De Angst van de Wijze – Patrick Rothfuss

0
45

Omslag De Angst van de Wijze

Patrick Rothfuss’ debuut, De Naam van de Wind, werd in 2007 met veel lof ontvangen. Rothfuss werd geprezen om zijn schrijftalent en hij won zelfs enkele prijzen. Na vier jaar verscheen het tweede deel van wat uiteindelijk een trilogie moet gaan worden.

In De Angst van de Wijze leren we dat Kvothe nog steeds problemen heeft met geld, zijn medestudenten en zijn leraren. Na enkele voorvallen op de Universiteit ziet Kvothe in dat het niet slecht uitkomt als hij er een tijdje vandaan blijft. Daarom gaat hij op reis naar Severen om daar aan het hof zijn geld te verdienen. Helaas verloopt niet alles zoals gedacht en hij raakt verwikkeld in allerlei avonturen en intriges.

Oog voor detail
De vloeiende vertelstijl, die Rothfuss in het eerste boek hanteerde, is ook in het tweede deel aanwezig. De schrijver weet hoe hij met taal kan spelen en vertelt een verhaal dat op zichzelf misschien niet origineel is, maar dat wel op een heel verfrissende manier gebracht wordt. Bekende elementen uit andere boeken worden realistisch en origineel verpakt en door de sterk uitgedachte wereld kan de lezer zich helemaal in het verhaal verliezen.
Het oog voor detail in de uitwerking van de wereld, de personages en de verschillende soorten magie maakt het dat het boek tot leven komt. De benamingen voor alle elementen voelen goed aan. Daar komt bij dat de hoofdpersoon een sprekende persoonlijkheid heeft. Zijn tekortkomingen en onervarenheid worden door een grote dosis bravoure en inzicht opgevangen. De manier waarop hij met zijn tegenslagen omgaat, maakt hem tot een geloofwaardig personage. Je wilt graag te weten komen hoe het hem verloopt en hoe hij uiteindelijk geworden is tot Kote, de teruggetrokken herbergier.

Worstelen
Bij een boek van meer dan 900 pagina’s is het lastig om de aandacht van de lezer continu vast te houden. De Angst van de Wijze slaagt daar dan ook niet volledig in. Hoewel de schrijfstijl consequent blijft boeien, doen niet alle verhaallijnen dit. Er is soms gewoon net iets te weinig progressie en sommige verhaallijnen lijken onnodig lang opgerekt te worden. Bij deze uitstapjes is het een beetje worstelen om in het verhaal te blijven zitten.

Patrick Rothfuss weet zijn verhaal uitstekend te vertellen. Hij heeft door zijn stijl, goed bedachte benamingen en de goed uitgewerkte wereld een boek geschreven waarin je je helemaal kunt verliezen. Helaas blijft het verhaal soms haken achter verhaallijnen die te lang doorgaan. Desondanks is het te hopen dat het derde deel minder lang op zich laten, want dit tweede deel smaakt naar meer!

De Angst van de Wijze

Patrick Rothfuss | Boekerij | 2011
Originele titel: The Kingkiller Chronicle 2: Wise Man's Fear

‘Er zijn drie dingen die alle wijze mannen vrezen: storm op zee, een maanloze nacht, en de woede van een heer.’
Een escalerende machtsstrijd met een machtige edelman dwingt Kvothe, de held uit De naam van de wind, om de Universiteit te verlaten en zijn geluk elders te beproeven. Zwervend, berooid en alleen reist hij naar Vintas, waar hij algauw verstrikt raakt in de politieke intriges van het koningshuis. Terwijl hij machtige vrienden probeert te maken, ontdekt Kvothe een plan voor een aanslag. En ook ontmoet hij Felurian, de onweerstaanbare fee die met haar betovering al menig man in het ongeluk heeft gestort. Door haar leert Kvothe veel over de aard en de magische aantrekkingskracht van vrouwen.
In De angst van de wijze zet Kvothe zijn eerste stapjes op het pad naar heldendom en leert hij hoe moeilijk het leven kan zijn als je een levende legende dreigt te worden.