BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine 2: Omhulde stad – Ransom Riggs

De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine 2: Omhulde stad – Ransom Riggs

0
164

Omslag De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine 2: Omhulde stad

Goed en slecht nieuws lijken soms best wel op elkaar, en dat geldt ook voor deze recensie. Het goede nieuws: sinds kort is Omhulde stad uit, het vervolg op de De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine van Ransom Riggs. Het slechte nieuws: sinds kort is Omhulde stad uit, het twééde deel van De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine. Dat betekent dat er nog een derde deel in de pijplijn zit, waaraan Riggs nu nog druk aan het schrijven is. En daar moeten we dan weer lang op wachten, terwijl het tweede deel een schokkend open einde heeft…

De bijzondere mevrouw Peregrine
Het eerste deel van de reeks eindigde ook al op zo’n spannend moment: de kinderen waren net ontsnapt uit hun gebombardeerde huis en hadden mevrouw Peregrine in vogelgedaante teruggestolen van de schepsels en hun hulsels. Dat maakte deze bijzondere kinderen en hoofdpersoon Jacob nog extra bijzonder, want in de andere overvallen tijdlussen kwamen de kinderen er minder goed vanaf en werd hun ymbryne wel ontvoerd.

Toch zijn hun problemen nog lang niet opgelost. Ze worden opgejaagd door hulsels en het lukt mevrouw Peregrine niet om terug te veranderen naar haar mensengedaante, wat heel gevaarlijk kan worden. Ze heeft de hulp van een andere ymbryne nodig, maar die zijn bijna allemaal ontvoerd. Alleen in het zwaar gebombardeerde Londen van 1940 kunnen de kinderen nog redding vinden…

Volwassen kinderen
De meeste bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine zaten al tientallen jaren in haar tijdlus, en zijn dus eigenlijk veel ouder dan ze eruitzien. Maar nu moeten ze hun veilige zomerdag verlaten voor een onvoorspelbare reis naar Londen. Achtervolgd door schepsels en jagende hulsels, maar ook niet veilig voor achterdochtige mensen, gaat het er tijdens die reis heftig aan toe. Hoewel sommige kinderen eigenlijk al meer dan honderd jaar oud zijn, moeten ze nu pas ineens heel snel volwassen worden en belangrijke beslissingen nemen.

Ook Jacob krijgt daarbij behoorlijk wat voor zijn kiezen, maar intussen werkt hij ook aan zijn talent. Als ‘jongste’ moet hij nog veel oefenen met zijn gave om hulsels te zien en te voelen. Helaas krijgt hij daar alle kans voor, en ook de andere kinderen krijgen voldoende gelegenheid om hun bijzondere gaven te laten zien. Dankzij al die actie is het verhaal zelfs nog spannender dan het eerste deel, en ook Jacobs verliefdheid voor Emma krijgt iets meer diepgang.

Waar het eerste deel vooral mysterieus was met hier en daar een griezelig randje, is ook het verhaal van Omhulde stad een stuk volwassener geworden. De gruwelijkheid van de oorlog wordt niet afgezwakt en zelfs de gebruikte antieke foto’s zijn een stuk enger, juist omdat je weet dat die écht zijn. Op bladzijde 196 bijvoorbeeld: liggen de soldaten op de foto nu te slapen in een veld, of zijn ze echt overleden, zoals in het verhaal wordt gezegd? Foto’s en verhaal passen in ieder geval goed bij elkaar en het boek is weer prachtig verzorgd.

In Omhulde stad zijn zowel de personages als het verhaal zelf volwassener geworden.

Hoewel het grootste deel van het verhaal goed doordacht is, zit er toch een gek foutje in. Dat zie je al in het personenregister (met foto’s) aan het begin van het boek. Zo’n register is eigenlijk heel handig, want dan zie je meteen wie ook alweer wie is, maar in plaats van de in deel 1 ontvoerde mevrouw Recurvirostra, staat hier ineens mevrouw Avocet afgebeeld. Die twee namen zijn blijkbaar in het hele boek door elkaar gehaald, wat verwarrend is als je net begint te lezen.

In Omhulde stad zijn zowel de personages als het verhaal zelf volwassener geworden. De gekozen foto’s zijn een stuk griezeliger, het verhaal zit vol achtervolgingen en gevechten, en het is zo spannend dat je tegen het einde op het puntje van je stoel zit. Het is wel jammer dat een van de ymbrynes uit het eerste deel nu ineens de naam van een andere ymbryne heeft gekregen, maar dat is gelukkig maar eventjes verwarrend. Hopelijk duurt het niet zo lang voordat het derde deel verschijnt?

[product_page sku=”9789044821802″]

De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine 2: Omhulde stad Boek omslag De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine 2: Omhulde stad
De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine 2