Zeven Magiërs – Caro King

0
24

Omslag Zeven Magiërs

Grappige karakters en goed uitgewerkte wereld
Zeven Magiërs bevat ontzettend veel verschillende karakters. Van moddermannen met een eigen wil tot boemannen die geen zin meer hebben om kinderen te stelen. Er komen heel veel vreemde wezens voor in de Drift en hun karakters zijn stuk voor stuk goed uitgewerkt. Soms misschien nog wel beter dan de personages van de ‘Stoffelijken’ uit de ‘Wijdte’: de normale mensen uit de normale wereld. De karakters van Jonas en Toby blijven bijvoorbeeld een beetje oppervlakkig en mysterieus, terwijl zij toch een grotere rol spelen in het verhaal dan de meeste ‘Onwerkelijken’.

Schrijfster Caro King heeft niet alleen veel aandacht besteed aan de karakters, maar ook aan de wereld waar Nin en Jonas doorheen moeten reizen. De twee komen terecht in de Drift: de wereld van de Zeven Magiërs. De Drift is een fantasievolle wereld waarin alles precies zo is als je het jezelf voorstelt. Het gras is net zo groen als je zelf wilt en als de zon op komt, staat de lucht werkelijk in brand. Caro King heeft deze wereld erg gedetailleerd neergezet. Soms zelfs iets té gedetailleerd, waardoor de vaart een beetje uit het verhaal gehaald wordt.

Wisselende perspectieven en verhalen
In Zeven Magiërs heeft bijna elk karakter zijn eigen verhaal. Alles draait natuurlijk om het hoofdverhaal: Nins zoektocht naar Toby. Maar daaromheen spelen erg veel kleine verhaaltjes. Het verhaal van de Zeven Magiërs speelt bijvoorbeeld een grote rol. Daarnaast hebben de boemannen hun eigen verhaal, het Verschrikkelijke Huis van meneer Nurx heeft zijn eigen verhaal en elk karakter maakt wel iets mee wat hij of zij met Nin en Jonas wil delen. Dit is soms best verwarrend en maakt de zoektocht van Nin een beetje traag.

Bij al die verschillende verhalen horen ook veel wisselende perspectieven. Het ene moment kijk je mee met Nin en het andere moment beleef je het verhaal vanuit het perspectief van modderman Jik of van boeman Schrikschaduw. Zo ben je goed op de hoogte van de gevoelens van alle karakters. Helaas zorgt dit er ook voor dat je niet echt een band krijgt met de hoofdpersonages: Nin en Jonas. Het perspectief wordt te vaak gewisseld om echt met ze mee te kunnen voelen.

Fantasierijk, maar verwarrend
Zeven Magiërs is een erg interessant en fantasierijk verhaal, dat soms ook een beetje luguber is. Helaas is het verhaal best verwarrend door veel verschillende verhaallijnen en perspectiefwisselingen. Toch blijft Zeven Magiërs een grappig en origineel boek, waardoor het zeker een aanrader is voor kinderen die van lezen houden en tegen een beetje bloed kunnen.

Zeven Magiërs 1

Caro King | Kluitman | 2009
Originele titel: Seven Sorcerers

Nin had nooit echt van woensdagen gehouden, maar deze spande de kroon. Toen ze deze woensdag wakker werd, ontdekte ze dat de regen met bakken uit de hemel kwam en dat haar broertje had opgehouden te bestaan. Volg Nin op haar reis door het fantastische land van de zeven magiërs op zoek naar Toby. Zal ze haar oude leven ooit nog terug kunnen krijgen?

Subgenres: , Trefwoorden: ,
Vorig artikelDe Freakshow Trilogie – Darren Shan
Volgend artikelErebos – Ursula Poznanski