De dark elements 3: Ademloos – Jennifer L. Armentrout

0
45

Omslag De dark elements 3: Ademloos

Na de gebeurtenissen uit Witheet en Steenkoud, weet Layla niet goed hoe ze zich moet voelen. De strijd tegen de Lilin begint steeds meer zijn tol te eisen en als klap op de vuurpijl wordt ze nu meer dan ooit verscheurd tussen de twee jongens waar ze van houdt. Aan de ene kant hebben we Zayne, het beschermende type, en aan de andere kant de gevaarlijke en mysterieuze demon Roth. Layla heeft het niet makkelijk, maar ze weet wel dat ze de knoop binnenkort moet doorhakken; niet alleen wat betreft de jongens in haar leven, maar ook over wat ze nou precies gaan doen aan de Lilin die de wereld steeds dichterbij het eind der tijden brengt.

Daar komt dan ook nog eens bij dat die Lilin het lichaam heeft ingepikt van Sam, de beste vriend van Layla. Layla is ervan overtuigd dat Sams ziel zich nu in de vuurpoelen van de hel bevindt en is vastbesloten om die eruit te halen. Daarvoor zal ze zich wel in de hel moeten wagen en het is niet zeker of ze daar ooit uit zal komen…

Met dit derde deel in de reeks had Armentrout de kans om het verhaal tot een spectaculair einde te laten komen, maar naar mijn idee is ze daar helaas niet helemaal in geslaagd.

Gebrek aan plot
Layla heeft overduidelijk genoeg om zich druk over te maken. Als zij de Lilin niet tegenhoudt, zullen de alfa’s ingrijpen en zal de gehele mensheid uitgeroeid worden. Geen makkelijke taak, dus. Maar Layla zou Layla niet zijn als ze zich niet als een echte dramaqueen zou gedragen en zich drukker zou maken om welke jongen nou het meest sexy is. De love triangle wordt al sinds het eerste deel van de serie uitgerekt en het wordt echt tijd om er een einde aan te maken. Maar zelfs nadat Layla een keuze heeft gemaakt, blijft het liefdesdrama een grotere rol spelen in het verhaal dan het echte kwaad in de wereld. Af en toe komt Stacey, de beste vriendin van Layla en de vriendin van Sam, even langs om Layla eraan te herinneren dat Sams ziel in gevaar is en dan verandert Layla in een roekeloos kind. Ze zal iedereen koste wat het kost moeten redden, maar dat komt er weer een jongen zonder shirt langs en begint het liedje weer van voor af aan.

Het hele verhaal lijkt een vicieuze cirkel te vormen van jongensproblemen en verdoemenis. Af en toe breekt er nog wel een gevecht uit. Die weet Armentrout spannend genoeg te maken om je over te halen om door te lezen, maar het is toch jammer dat het verhaal zo sterk op die paar gevechten leunt. Met Armentrouts schrijfstijl is zeker niets mis en de wereld die ze heeft gecreëerd heeft genoeg interessante aspecten, zoals de huisgeesten, het reisje naar de hel, de zoektocht naar Layla’s identiteit en de constante dreiging van hel en verdoemenis. Toch weet ze het voor elkaar te krijgen om zo min mogelijk aandacht te besteden aan al die dingen en Layla’s liefdesleven zoveel mogelijk uit te melken. Ik heb niets tegen liefdesverhalen, maar dit was wat teveel van het goede. Heel jammer, want het verhaal had echt heel veel potentieel.

Spetterend einde?
Uiteindelijk weet Layla haar zaken een beetje op orde te krijgen en volgt de grote ontknoping. Aangezien de thema’s van het boek erg serieus zijn, verwachtte ik ook een epische eindstrijd, maar helaas blijft die uit. Armentrout weet er gelukkig wel een overtuigend eind aan de breien, maar ik zou ook tevreden zijn geweest als ze niet nog meer dan vijftig pagina’s had gebruikt om allemaal, naar mijn mening overbodige, dingen aan het verhaal toe te voegen. Het verhaal voelde alsof het af was, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Het leek wel alsof Armentrout zich op het laatst nog van alles herinnerde dat eigenlijk nog in het boek moest en dat daarom maar allemaal achteraan heeft gezet. Het verhaal is weliswaar helemaal afgerond, maar ik vind het einde helaas enorm zoetsappig en simpelweg te lang.

Dark Elements 3: Ademloos

Jennifer L. Armentrout | HarperCollins Holland | 2015
Originele titel: Every Last Breath
Vertaling: Louise Willenborg

Als half demon half wachter wordt de zeventienjarige Layla verscheurd door twijfel. Voor welke wereld moet ze kiezen? Kiest ze voor de demonenwereld en de sexy Roth of voor de wereld van de wachters en de knappe en beschermende Zayne? Maar voordat ze daar uit is, doemt er een nieuw probleem op: een Lilin, de gevaarlijkste onder de demonen, is ontsnapt en is uit op verwoesting van alles en iedereen in haar omgeving. Vooral haar BFF Sam verkeert in groot gevaar… Verscheurd tussen twee werelden en twee verschillende jongens probeert Layla de juiste keuzes te maken om haar vriendin te redden. Maar soms moet je gewoon je hart volgen en vechten met alles wat je in je hebt!

Vorig artikelDe Paladijnse voorspelling – Mark Frost
Volgend artikelBoogschieten à la Katniss Everdeen