De Glazen Troon – Sarah J. Maas

0
76

Omslag De Glazen Troon

Nadat Celaena Sardothien na een jaar uit een zwaarbewaakte gevangenis wordt gehaald door de kroonprins, accepteert ze zijn voorstel: in ruil voor haar vrijheid moet ze meedoen aan een toernooi om de nieuwe kampioen van de koning te worden. In dit toernooi zal ze het moeten opnemen tegen krijgers, dieven en sluipmoordenaars zoals zijzelf. Als het enige meisje staat haar een zware taak te wachten, maar toch denkt Celaena dat ze hen allemaal nog met haar handen op haar rug zou kunnen verslaan. Als ze erin slaagt om de nieuwe kampioen van de koning te worden, wordt dat drie jaar lang haar baan. Na die tijd zal ze dan eindelijk écht vrij zijn.

Celaena reist samen met de kroonprins en zijn gezelschap af naar de hoofdstad van het rijk en krijgt een kamer in het kasteel. Ze wordt getraind door de geheimzinnige Chaol Westfall, de lijfwacht van de kroonprins, en maakt mee hoe het leven aan het hof eraan toegaat. Maar tijdens het toernooi gebeuren er wat vreemde dingen: niet alleen gaat het er op het slagveld hard aan toe, maar daarnaast worden de deelnemers ook één voor één dood aangetroffen in het kasteel. Naast het winnen van het toernooi staat Celaena dus nog een taak te wachten: uitzoeken waarom alle deelnemers vermoord worden voordat ze zelf aan de beurt is…

Katniss Everdeen, Tris Prior, Celaena Sardothien
Met series als De Hongerspelen en Divergent is er al een flinke lijst ontstaan van stoere vrouwelijke hoofdpersonen, en daar kunnen we nu ook Celaena’s naam aan toevoegen. Met haar achttien jaar is ze er toch in geslaagd om de meest gevreesde sluipmoordenaar van het rijk te worden. Haar lange blonde haar en mooie gezicht zorgen ervoor dat ze vaak onderschat wordt, maar zodra ze haar mond opentrekt weet ze al snel vijanden te maken. Celaena geeft niet veel om de regels, doet waar ze zin in heeft en strooit rijkelijk met sarcastische opmerkingen. Maar van binnen is ze stiekem toch niet zo stoer als ze doet voorkomen. Ze had gedacht dat ze zou komen te overlijden in de gevangenis door de zware leefomstandigheden. Nu ze de kans heeft om vrienden te maken, doet ze dat ook, maar haar grote mond zit haar nog wel eens in de weg.

De glazen troon laat zien dat fantasy in een wereld vol koningen en dieven nog lang niet verveelt, en is daarmee een frisse nieuwkomer tussen alle futuristische boeken die de laatste tijd zo populair zijn geworden.

Door de vele eigenschappen van Celaena, die soms nog wel eens tegenstrijdig lijken, weet Maas haar om te toveren tot een levensecht personage. Celaena is daarnaast ook een personage dat meer doet waar ze zin in heeft dan dat ze zich bezig houdt met goed en fout. Haar ontspannen karakter komt heel natuurlijk over en haar acties lijken nooit geforceerd. En niet alleen Celaena is goed uitgewerkt, maar de andere personages stellen ook niet teleur. De belangrijkste personages worden even geloofwaardig neergezet.

Origineel plot
Hoewel het toernooi in De glazen troon op het eerste gezicht erg doet denken aan De Hongerspelen, lijkt het er bij nader inzien eigenlijk helemaal niet op. De deelnemers mogen tussen de proeven door gewoon in het kasteel wonen, hoewel ze wel bewaakt worden. Er wordt goed voor Celaena gezorgd: ze is vooral erg blij met alle mooie jurken. Om uitgeschakeld te worden hoef je niet dood te gaan, maar is het genoeg om als slechtste te presteren. Elke dag mogen de deelnemers gezamenlijk trainen, waardoor Celaena de kans krijgt om haar tegenstanders in te schatten. Die verschillen maakt De glazen troon een origineel boek, maar natuurlijk wel uiterst geschikt voor de lezers van De Hongerspelen.

Daarnaast is De glazen troon erg spannend en zorgt Celaena’s persoonlijkheid ook voor de nodige dosis humor in het boek. Naast alle sensatie mag een vleugje romantiek bovendien natuurlijk ook niet ontbreken. Celaena krijgt aandacht van twee mannen, maar heeft eigenlijk maar oog voor één van hen. Nu ze uit de gevangenis is en zich niet constant bezig hoeft te houden met overleven, weet ze dat ze toch moet oppassen met haar acties. Ze mag dan wel in het kasteel wonen, toch kan ze zich niet alles permitteren. De koning is al niet erg van haar gecharmeerd en er ligt een moordenaar op de loer…

Met De glazen troon maakt Sarah J. Maas een krachtig debuut: het boek laat je op het puntje van je stoel zitten door de spanning en grinniken om Celaena’s gevatte opmerkingen. De glazen troon laat zien dat fantasy in een wereld vol koningen en dieven nog lang niet verveelt, en is daarmee een frisse nieuwkomer tussen alle futuristische boeken die de laatste tijd zo populair zijn geworden. Een sterk meisje in de hoofdrol, het leven in een kasteel, een bloedstollend toernooi: wat wil je nog meer? Eén ding is zeker: De glazen troon laat je verlangen naar meer. En dat komt goed uit, want deel twee in de serie, De donkere kroon, komt over een paar dagen al uit.

[product_page sku=”9789022570036″]

De Glazen Troon Boek omslag De Glazen Troon
Sarah J. Maas