Wolfling 1: Een avontuur met een tandje – Di Toft

0
29

Omslag Wolfling 1: Een avontuur met een tandje

Nat Carver is net met zijn moeder bij zijn opa en oma ingetrokken en heeft in het dorp nog geen vrienden. Om hem op te vrolijken wil zijn opa een jonge, gezonde puppy voor hem kopen. Maar uiteindelijk komt Nat met een driejarige, vieze en vreemde hond thuis. Met volle maan ontdekt Nat dat Woody geen gewone hond is; hij is een Wolfling, een speciaal soort weerwolven. Woody is de laatste in zijn soort. En Nat merkt dat de kostbare Wolfling niet zomaar aan hem verkocht is: Woody is ontsnapt aan een geheim, wetenschappelijk project en de slechte wetenschappers willen hem terug. Kan Nat zijn enige vriend beschermen?

Avontuur, vriendschap en gevaar
Wolfling is een spannend avontuur. Al vanaf het begin zit de dreiging erin en het gevaar wordt steeds groter. De spanningsboog zorgt ervoor dat het boek moeilijk weg te leggen is, ook aan het einde van een hoofdstuk. Het valt dan ook aan te raden om – voor het lezen – naar de wc te gaan, want anders zit je uiteindelijk met boek en al op de pot.
Een van de belangrijkste thema’s in dit boek is vriendschap. Nat is eenzaam tot hij de rare Woody ontmoet. Ook met Woody wordt hij gepest, maar hij leert zich beter te weren. Terwijl de problemen zich opstapelen en het gevaar steeds groter wordt, wordt de vriendschap sterker. Nat kan dan wel de buurtjongens aan met Woody bij zijn zij, maar hoe kunnen ze het ooit winnen van weerwolven, wetenschappers en de regering? Ze weten immers nog redelijk weinig over Wolflingen, het verleden en hun tegenstanders. Door deze spanning en de zeer sterke vriendschap tussen de jongens ga je echt meeleven en huiveren.

Afgerond geheel, afgeraffeld einde
Aan het einde van het boek is duidelijk dat Wolfling 1 – Een avontuur met een tandje een vervolg gaat krijgen. Dit heeft het inmiddels ook al gehad in Wolfling 2 – Het circus van schemerschaduw en illusieen Wolfling 3 – De aanval van de woeste wolf. De vervolgdelen zijn een leuke extra, maar het voordeel van Wolfling 1 is dat het een afgerond geheel is. Het avontuur is voor nu afgesloten. Je kunt het avontuur gerust even wegleggen en wachten met het pakken van deel twee, voordat ook dat boek – als de spanningsboog weer zo goed is – je geen nachtrust meer gunt. Het einde kent helaas ook een minpuntje. Het gaat te snel en komt daardoor afgeraffeld en soms iets te onduidelijk over.

Tussen hardcover en paperback in
Wat gelijk opvalt aan het boek is de kaft. Het boek wordt verkocht als een paperback, maar toch is de rug rond. Hierdoor komen er geen lelijke vouwen in en ligt het boek altijd lekker in de hand. Het kunnen ombuigen van de voor- en achterkant is wel behouden van de paperback. Zo kun je zelf kiezen hoe je het vasthoudt en kun je het boek altijd goed naar het licht draaien. De kaft heeft dus het beste van zowel een hardcover als een paperback. En passend bij een luxe editie is een leeslint. Je hoeft bij dit boek dus niet te mopperen omdat je boekenlegger ertussenuit is gevallen. Wat ook direct in het oog springt, is de plaat op de voorkant. Door het boek te bewegen, zie je de stadia van Woody de Wolfling naar Woody de jongen en weer terug.

Spannend avonturenverhaal
Wolfling is een spannend avonturenverhaal in een mooi hoesje. Vriendschap is van grote betekenis, wat goed aansluit bij de belevingswereld van de doelgroep. Als je in Wolfling begint, ben je verkocht en kun je pas weer zonder boek naar de wc als je hem uit hebt. Durf jij dit avontuur met een tandje aan, of ben je bang dat je wordt gebeten?

Wolfling 1: Een avontuur met een tandje

Di Toft | House of Books | 2009
Originele titel: Wolven

Wanneer Nat Carver een vreemde, vies ruikende hond mee naar huis neemt, verandert zijn leven voorgoed. Woody is namelijk een weerkind, een wolf die kan veranderen in een jongen. En die zijn zeldzaam. Woody is zelfs de laatste die nog over is. Dan ontdekt Nat dat Woody is ontsnapt aan een zeer geheim wetenschappelijk project. En de kwaadwillende wetenschappers willen hem terug – koste wat het kost.