Christopher Plum 1: Christopher Plum en het zwaard der wanhoop – Tamara Geraeds

0
91

Omslag Christopher Plum 1: Christopher Plum en het zwaard der wanhoop

Christopher Plum is een doornormale jongen die al zijn hele leven in Schemerpoort woont, samen met zijn zusje en ouders. Hij zit net op de middelbare school, waar hij vaak wordt getreiterd door de populaire en gemene Beth. Christopher dagdroomt vaak over geschiedenis en denkt dat zijn leven maar saai is… Maar dat verandert als hij een magisch zwaard in zijn kamer ziet, zijn geest zijn lichaam verlaat en een mysterieuze stem hem vertelt dat hij het zwaard moet verstoppen voor twee schurken die de wereld willen veroveren! Christopher gaat op avontuur om het zwaard te beschermen en zijn leven zal nooit meer hetzelfde zijn.

Een spannend, mythisch en bijzonder avontuur
Christopher Plum droomt vaak over het verleden en hoe heldhaftig hij had kunnen zijn in bijvoorbeeld het oude Griekenland of Rome. Dit zijn maar dromen aangezien Chris zichzelf helemaal niet moedig vindt. Alles verandert als hij een spannend avontuur tegemoet gaat waarbij hij een zwaard uit de handen moet houden van twee schurken.

De actie in het boek begint al snel: , Chris moet namelijk meteen al het zwaard beschermen en zijn dorp verkennen. De actie blijft constant in het verhaal aanwezig , Chris zit niet stil en de avonturen volgen elkaar in rap tempo op. In het begin is het verhaal nog niet volledig te begrijpen. Christopher Plum is een soort spook geworden (zijn geest is uit zijn lichaam) en hij kan het zwaard wel laten bewegen, maar andere dingen weer niet. De mysterieuze stem die hem aanwijzingen geeft, geeft ook niet veel prijs, waardoor je als lezer een tijdje zonder enige informatie zit.

Christopher Plum en het zwaard der wanhoop is een leuk verhaal voor jonge avonturiers. De extra illustraties in het boek zijn ook heel treffend en leuk gemaakt, een werkelijk lust voor het oog!

Gelukkig komt daar verandering in, want halverwege het verhaal wordt er wat uitleg gegeven over het zwaard en waarom Christopher degene is die het moet beschermen. Door deze informatie leest het verhaal wat lekkerder weg en heb je het boek binnen een mum van tijd uit! Het verhaal krijgt een wat historisch en mythisch tintje, waardoor het fantasygehalte van het verhaal wat hoger wordt.

Leuke personages, maar er mist nog wat uitwerking
De personages in het verhaal van Christopher zijn kenmerkend en leuk om over te lezen, maar ze zijn nog niet helemaal wat je van ze zou willen. Christopher zelf is wel een goed uitgedacht personage. Hij is nog jong, heeft vele dromen en een avontuurlijke geest, maar hij vindt het nog wel spannend om dit in de praktijk te brengen. Hij wordt gepest op school, maar daarvan is eigenlijk niet veel te merken in het boek. Je zou denken dat het gepest een grote impact heeft op een jongen van twaalf, maar dat valt aardig mee. Christopher is een jongen met een goed hart, klaar om de strijden voor het goede! Beth is daarnaast een meisje met wat meer inhoud. Ze komt in het begin over als een kreng, maar uiteindelijk zie je dat er meer achterhaar schuilt .

De andere personages zijn alleen nog wat vlak. De twee schurken van het verhaal, Stoppelbaard en Blubberbuik (die namen zeggen al genoeg!), hebben niet duidelijke motieven waarom ze zo slecht zijn. Ze willen gewoon de macht over de hele wereld hebben, maar je krijgt niet te horen wat hun drijfveer is. Dit is jammer, want ze worden nu neergezet als twee gewone schurken met maar weinig nadere verklaring over de aard van hun slechtheid . Ook missen andere kleine personages nét dat extra beetje achtergrondinformatie , waardoor je als lezer hoopt dat ze wat verdieping krijgen in het tweede deel van deze serie.

Vorig artikelSlaves: Raven 1 – Miriam Borgermans
Volgend artikel7 stripboek verfilmingen waar we naar uitkijken in 2017