De Boeken van Fitz en de Nar 1: De Moordenaar van de Nar – Robin Hobb

0
289

Omslag De Boeken van Fitz en de Nar 1: De Moordenaar van de Nar

Landheer Tom Dassenkop was ooit, in wat voelt als een vorig leven, FitzChevalric Ziener, bastaardzoon uit het lange koninklijke geslacht der Zieners. Tegenwoordig woont hij samen met zijn geliefde vrouw Mollie op Woeste Woud en leidt een teruggetrokken, kalm leven waarin slechts weinig hem nog herinnert aan zijn verleden als moordenaar en instrument van de koning. Het contact met de nar heeft Fitz al lang verloren. In geen jaren heeft hij iets van zijn oude vriend gehoord. Maar wanneer een groep onuitgenodigde, bleke minstrelen opduikt tijdens Winterfeest, is dat slechts het begin van een hele reeks vreemde gebeurtenissen.

Binnen tien jaar tijd komt Fitz’ hele leven stukje bij beetje op zijn kop te staan. Wanneer de situatie steeds gevaarlijker dreigt te worden, roept Fitz zijn oude talenten weer aan om datgeen te beschermen wat hem het dierbaarst is: zijn jongste dochter, Bij. Maar als Fitz moet kiezen tussen heden en verleden, kan hij dan doen wat juist is?

Kennis is macht
Laat ik deze recensie beginnen door uit te leggen dat ik tot dusver geen van de vorige series over de Zes Hertogdommen heb gelezen – ik ben een beginner in de wereld van Robin Hobb. Dat bracht meteen de nodige moeilijkheden met zich mee: dit boek is lastig om te volgen als je weinig van de achtergrond van de personages weet. Hobb laat vrijwel voortdurend gebeurtenissen uit het verleden terugkomen en verwijst met graagte naar dingen uit de andere boeken die over Fitz en de nar gaan.

Hoewel dit voor de ‘ingewijde’ lezer waarschijnlijk erg aangenaam is, zijn de constante verwijzingen nogal verwarrend. Het duurde echt tot het helft van het boek voor ik kon zeggen dat ik me een beetje thuis begon te voelen bij de personages en in de wereld die Hobb zo gedetailleerd geschapen heeft. Dat is best jammer, omdat het boek ook vrij kalm van start gaat. Het tempo ligt de eerste hoofdstukken laag, zakt weg tot bijna vervelend langzaam, om dan ineens vooruit te springen. Hoewel dit verhaaltechnisch begrijpelijk is (om tien jaar te beschrijven zou je nog een boek nodig hebben), zorgt het er wel voor dat het verhaal pas tegen de helft van het boek lekker begint te lopen.

Spelen met tempo en focus
Maar als het dan gaat, dan gáát het ook! Waar het boek in het eerste deel draait om Fitz, Mollie en Bij en hun oude vrienden en familie, komt er in de tweede helft van het boek ineens een heel stel nieuwe personages bij. Sommigen zijn vriendelijk, anderen zijn sluw of laten (nog) niet het achterste van hun tong zien, maar ze maken met hun kleurrijkheid het verhaal een stuk levendiger dan tevoren. De wijze waarop Hobb op deze manier omgaat met de tragedies in het leven van Fitz en Bij, wordt hierdoor prachtig geïllustreerd. Door te spelen met tempo en focus wordt er een spanningsveld in het verhaal gecreëerd. Hoewel dit niet overal vlekkeloos gaat, wordt je als lezer wel meegezogen.

Iets dat wat mij betreft een dissonant is in dit geheel, zijn de hoofdstukken waarin het perspectief verschuift van Fitz naar Bij. Hoewel je heel interessante dingen komt te weten, komt het personage van Bij slechts moeizaam uit de verf. Sommige van haar gedachten en acties zijn volwassen en mysterieus maar voelen logisch, terwijl ze op andere momenten ineens ten prooi valt aan gedachten die zo’n ‘volwassen’ kind waarschijnlijk niet meer zou ervaren. Haar jaloezie tegenover Schuw is een voorbeeld hiervan; deze komt uit het niets opzetten en hoewel dit erg nuttig is voor de verhaallijn, raakt Bij als personage hierdoor wel iets van haar geloofwaardigheid kwijt.

Mooi en complex
Sowieso is Bij een mysterieus personage. Dat hóórt ze ook te zijn – maar tegelijkertijd geeft Hobb in de korte tussenpassages aan het begin van de hoofdstukken zulke hints over haar lot, dat je je als lezer tegen het einde van het boek gaat afvragen waarom Fitz de link niet kan leggen die je zelf enkele hoofdstukken geleden al had uitgedokterd? De terugkeer van de Nar is zo mogelijk nog uitzonderlijker dan Bij’s bestaan. Je voelt dat er een enorm gewicht aan deze nieuwe ontmoeting hangt, maar het belang ervan? Dat komt echt pas in deel 2.

Robin Hobb is erin geslaagd een prachtige vertelling neer te zetten, die enerzijds voelt als een voortzetting van de eerdere boeken en anderzijds ook heel erg als het eerste deel van een nieuwe reeks. Met name in de laatste hoofdstukken is de spanning te snijden en deze voelen dan ook echt als de opmaat naar het tweede deel. Deze mix tussen vertrouwd (voor hen die de personages al kenden) en nieuw maakt De Moordenaar van de Nar een moeilijk te duiden boek. Het staat echter als een paal boven water dat Hobb prachtige complexe personages heeft geschapen die heel veel kleur geven aan een wereld die al van de pagina’s af spat.

Moordenaar van de Nar is het eerste boek in een nieuwe trilogie over FitzChevalric Ziener. Hoewel het boek zeker in het begin beter te volgen is als je al kennis hebt van de eerder series, trekken de complexe personages en de dramatische gebeurtenissen je het verhaal in. In de tweede helft van het boek wordt het tempo echt opgevoerd om met een geweldige finale af te sluiten. Het is te hopen dat deel 2 geen tien jaar meer op zich laat wachten.

[product_page sku=”9789024564842″]

De Boeken van Fitz en de Nar 1: De Moordenaar van de Nar Boek omslag De Boeken van Fitz en de Nar 1: De Moordenaar van de Nar
De Boeken van Fitz en de Nar 1