Alice Through The Looking Glass

0
57

Omslag Chronicle

Zes jaar na Tim Burton’s bewerking van Alice in Wonderland komt Burton met het vervolg Alice Through The Looking Glass. Zowel in 2D als in 3D kun je genieten van de bekende personages uit het eerste deel, gespeeld door de bekende acteurs Johnny Depp, Anne Hathaway, Helena Bonham Carter en Mia Wasikowska. De film is opgedragen aan Alan Rickman, die als laatste acteeroptreden de stem insprak van de Caterpillar. Waar na de laatste film hoofdpersonage Alice Kingsleigh haar verloofde in wording dumpt en de wereld gaat afreizen op haar schip Wonder, zien we Alice in Alice Through The Looking Glass terugkeren naar huis en wederom afreizen naar Wonderland, ditmaal door een spiegel. Maar is dit vervolg werkelijk een prettige toevoeging?

In de 19e eeuw vecht Alice voor vrouwenrechten in een mannenwereld en merkt ze dat haar dromen worden tegengehouden door de maatschappij en de redelijkheid. Ze weet te vluchten uit de situatie en de problemen door Wonderland binnen te stappen. Daar valt ze regelrecht tussen de bekende figuren uit de eerste film, die haar op de hoogte brengen van het ziek zijn van de Hatter. Hij rouwt om zijn familie waarvan hij gelooft dat ze nog leven en vraagt Alice om ze te redden. Alice bezoekt vervolgens Tijd om daar zijn tijdmachine te stelen en door de tijd te reizen op zoek naar het lot van Hatter’s familie.

Alice Through The Looking Glass is een lust voor het oog door de visual effects.

Dat de makers van Alice Through The Looking Glass een excuus nodig hadden om een vervolg te maken, blijkt wel uit de verhaallijn van de film, die niet erg sterk is. Alice reist door de tijd terwijl iedereen kan indenken dat dit niet zo’n slim idee is. Het verhaal is nogal voorspelbaar en dient voornamelijk om achtergrondinformatie te geven over de Red Queen. Dat werkt en is interessant, maar niet essentieel voor de serie. Het interessantste aspect aan het verhaal is de terugkeer naar de ‘echte’ wereld, waar Alice wordt opgenomen in een psychiatrische kliniek. Dit toont aan dat de makers gehoor gaven aan de theorieën van Alice als psychopathisch persoon met waanbeelden van Wonderland, waarvoor ze shocktherapie ondergaat. De dokter geeft hier een extra duistere toon aan voor Sherlock-fans, want hij wordt gespeeld door Andrew Scott aka Jim Moriarty.

Kostuums, visuals en personages
De waarde van deze film ligt volledig in de indrukwekkende beelden en kostuums. De gehele film is met zorg in elkaar gezet, de verschillende onderdelen van Tijd nauwkeurig uitgewerkt, de kostuums en grime net zo kleurrijk als de omgeving. Alice Through The Looking Glass is een lust voor het oog door de visual effects. Ook de dialogen zijn erg creatief en getuigen van de zorg waarmee ze geschreven zijn. Hoewel de personages niet erg uit de verf komen, zijn de dialogen wel in stijl met de personages en is de film net een lang gedicht door de passende rijmen in de zinnen. De personages zijn voornamelijk grappig omdat de kijker ze kent uit de eerste film, maar in het vervolg wordt er niet veel gedaan om meer diepgang hierin te creëren. Alleen Wonderland wordt verder uitgelegd. De film lijkt dan ook in dienst te staan van het laten zien van de verscheidenheid van Wonderland.

Producent: Walt Disney Pictures
Regisseur: James Bobin
Cast: Mia Wasikowska, Johnny Depp, Helena Bonham Carter, Alan Rickman, Anne Hathaway, Sacha Baron Cohen, Richard Armitage e.a.