorden instaan, zoals ‘louche’. Het is dan ook handiger als je het leest wanneer er een volwassene in de buurt is. Als je een woord dan niet kent, kun je het vragen. Maar meestal vertellen moeilijke woorden enkel iets meer over de dingen die je al weet. Zonder een pratend woordenboek in de buurt kun je het verhaal dus ook begrijpen.

Gezellig druk boek
Fantasia V is een gezellig, druk boek. Het is geweldig vormgegeven en het verhaal gaat razendsnel. Dit boek is vooral leuk voor kinderen die normaal niet vaak lezen, maar ook voor de echte boekenwurmen een welkome afwisseling. Het enige minpunt is dat er hier en daar lastige woorden instaan, maar dat mag de pret niet erg drukken. Voor negen- en tienjarigen is Fantasia V echt een topboek.