De Geheimen van de Onsterfelijke Nicolas Flamel 1: De Alchemist – Michael Scott

0
11

Omslag De Geheimen van de Onsterfelijke Nicolas Flamel 1: De Alchemist

Sophie en Josh Newman zijn een tweeling en wonen in de Amerikaanse stad San Francisco. Sophie werkt in een koffiewinkel en aan de overkant van de straat werkt haar broer Josh in de boekwinkel van Nick en Perry Fleming. Zo leven zij hun leven met niets anders aan hun hoofd dan iedere andere vijftienjarige aan zijn of haar hoofd zou hebben. Maar wanneer er op een warme zomerdag opeens een stel vreemde mannen de boekwinkel van Nick en Perry Fleming binnen gaan, verandert het leven van de tweeling drastisch. Eén van deze mannen is namelijk John Dee, een magiër van vele honderden jaren oud. De mannen die hij heeft meegenomen zijn Golems, kleimannen. Dee is naar de boekwinkel gekomen om de codex, het boek van Abraham de Magus van Nick Fleming te bemachtigen, maar Nick is niet van plan om hem het boek te geven. Josh is in de kelder aan het werk wanneer hij opeens de geur van rotte eieren en pepermunt ruikt. Als hij uit de kelder omhoog kijkt ziet hij bij zowel Nick als Dee een vreemde substantie uit hun handen ontspruiten. Nick Fleming blijkt niemand minder te zijn dan de honderden jaren oude alchemist Nicolas Flamel!

Wat volgt is een geurig en kleurig beschreven magisch gevecht. Josh komt zijn werkgever te hulp, maar hij maakt weinig verschil. Dee weet het boek af te pakken en wanneer de eveneens honderden jaren oude vrouw van Nicolas, Perenelle Flamel alias Perry Fleming, zich in het gevecht mengt wordt zij ook nog eens door Dee ontvoerd. Wanneer hij vertrokken is onthult Josh dat hij tijdens het gevecht twee bladzijden uit het boek heeft weten te scheuren. Deze bladzijden zijn van groot belang voor het aanwenden van de inhoud van het boek en door Dee tegen te werken zijn nu ook Josh en Sophie zijn vijanden geworden.

Veel actie, weinig diepgang
Michael Scott heeft ervoor gekozen om zijn verhaal met veel actie te beginnen en hij houdt dit het gehele boek vol. We leren Sophie en Josh kennen als ze aan het werk zijn in de winkel, waar slechts minuten later al de aanval plaats zal vinden op Nicolas Flamel. Na deze aanval slaan Josh, Sophie en Flamel op de vlucht met Dee en zijn kornuiten op de hielen. Die dreiging blijf je altijd voelen, maar omdat Scott nergens echt goed de tijd neemt om de tweeling enige diepgang mee te geven krijg je ook nauwelijks een binding met ze. Josh is gewoon de zeurderige, onwillige tiener en zijn zus de dappere heldin. Maar dan blijkt dat de tweeling allebei ook nog eens een zeer zeldzame aura hebben en dat ze misschien wel eens de tweeling kunnen zijn die in de voorspellingen van Abraham worden genoemd. Dit is nogal clichématig. Dit is iets wat niet perse slecht hoeft te zijn, wanneer de uitwerking nog enigszins origineel is. Maar helaas slaagt Scott er niet in om er een eigen draai aan te geven.

Scott vertelt wel vrij veel over Flamel, Perenelle en John Dee, maar komen hun eerdere ontmoetingen en over hoe het kan dat ze al zo oud zijn vooral aan de orde. Ook hier komt weer weinig diepgang wat betreft hun persoonlijkheden en drijfveren. Over de drijfveer van Dee wordt wel wat meer duidelijkheid verschaft. Hij wil namelijk een ras dat wij mensen duizenden jaren geleden vereerden als Goden terug laten keren naar onze wereld, zodat zij kunnen regeren als weleer. Dit ras van Duistere Alouden beschouwt de mens als slaven en vee.
Het verhaal begint op een donderdag en eindigt de volgende dag alweer. Omdat er vrij veel gebeurt en er veel op de personages van Josh en Sophie afkomt, is het moeilijk om te geloven dat dit allemaal in slechts twee dagen heeft plaatsgevonden. De profetie en de vijanden zijn niet erg origineel, maar dit maakt Scott ruim goed door het gebruik van diverse mythologische vertellingen.

Mythologie en godsdienst
Michael Scott laat een stortvloed aan mythologische wezens op ons los. We ontmoeten gaandeweg verschillende leden van het Aloude Ras die zich al die tijd tussen ons mensen hebben schuilgehouden. Een aantal staan aan de kant van Flamel en een aantal aan de kant van Dee. Dit levert op verschillende punten erg leuke gevechten en slagvelden op. Toch had het ook wel iets minder mogen zijn. Scott introduceert namelijk verschillende mythologische wezens en allen hebben wel iets groots klaargespeeld in onze echte geschiedenis. Dit is leuk, vanwege de vele herkenningspunten, maar soms ook iets teveel om het geloofwaardig te houden. Daarbij had hij wellicht ook iets minder wezens kunnen introduceren en deze iets verder uit kunnen diepen, want ook nu heb je weer geen sterke binding met ze en voel je niet echt met ze mee tijdens ernstige gebeurtenissen.

De Alchemist is een actievol verhaal. Door de vele gebeurtenissen die elkaar in hoog tempo opvolgen leest het boek vlot weg.  Het verhaal is niet bijster origineel en de karakters missen diepgang. De serie heeft potentie en het eerste deel maakt absoluut nieuwsgierig naar het vervolg. Voor mensen die geïnteresseerd zijn in de verhalen uit verschillende mythologieën en geloofsovertuigingen is dit absoluut een aanrader.

De Geheimen van de Onsterfelijke Nicolas Flamel 1: De Alchemist

Michael Scott | Boekerij | 2008
Originele titel: The Secrets of the Immortal Nicholas Flamel 1: The Alchemyst

De legende: Nicolas Flamel werd geboren op 28 september 1330 in Parijs.
Bijna 700 jaar later wordt hij gezien als de grootste alchemist van zijn tijd. Er wordt gezegd dat hij het geheim van het eeuwige leven heeft ontdekt. Volgens de archieven stierf hij in 1418, maar zijn graf is leeg…

De waarheid: Nicolas Flamel leeft nog, dankzij het Elixir van het Eeuwige Leven. De formule hiervan zit verborgen in de Codex van Abrham de Magus, het boek met de machtigste oude magie die er bestaat.  Dr. John Dee was vierhonder jaar geleden de adviseur en stroloog van koningin Elizabeth I. Hij heeft zich toen verbonden met de Duistere Alouden: de krachten van het kwaad die van plan zijn de mensheid te vernietigen.

Als de millennia-oude voorspelling juist is, zijn Sophie en Josh Newman de enigen die hem kunnen tegenhouden. Maar dan moet het Flamel eerst lukken om hun bijzondere krachten te doen ontwaken…