The King 1: De Zwarte Koning – Mark Menozzi

1
55

Omslag The King 1: De Zwarte Koning

De Zwarte Koning vertelt het verhaal van Mantasi, een jonge prins van Warantu. Het verhaal speelt zich af in de oude wereld Valdar die verschillende beschavingen en een gewelddadige historie van oorlogen kent. In De Zwarte Koning opent de stad van hoop, Kemyss, zijn deuren. Ook Mantasi wilt deze majestueuze stad gezien hebben en neemt daarbij de iets minder geïnteresseerde sjamaan Sirasa, die liever thuis was gebleven, met zich mee. Het bezoek aan Kemyss leidt tot een groot avontuur waarbij Mantasi een moeder en haar dochter, die uit pure magie bestaat, beschermt. Ook sluit hij een verbond met een Sharizo, een soort elf die een schuldarmband draagt om de schuld, gemaakt door zijn voorvaderen, voor zichzelf kwijt te kunnen schelden. Een heus avontuur begint dat grootser blijkt te zijn dan dat er in eerste instantie werd gedacht.

Overbodige scènes
Het meest opvallende aan De Zwarte Koning is de hoeveelheid woorden die niet zijn geschrapt, waar dat zonder probleem wel had gekund. Tal van overbodige scènes die van dit verhaal een uitzonderlijk dik boek maken hadden zonder probleem verkort of zelfs volledig uit het verhaal gemogen, zonder dat dat voor afbreuk had gezorgd. Door dit lang uitspinnen van het verhaal, wordt het langdradig en saai. De Zwarte Koning mist een aangenaam tempo om iemand te kunnen boeien. De ergernis “Wanneer gebeurt er nog eens wat?” wordt steeds groter naarmate de pagina’s vorderen.

Een verzameling van clichés
De Zwarte Koning biedt weinig nieuws. Alles wat er in het verhaal zich afspeelt, is al vaak op een soortgelijke manier beschreven en daardoor is het verhaal vrij voorspelbaar. De manier waarop dingen bekeken worden is heel zwart-wit en het “grijs” lijkt niet te bestaan. Hierdoor kun je al snel raden hoe het verhaal zal verlopen. Clichés worden zonder aarzelen gebruikt en helaas niet op een vernieuwende manier. De vraag of dit boek wel de moeite waard is om gelezen te hebben, komt stilaan bovendrijven.

Vlakke personages
De personages uit De Zwarte Koning kennen geen diepgang. Ze zijn vlakke figuren en zijn enkel plotgedreven machines. De psychologie van een personage stelt weinig voor. Bovendien wisselt Menozzi zeer snel van perspectief (en er zijn veel perspectieven), waardoor het als lezer moeilijk kan zijn om je ook in één personage in te kunnen leven. Wanneer dit enigszins lukt, moet je namelijk al weer uit dat karakter kruipen om (opnieuw) kennis te maken met een ander personage.
Ook de gevoelens van de personages zijn plat en slagen er daardoor niet in om een extra dimensie aan het verhaal te geven.

Mooie uitgave
De Zwarte Koning heeft van uitgeverij Bakermat wel een zeer verzorgde uitgave gekregen. Het is een zwarte hardcover met daaromheen nog eens een mooie geïllustreerde papieren omslag. Het eerste wat je ziet als je het boek openslaat is een prachtige en kleurrijke kaart die je gedurende het verhaal kan helpen om te weten waar ergens in Valder de personages zich bevinden. Na het dankwoord dat zich achter het verhaal bevindt, kan de lezer het Glossarium van Valdar vinden. Hierin worden personages en geografische plaatsen nog eens bondig besproken. Ook dit glossarium is handig voor tijdens het lezen. Alle bladzijden hebben een mooie zwarte rand. Kortom, men kan niets anders zeggen dan dat uitgeverij Bakermat van De Zwarte Koning een heel chique uitgave heeft gemaakt.

Teleurstellend
De Zwarte Koning is, ondanks de zeer verzorgde uitgave, een teleurstellend boek dat een zeer voorspelbaar verhaal vertelt. Door de vele clichés weet de plot niet te vermaken en ook de platte personages slagen hier niet in. De enige goede punten die De Zwarte Koning verdient zijn die voor de uitgave, maar het is dan ook de vraag of €19,95 niet te duur is voor een boek dat alleen hierdoor aantrekkelijk is.

The King 1: De Zwarte Koning

Mark Menozzi | Fantoom | 2011
Originele titel: Il Re Nero

Valdar is een reusachtige oude wereld die bewoond wordt door volkeren die erg van elkaar verschillen. Zowel de pracht van hun beschavingen als de oeroude en verschrikkelijke gewelddadigheid van hun oorlogen heeft hun universum in de loop der eeuwen getekend.

In de onstuimige smeltkroes van Valdars lotsbestemmingen lijkt het leven van Manatasi, een jonge prins van Warantu, weinig te maken te hebben met de grote gebeurtenissen die de geschiedenis vormen. Maar alles staat op het punt om te veranderen. De bouw van Kemyss, de chaotische stad van de hoop, is klaar. Mensen en karavanen van over het hele continent zijn zich rond de muren van de stad aan het verzamelen.

Ook de Prins wil de majestueuze stadsmuren bereiken, en zo begint zijn grote ontdekkingsreis. Samen met Sirasa, de trouwe sjamaan die altijd bezorgd is, laat Manatasi de jungle achter zich.

Op zijn avontuur beschermt hij een moeder en haar dochtertje tegen wat een eenvoudige aanval door struikrovers lijkt, sluit hij een verbond met een gekwelde tovenaar die de misdaden van zijn volk achter zich wil laten door de Schuldarmband te dragen, leert hij de afstandelijke Priesters kennen die het Wiel van het Lot lezen en vecht hij met Donkerbloed, de sluipmoordenaar die nooit gevoelens heeft gekend en probeert de Zwarte Koning te wekken, een Slapende God wiens onrustige slaap de bergen doet beven. Aangespoord door een vurige dorst naar kennis en zijn naïef en overweldigend karakter moet Manatasi beslissen hoe ver hij wil gaan om herinnerd te worden als een held die het Lot heeft veranderd.