Boer Gilles van Ham – J.R.R. Tolkien

0
110

Boer Gilles van Ham werd door Tolkien bedacht als verhaaltje voor zijn kinderen. Hij werkte het daarna verder uit om het zijn vrienden te laten lezen en voegde daarom veel letterkundige grappen en historische achtergrond toe aan het verhaal. Na het succes van De Hobbit van Tolkien wilde zijn uitgeverij Allen & Unwin uiteraard zo snel mogelijk een vervolg, maar zoals men zich wel voor kan stellen kwam Tolkien er na een half jaar achter dat In de Ban van de Ring nog niet zo gauw af zou zijn… Daarom besloten ze om in de tussentijd Boer Gilles van Ham uit te geven. Hoewel het zich niet afspeelt in dezelfde wereld, zullen liefhebbers van De Hobbit er net zo van kunnen genieten.

Een simpel leven wordt ruw verstoord
In een Engeland van lang geleden woont Boer Gilles lekker rustig, net buiten het dorpje Ham. Dat verandert echter als er een reus zijn land komt opgebanjerd en alles plattrapt. Dat laten boer Gilles en zijn trouwe donderbus niet op zich zitten! Met een luide knal en een flink schot hagel lijken de problemen opgelost. Boer Gilles wordt Held van het Platteland en dat bevalt hem best. Helaas verschijnt ook de Draak Chrysophylax in het land en dan bedenkt Gilles dat het nog wel eens lastig kan worden zijn plaatselijke reputatie in stand te houden.

Dit boek is één en al Tolkien. Het verhaal zit erg goed in elkaar, de toon is humoristisch en de personages zijn kleurrijke karikaturen, net zo grappig en aandoenlijk als de hobbits.

Tolkien ten voeten uit
Boer Gilles van Ham is in essentie een verhaal voor kinderen, maar doordat Tolkien het verder uitwerkte, is het ook voor volwassenen een hartstikke leuk boek. Net als in De Hobbit is wat er gebeurt vrij serieus, maar zijn de personages die het meemaken nogal naïef. Dat zorgt voor een aantal grappige passages. Het voortdurende commentaar van de pessimistische smid, bijvoorbeeld. Omdat hij de hele dag weinig anders doet dan rampen voorspellen, gebeuren er maar weinig waar hij niet bij met de eer kan gaan strijken; zo ongeveer het enige dat hem opvrolijkt.

Omdat het verhaal toch wat kort was om als zelfstandig boek uit te geven, besloten Tolkien en zijn uitgever dat het moest worden aangevuld met illustraties. Gelukkig maar, want de lijntekeningen van Pauline Baynes zijn werkelijk prachtig en in Tolkiens eigen woorden brengen ze het verhaal terug ‘tot een commentaar bij de tekeningen’. Erg interessant zijn ook een paar pagina’s van de opzet voor een vervolg, die een blik werpen op Tolkiens schrijfproces.

Dit boek is één en al Tolkien. Het verhaal zit erg goed in elkaar, de toon is humoristisch en de personages zijn kleurrijke karikaturen, net zo grappig en aandoenlijk als de hobbits. Met hier en daar een ironische opmerking is Tolkien als verteller duidelijk aanwezig in dit verhaal. Daarmee verdient het zeker een plaatsje naast de zo populaire boeken over Midden-Aarde.

Boer Gilles van Ham mag in de kast van een beetje Tolkien-liefhebber zeker niet ontbreken. Voor kinderen die te jong zijn voor In de Ban van de Ring of zelfs De Hobbit is dit een prachtig begin om Tolkien-liefhebber te worden. Toch is het verhaal zeker niet kinderachtig en juist erg vermakelijk voor alle leeftijden. Tolkien is dan ook een meesterverteller die dat soort categorieën overstijgt. Zijn verhalen raken de fantasievolle kern in ons allemaal.

[product_page sku=”9789402304992″]

Boer Gilles van Ham
J.R.R. Tolkien