Christopher Plum 2: Christopher Plum en het oog der verschrikking – Tamara Geraeds

0
29

Omslag Christopher Plum 2: Christopher Plum en het oog der verschrikking

Christopher Plum heeft in het eerste deel van deze serie al een flink avontuur achter de rug, maar hij kan weer op pad! In Schemerpoort, de stad waar hij woont, wordt het opeens een uur eerder nacht. Christopher en Elizabeth hebben meteen door dat er iets niet in de haak is naar wat onderzoek belanden de twee uiteindelijk in Turkije! Daar is een magisch oog gestolen waardoor de dag langzaam verdwijnt… Kunnen ze de zon weer laten schijnen in Schemerpoort?

Een magische reis
In Christopher Plum en het zwaard der wanhoop maak je al veel spannende avonturen mee met Christopher. Hij is een ridder van de ronde tafel geworden en Elizabeth is nu zijn kameraad. Christopher heeft Vito (de vleermuis) als zijn familiair, maar Elizabeth moet de hare nog vinden. Daarbij bestaat de ronde tafel in totaal natuurlijk uit twaalf ridders, dus wie zijn de rest? En wat voor krachten hebben zij? Er is nog genoeg dat Christopher niet weet over zijn taken als ridder en hij heeft nog een lange weg te gaan.

In dit verhaal leer je wat meer over de ridders van de ronde tafel, maar ook nieuwe landen en plaatsen komen voorbij. Oude personages komen terug, maar er komen in dit deel ook veel nieuwe (en hele leuke) personages bij! Christopher maakt echt een bijzondere reis en leert veel nieuwe plekken ontdekken, je kijkt je ogen uit!

Het is erg leuk om te zien dat Tamara Geraerds vele mythische en magische elementen weet te combineren. Je krijgt veel verschillende elementen te zien, elk hoofdstuk zit wel weer met wat nieuws! Als je erg gelovig bent kan het boek misschien wel wat gevoelig liggen, aangezien een bepaald aspect van het christendom een belangrijke rol speelt in het verhaal dat misschien niet bij iedereen in goede aarde valt. Hier had misschien iets voorzichtiger en subtieler over geschreven kunnen worden. Tamara Geraerds weet het verhaal gelukkig wel op pakkende wijze te vertellen. Ze schakelt goed over van de spannende scènes naar nadere uitleg over de verschillende aspecten van het verhaal. Daarbij moest ik vaak lachen om alle dingen die Christopher meemaakte, of om andere leuke personages die af en toe heerlijk scherp uit de hoek kwamen.

Christopher Plum en het oog der verschrikking is een uitstekend tweede deel in de serie van deze jonge held.

Nieuwe kameraden en vijanden en een interactief verhaal
Tijdens zijn reis komt Christopher veel nieuwe mensen tegen. Sommige van hen worden al snel zijn nieuwe maatjes. De orde van de ronde tafel begint zich wat meer uit te breiden en elk nieuw personage brengt wat unieks met zich mee. Ook kom je erachter dat de slechteriken in het verhaal een onderdeel zijn van een groter geheel. Christopher moet in de toekomst misschien nog veel gevaarlijke schurken verslaan! De personages zouden misschien iets meer inhoud kunnen krijgen (net zoals in het eerste deel), maar dit kan zeker verbeterd worden in de vervolgdelen in deze serie.

Het leuke aan de boeken van Christopher Plum is dat Tamara Geraerds veel interactie heeft met haar lezers. Zo kan je via de site van Christopher Plum achter bepaalde geheimen komen door kleine opzoekdrachten waarmee je de boeken kan gebruiken. Ook heeft Tamara een personage in het verhaal gestopt dat werd voorgedragen door een lezer (die ze uiteraard aan het einde heeft genoemd). Hierdoor stopt dit verhaal niet alleen bij het boek, het gaat nog veel verder! Zeker met alle illustraties van Stieven Van der Poorten wordt het verhaal heel mooi afgewerkt. De illustraties dienen trouwens wel echt als extra, het is niet dat ze je om de oren vliegen. Zeker voor kinderen heeft deze interactie echt toegevoegde waarde aan de hele leesbeleving, waardoor Christophers avontuur nog leuker wordt dan je al had verwacht!

Vorig artikelZiel van de Duivel – Adrian Stone
Volgend artikelRed Queen 2: Zwaard van glas – Victoria Aveyard