BoekenBoekrecensiesRealistische thema's aan bod in Origin 2: The Burning Shadow van Jennifer...

Realistische thema’s aan bod in Origin 2: The Burning Shadow van Jennifer L. Armentrout

-

In het tweede deel van de Origin-trilogie is Evie flink de weg kwijt. Al haar herinneringen blijken leugens en ze heeft ontdekt dat ze de identiteit van de overleden dochter van Sylvia Dasher heeft overgenomen, terwijl ze eigenlijk Nadia is. Luc’s Nadia. Maar ze kan zich niets herinneren van die tijd. Terwijl Evie met haar identiteit worstelt, komt er een ziekte op in haar omgeving waar mensen zich heel raar door gaan gedragen. Wanneer er DNA van Luxen wordt gevonden bij de ziekte, verwijt de overheid de Luxen, maar is dit wel zo? Maar zo niet, waar komt het dan vandaan?

Voordat we het gaan hebben over deze serie, willen we wel nog even wat laten weten. Deze serie is momenteel gepauzeerd door de schrijfster zelf, omdat er in haar boeken een pandemie afspeelt, iets waar we momenteel ook mee te maken hebben. Hierdoor zal het een aantal jaar duren, op zijn vroegst 2023, tot de schrijfster deel vier uit zal brengen. Mocht je persoonlijk veel problemen hebben met de pandemie en boeken willen lezen als leuke afleiding, dan adviseer ik bij deze om niet deze serie te lezen.

Dit boek is mogelijk mijn favoriet van alle boeken die ik tot nu toe van Jennifer L. Armentrout heb gelezen. Er zat spanning in, een sterke verhaallijn en goede karakterontwikkeling. Evie heeft last van een identiteitscrisis, maar blijft sterk in haar schoenen staan en verdedigt haar vrienden, zelfs wanneer alles erop begint te lijken dat die mogelijk toch de oorzaak zijn van de verspreidende ziekte. Daarnaast gaat ze door wat heftige veranderingen, maar toch blijft ze er sterk onder. Het maakt haar een veel gelaagder personage.

Ook het samenspel tussen Luc en Evie is (redelijk) interessant. Ze maken een goed duo, maar er zijn momenten, net als bij Daemon en Katy in de Lux boeken, waarbij deze twee hun prioriteiten niet op orde hebben. Terwijl Luc probeert haar te helpen haar herinneringen terug te halen, gaat Evie daar niet zo goed mee om, en verandert ze haast in een klein kind dat de blaadjes van bloemen afplukt, afvragend of Luc haar wel of niet leuk vindt, of dat hij alleen maar verliefd is op de vroegere Nadia. De grootste tegenvaller van dit boek is Luc zelf. Waar hij in de Lux boeken echt heel interessant en arrogant was, is hij hierin meer een kwispelende puppy die constant achter Evie aan rent en haar aandacht nodig heeft. Met de geschiedenis tussen die twee is dit ook wel enigszins te begrijpen, maar soms ook wel vermoeiend.

Armentrout laat in dit boek goed zien dat haar kracht niet alleen ligt bij het schrijven van romantische verhalen, maar net zo goed ook bij spannende verhalen.

Realistischere verhaallijn

Daarentegen was het verhaal zelf juist ontzettend interessant! Jennifer L. Armentrout haalt met dit boek wat bekende problemen naar voren die in de echte wereld ook spelen, zoals racisme en vooroordelen naar bepaalde groepen. Dit maakt het verhaal ook realistischer. De Luxen en Origins proberen gewoon te leven zonder problemen, wat ze wel moeilijk wordt gemaakt door de overheid, maar wanneer steeds meer mensen bezwijken aan een onbekende ziekte die wordt geregistreerd als Luxen DNA, wordt het alleen maar zwaarder voor ze. Steeds meer rechten worden van ze afgenomen en er zijn restaurants die zelfs geen Luxen binnen laten. Alle vingers wijzen naar de Luxen, maar wanneer Evie stuit op de waarheid staat haar wereld, wederom, op zijn kop.

Deze onthullingen brengen veel spanningen met zich mee, waardoor je daadwerkelijk op het puntje van je stoel zit. Jennifer L. Armentrout laat in dit boek goed zien dat haar kracht niet alleen ligt bij het schrijven van romantische verhalen, maar net zo goed ook bij spannende verhalen. Ze deinst er dan ook niet voor terug om personages op te offeren om het verhaal daarmee daadwerkelijk beter te maken. Wat wel jammer was, was de grote onthulling op het einde. Als je een beetje oplette, kon je deze al van mijlenver zien aankomen. Dit was persoonlijk wel een lichte teleurstelling, maar niet iets waar ik daadwerkelijk mee zat. Het interessante en meeslepende verhaal maakte veel goed. Ik las dit boek dan ook in een ruk uit en kijk nu al uit naar het volgende deel!

The Burning Shadow Boek omslag The Burning Shadow
Origin 2
Jennifer L. Armentrout