De avonturen van Alice: Alice in Wonderland & Achter de spiegel – Lewis Carroll

0
328

Omslag De avonturen van Alice: Alice in Wonderland & Achter de spiegel

Terwijl haar zus een boek (zonder plaatjes!) aan het lezen is, ziet een verveelde Alice een wit konijn langs rennen. Dit vindt ze niet zo vreemd, en ze kijkt ook niet raar op als ze het witte konijn in zichzelf hoort praten. Pas als hij een zakhorloge uit zijn vestje haalt, vindt Alice dit zo merkwaardig dat ze besluit het witte konijn te volgen. Als ze door het konijnhol valt, komt ze in Wonderland terecht en gebeuren er allemaal bizarre dingen. Ze komt allerlei gekke wezens tegen die haar rare, onlogische verhalen vertellen. Alice probeert de vreemde wereld om haar heen te begrijpen, maar komt steeds in de gekste situaties terecht, bijvoorbeeld wanneer ze een rokende rups op een paddenstoel tegenkomt.

In Achter de Spiegel gaat het verhaal over Alice verder. Wanneer Alice door de spiegel boven de open haard gaat, komt ze in het Spiegelhuis. Op het eerste gezicht lijkt het dat alles in die wereld gewoon omgekeerd is, maar eenmaal buiten ziet Alice dat het er heel anders is. Als ze in de tuin komt, merkt ze dat de bloemen kunnen praten! Ook hier ziet en ervaart Alice allemaal wonderlijke dingen. Zo komt ze bijvoorbeeld de rode koningin tegen en moet ze een wel heel apart potje schaak spelen.

Deze jubileumeditie is, dankzij de tekeningen van Peake en de mooie vormgeving, een prachtige aanvulling in je boekenkast.

Oude klassieker in een nieuw jasje
De avonturen van Alice zijn in eerste instantie geschreven voor kinderen, maar tegenwoordig zullen vooral volwassenen er veel plezier aan beleven. Dankzij de slimme en grappige woordspelingen die Carroll in de boeken verweven heeft, zit er een extra laag in de verhalen die niet door kinderen opgemerkt zal worden. De absurde situaties waar Alice in terechtkomt en de vreemde wezens die ze ontmoet zijn erg vermakelijk en zorgen ervoor dat zowel kinderen als volwassenen veel plezier beleven aan de avonturen die Alice beleeft.

Deze jubileumuitgave is werkelijk prachtig! Gebonden boeken hebben natuurlijk al een luxe uitstraling en dat geldt ook zeker voor deze editie. De illustraties van Mervyn Peake zijn prachtig en geven de verhalen een heel nieuwe dimensie. De tekeningen laten namelijk vaak de rare wezens uit de verhalen zien en daardoor is het makkelijker om je Wonderland goed voor te stellen. Daarnaast is de tekenstijl van Peake ook erg grappig, wat er voor zorgde dat er af en toe rare blikken naar me geworpen werden omdat ik gniffelde om de tekeningen.

Verwarrende schrijfstijl
Beide verhalen zijn behoorlijk verwarrend en hebben een onlogisch plot. In het begin is het dan ook lastig om goed in het verhaal te komen. Zodra je het verhaal gaat zien als een voorleesboek, zal je daar al minder moeite mee hebben. Het was in eerste instantie ook bedoeld als een verhaaltje voor tijdens een boottocht om de drie zusjes te vermaken. De vele gedichten halen het tempo uit het verhaal, maar zijn wel belangrijk voor het begrijpen van wat er nou precies allemaal gebeurt. Doordat ik mijn gezond verstand overboord heb gegooid en de Disneyfilm in mijn achterhoofd heb gehouden, ben ik door de (absurde) verhalen heen gevlogen en heb ik er ontzettend van genoten.

Carroll heeft met Alice in Wonderland & Achter de Spiegel twee echte klassiekers geschreven. De verhalen zelf zijn vermakelijk omdat ze zo absurd zijn, maar het is door de verwarrende schrijfstijl lastig om goed in het verhaal te komen. Om echt goed in het verhaal te komen, moet je je eigen logica loslaten en die van het boek omarmen. Als dit eenmaal gelukt is, vlieg je door het boek. Deze jubileumeditie is, dankzij de tekeningen van Peake en de mooie vormgeving, een prachtige aanvulling in je boekenkast.

[product_page sku=”9789022576519″]

De avonturen van Alice: Alice in Wonderland & Achter de spiegel Boek omslag De avonturen van Alice: Alice in Wonderland & Achter de spiegel
De avonturen van Alice