De kronieken van de kroon 1: De verdwenen prins – Jennifer A. Nielsen

0
559

Omslag De kronieken van de kroon 1: De verdwenen prins

De vijftienjarige Sage is een weesjongen, en een behoorlijk eigenwijze ook. Hij doet waar hij zelf zin in heeft, tot grote ergernis van mevrouw Turbeldy, de eigenaresse van het Weeshuis voor Minderbedeelde Jongens. Maar daar komt verandering in als er op een dag een man genaamd Bevin Conner voor de deur van het weeshuis staat. Conner wil namelijk maar één ding: Sage hebben. En daar is Sage niet zo blij mee. Toch blijkt al snel dat hij niet echt een keus heeft: samen met drie andere weesjongens, die verdacht veel op elkaar lijken, is Sage namelijk uitgekozen om deel te nemen aan een gevaarlijk avontuur. Ze zullen met zijn allen strijden om de plaats van de lang geleden verdwenen prins te mogen innemen.

Dat blijkt echter een stuk makkelijker gezegd dan gedaan, want de training die eraan vooraf gaat valt Sage zwaar. Als weesjongen heeft hij namelijk nooit geleerd om netjes te eten, te dansen met meisjes en met twee woorden te spreken. Of om te vechten met zwaarden en paard te rijden zonder dat je kleren vuil worden… Bovendien zijn de drie andere jongens vastberaden Sage te verslaan om zélf de rol van de prins in te kunnen nemen. En hoe meer Sage zich in het leven van de prins verdiept, hoe gevaarlijker het spelletje lijkt te worden. De bedoelingen van Conner blijken namelijk niet altijd even zuiver en bovendien heeft Sage zelf ook een geheim… Toch moet het hem wel lukken de beste te worden, want de jongens die het niet halen hebben niet lang meer te leven…

De verdwenen prins is een leuk en spannend begin van een trilogie in de stijl van de Grijze Jager.

Sage
Sage is een geweldig personage. Hij is lekker brutaal, doet zijn eigen ding en trekt zich van niks en niemand wat aan. Hij heeft humor en kan stoer zijn, maar hij kan ook erg goed meeleven met de andere personages in het verhaal, wat hem ook nog eens sympathiek maakt. Gedurende het verhaal houdt Sage zich behoorlijk van de domme, maar tegelijkertijd merk je als lezer al snel dat hij dondersgoed doorheeft wat er allemaal speelt. Daardoor weet hij meestal precies de juiste keuzes te maken. Dit maakt Sage een erg leuk personage, met wie je makkelijk meeleeft en die het verhaal af en toe behoorlijk grappig maakt.

Toch zit er ook een andere kant aan het personage van Sage. Na verloop van tijd blijkt hij namelijk niet zo’n heel betrouwbare verteller te zijn. Er zit een enorme wending in het verhaal, die erg sterk had kunnen zijn als deze net wat beter was uitgewerkt. Sage heeft namelijk een geheim, maar omdat het hele boek verteld wordt vanuit het perspectief van Sage, voelt het wat vreemd en onnatuurlijk dat je daar als lezer gedurende het verhaal nauwelijks iets over te weten komt. Zo vallen er soms ook gaten in het verhaal, waarin je gewoon even niet met Sage mee kijkt, omdat hij blijkbaar iets ‘geheims’ aan het doen is. Als lezer kom je hierdoor een beetje bedrogen uit: je hebt immers het idee dat je het verhaal rechtstreeks met de hoofdpersoon mee beleeft, maar dit blijkt toch niet helemaal waar te zijn.

Carthya
De verdwenen prins speelt zich af in Carthya, een wat middeleeuws aandoend land dat over het algemeen niet echt uitgewerkt wordt. Er zit een mooie kaart voorin het boek, waardoor duidelijk wordt hoe Sages wereld er ongeveer uitziet, maar daar blijft het eigenlijk ook wel bij. Er wordt wel wat verteld over bepaalde spanningen tussen naburige landen, maar echt veel aandacht wordt daar niet aan besteed en dat is jammer. Het verhaal blijft zo namelijk redelijk rechttoe rechtaan en er wordt niet echt een wereld opgebouwd. Nu draait het in dit verhaal nog grotendeels om Sage zelf, dus hopelijk komt daar in het volgende deel van De kronieken van de kroon verandering in en leer je als lezer ook nog wat meer over de wereld om hem heen.

Spanning en avontuur
Het hoofdpersonage en de wereld waarin het verhaal zich afspeelt, zijn hier en daar dus nog niet helemaal goed uitgewerkt, maar dat neemt niet weg dat De verdwenen prins een leuk en spannend verhaal is, vol avonturen en gevaarlijke gebeurtenissen. De plottwists zijn misschien snel te doorzien door de wat oudere lezers, maar voor kinderen vanaf een jaar of twaalf zullen de avonturen in dit boek vooral erg leuk en spannend zijn. Het verhaal leest lekker weg, is niet al te ingewikkeld en zit boordevol actie en avontuur. Bovendien zal dit boek door de gelijkenissen met de Grijze Jager-serie ongetwijfeld bij Grijze Jager-fans in de smaak vallen.

De verdwenen prins is een leuk en spannend begin van een trilogie in de stijl van de Grijze Jager. Sage is een heerlijk personage om het verhaal mee te beleven, al houdt hij wel een paar geheimen achter die net wat beter uitgewerkt hadden kunnen worden. Ook de wereld waarin het verhaal zich afspeelt mist wat diepgang, maar dat neemt niet weg dat De verdwenen prins een erg leuk en vlot verhaal is, dat makkelijk wegleest, vol spannende avonturen zit en zeker nieuwsgierig maakt naar het vervolg, dat begin deze maand is verschenen: Koning op de vlucht.

[product_page sku=”9789401412124″]

De kronieken van de kroon 1: De verdwenen prins Boek omslag De kronieken van de kroon 1: De verdwenen prins
De kronieken van de kroon 1