X-Men: Days of Future Past

0
37

Omslag Chronicle

De Blu-Ray van de nieuwste X-Men film, X-Men: Days of Future Past, ligt sinds kort in de schappen. Dit leek ons het ideale moment om de film alsnog onder de loep te nemen. Met deze film, die zowel een sequel vormt op X-Men: First Class (2011) en tegelijkertijd een prequel, maar ook een sequel is op de oorspronkelijke X-Men trilogie die in 2006 eindigde met X-Men: The Last Stand, keert regisseur Bryan Singer terug naar het X-Men universum. Singer heeft zowel X-Men (2000) als X-Men 2 (2003) destijds geregisseerd en gaf daarmee het startschot voor een uiterst vermakelijke franchise. X-Men: Days of Future Past schrijft geschiedenis door de cast uit de eerste trilogie samen te voegen met de cast uit X-Men: First Class. Zo zien we in de film o.a. de oude Professor X en Magneto, maar ook de jongere versies.

In de jaren ’70 heeft de wetenschapper Bolivar Trask (Peter Dinklage) de eerste Sentinels ontwikkeld, robots die in staat zijn mutanten te detecteren en uit te schakelen. Na een confrontatie met Mystique zijn de Sentinels in de daaropvolgende vijftig jaar doorontwikkeld tot onverslaanbare machines en hebben ze nagenoeg alle mutanten op Aarde vernietigd. De wereld is één grote ruïne. Alle hoop is gevestigd op Kitty Pride (Ellen Page) die het bewustzijn van Wolverine vijftig jaar terugstuurt naar zijn oude lichaam. Het is dan aan Wolverine om met de hulp van de jonge Charles Xavier en Magneto op zoek te gaan naar Mystique en te proberen te voorkomen dat zij haar aanslag voortzet om daarmee de toekomstige genocide te voorkomen.

Geweldige cast
Het idee om beide casts bij elkaar te voegen is voor een fan van deze franchise natuurlijk geweldig en het pakt ook zeer goed uit. De hoofdrollen worden voornamelijk door de jongere acteurs vertolkt en daarnaast heeft publieksfavoriet Wolverine wederom de grootste rol in de film. In het begin van de film zien we bekende mutanten als Ice Man, Kitty Pride en Colossus het samen met een groep nieuwe mutanten opnemen tegen de onverslaanbare Sentinels. Wanneer de oude Charles Xavier, Magneto, Storm en Wolverine zich even later bij deze groep voegen vormt dat een geweldig moment. Als we Wolverine momenten later in gesprek zien met de jonge Charles Xavier en Beast begint het verhaal pas echt. Xavier heeft het zwaar te kampen na de gebeurtenissen uit X-Men: First Class. Dankzij een medicijn dat door Beast is ontwikkeld kan hij lopen, maar is hij zijn krachten kwijt. Hij doet niet veel meer dan als een junk in bed liggen om zich in zelfmedelijden te verliezen.

James McAvoy speelt zijn rol wederom erg sterk en overtuigend. De wisselwerking tussen de bijdehante Wolverine en de jonge cast is erg leuk, waarmee deze film voor de zoveelste keer aantoont dat Wolverine het beste tot zijn recht komt met andere X-Men die hem in zijn avonturen bijstaan. Ook Michael Fassbender zet weer een imposante Magneto neer. Mystique wordt wederom vertolkt door Jennifer Lawrence wiens personage een zeer sterke groei doormaakt. Nieuwkomer Quicksilver, gespeeld door Evan Peters, heeft een aantal zeer leuke scenes in de film. Het is te hopen dat we veel van deze cast terug gaan zien in het aankomende X-Men: Apocalypse (2016).

Spectaculair!
De actiescènes zijn fenomenaal. Vooral die zich in de nabije toekomst afspelen zijn een genot om naar te kijken. Gedurende het jaren ’70 verhaal is de actie echter schaars en steelt vooral eerder genoemde Quicksilver de show. Gelukkig is het verhaal interessant en wordt de vaart er goed ingehouden. Hierdoor zal de kijker zich niet snel vervelen.

Helaas zijn er wel enkele continuïteitsfouten ten opzichte van de eerdere X-Men films. Voor degenen die deze films niet door en door kennen zal dit geen probleem vormen, maar voor de rest kan het af en toe verwarrend zijn. Gelukkig hadden de makers dit zelf waarschijnlijk ook door en hebben ze voor veel gebeurtenissen een oplossing verzonnen. Het is een ieder aan te raden om, net als bij de meeste superhelden films van de laatste jaren, ook nu weer even te blijven zitten tot na de aftiteling.

Producent: 20th Century Fox
Regisseur: Bryan Singer
Cast: Hugh Jackman (Wolverine), James McAvoy (jonge Charles Xavier), Michael Fassbender (jonge Magneto), Jennifer Lawrence (Mystique), e.v.a.