Het Drakenpad – Daniel Hanover

0
11

Omslag Het Drakenpad

De wereld uit Het Drakenpad werd ooit geregeerd door Draken, maar hun samenleving is door nog onbekende redenen ten onder gegaan. Uit de as van deze beschaving pakten 13 verschillende menselijke rassen hun leven weer op en werd er gebouwd aan een nieuwe wereld. De betrekkelijke vrede die er nu heerst is echter instabiel en aan het begin van dit boek lijkt er een oorlog uit te breken tussen de Gespleten Troon in het noorden en de Vrije Steden.

De koning die op de Gespleten Troon zit krijgt daarbij te maken met twee groeperingen die kaarsrecht tegenover elkaar staan. De ene groep wil de klassen in de samenleving graag dichter bij elkaar brengen en de boeren meer inspraak geven in de regering, de andere groep wil de afstand tussen de adel en het volk zo groot mogelijk houden. Van deze laatste groep is Dawson Kalliam de grootste voorvechter. Met politieke intriges probeert hij de koning te overtuigen van zijn gelijk en zijn tegenstanders zwart te maken. Geder, een zoon van een redelijk onbelangrijke nobele blijkt hierbij een handige speelbal te zijn voor de spelletjes van de machtshebbers. Totdat Geder rigoureus de touwtjes in handen probeert te nemen…

Kapitein Marcus Wester, een beroemde oorlogsveteraan die niet meer wil deelnemen aan enige veldslag in naam van een of andere edele, voelt in deze onrustige tijd de bui al hangen. Hij ontvlucht Vanai door zich op te geven als bewaker van een karavaan en rekruteert een rondtrekkende groep toneelspelers als wachters om zijn ‘vermomming’ compleet te maken. Hij weet echter niet dat Tag, een jonge wagenmenner die meereist met de karavaan, zijn eigen geheimen met zich meedraagt. Tag is namelijk eigenlijk een meisje met de naam Cithrin, die een wagen vol met goud, juwelen en geldbrieven van de Medean Bank veilig moet stellen. Hierdoor lijkt Marcus alsnog in grotere problemen te komen dan hij had gewild.

‘Andere’ fantasy
Het verhaal van Daniel Hanover heeft veel weg van epische fantasy, maar doorbreekt de vele clichés die in dit genre toch vaak gebruikt worden. Er is geen echte queeste die opgezet wordt, geen grote veldslag die uitgevochten wordt. Magie is bovendien in maar hele kleine mate aanwezig. Het boek focust zich op persoonlijke verhalen van mensen die soms slechts zijdelings betrokken zijn bij de gebeurtenissen die zich in de wereld afspelen. Hierdoor krijgen de personages ontzettend veel ruimte tot karakterontwikkeling, iets waar Hanover voortreffelijk gebruik van maakt. Het duurt niet lang voordat je mee gaat leven bij zowel de pogingen van Wester en Cithrin om ontdekking te voorkomen en Kalliam en Geder om zich te redden in de spanningsvelden van de politiek.

Wat in dit boek goed is uitgewerkt is dat de macht van de economie eens op gelijke hoogte wordt getrokken als de macht van het adeldom. Banken spelen een belangrijke rol in deze samenleving en hun steun aan politieke fracties kan deze de oorlog doen laten winnen of verliezen. Het verhaal van Cithrin speelt hierdoor een belangrijke rol. De verhaallijnen van de vier hoofdrolspelers kruisen zich slechts eenmaal direct, maar zijn continu indirect betrokken bij de overkoepelende dreigende oorlog. Je ziet door hun ogen de wereld zich voorbereiden op een naderende oorlog en dat is verfrissend. Meestal beleef je dat namelijk door de ogen van de koningen of bevelhebbers die direct de touwtjes in handen hebben.

Bovendien heeft Hanover goede, verrassende wendingen verwerkt die mij steeds weer aanspoorden om verder te lezen. Hoofdrolspelers krijgen te maken met echte tegenslagen en moeten er dan het beste van maken om zich eruit te redden, voor zover dat mogelijk is. Dit voelde telkens heel realistisch aan en zorgde ervoor dat er nauwelijks te voorspellen viel wat er ging gebeuren.

Rijke wereld
Hoewel een levendige en goed uitgewerkte wereld zeker een pluspunt is om een beter beeld te krijgen bij het verhaal, wil Hanover soms iets te ver doorschieten in zijn beschrijvingen van rassen, plaatsen en personages. Tijdens het lezen word je af en toe overstelpt door geografische details, opsommingen van adelen en hun positionering aan het hof en uitleg over de verschillende rassen van de wereld. De wereld komt hierdoor heel goed tot leven, maar het komt de leessnelheid niet ten goede. Je moet je hier ook een beetje voor openstellen om het niet storend te gaan vinden. Een betere balans had het boek een stuk vlotter (en minder dik) gemaakt.

Religie lijkt in dit boek een minieme rol te spelen, totdat aan het einde van het boek een speler geïntroduceerd wordt die wel eens een belangrijke rol zal gaan hebben in het verdere verloop van de omvangrijke machtsstrijd die speelt. Dit is een heel interessante ontwikkeling, die je eigenlijk veel eerder had willen zien. Nu is het helaas wachten op het tweede deel van deze serie. De schrijver is nog in onderhandeling met zijn uitgever over de lengte, maar het lijkt erop dat de serie vijf delen zal bevatten.

Het Drakenpad is een boeiend verhaal met hoofdpersonages die bijzonder goed zijn uitgewerkt. Hoewel sommigen van de personages kunnen worden beschouwd als de ‘slechterik’ van het verhaal, blijf je je alsnog bij hen betrokken voelen en leef je met hen mee. Het verhaal is soms niet altijd even duidelijk door de vele uitweidingen over de wereld, maar blijft intrigerend. Je wilt steeds verder lezen, ondanks dat er eigenlijk maar weinig spectaculairs gebeurt. De personages zijn goed genoeg om je mee te laten slepen. Een bijzonder fantasyverhaal en ik wacht met spanning op het vervolg!

Het Drakenpad

Daniel Hanover | Luitingh-Sijthoff | 2011
Originele titel: The Dagger and the Coin Quintet 1: The Dragon's Path

In de geest van George R.R. Martin presenteert Daniel Hanover een wereld die ooit door draken werd geregeerd. Nu de dertien mensenrassen heersen is er evenwel geen sprake van vrede. Als het verhaal opent, dreigt een geschil tussen de Gespleten Troon en de Vrije Steden te escaleren wanneer vanuit het duistere verleden een nieuwe speler zich roert. Gretig wakkert hij de vlammen aan en drijft zo de grootmachten naar het levensgevaarlijke pad van oorlog.

In deze wereld in beroering raken verschillende mensen betrokken bij de omvangrijkste machtsstrijd ooit. De onzekere Cithrin bijvoorbeeld, die opdracht heeft gekregen de schatkist van een complete natie door een oorlogszone heen te loodsen. Cithrin kent de fijne kneepjes van het zakendoen als geen ander, maar die kennis beschermt haar niet tegen een geheven zwaard. Geder, erfgenaam van een nobel huis, is meer geïnteresseerd in filosofie dan in zwaardvechten. Maar respect van zijn omgeving kan hij alleen verdienen op het slagveld, niet achter de schrijftafel. En dan is er nog Wester, een veteraan die zijn buik vol heeft van oorlog en geweld. Met een veldtocht in het verschiet, nu de donkere oorlogswolken zich samenpakken, besluiten hij en zijn mannen deze keer ver van het slagveld te blijven.

Ergens, onverwacht maar onvermijdelijk, zullen de levens van dit drietal elkaar kruisen… op het Drakenpad.