Inkt – Alice Broadway

0
447

Leora Flint leeft in een wereld van verhalen. Geschiedenisverhalen, verhalen over het ontstaan van haar samenleving, maar ook verhalen over de mensen om haar heen. In de wereld van Leora is het gebruikelijk om die verhalen op je huid te laten tatoeëren, zodat iedereen kan zien wie je bent. Al je prestaties, ervaringen en misstappen worden op je huid gezet, zodat uiteindelijk kan worden gewogen of je huid het waard is om herinnerd te worden. Een prima systeem, vindt Leora zelf, totdat haar vader overlijdt en uit zijn huid blijkt dat hij niet was wie ze dacht dat hij was…

Vanaf dat moment staat Leora’s leven op zijn kop. Ze ontdekt namelijk dat haar vader een tatoeage van een kraai in zijn nek heeft: het merkteken van de vergetenen, de mensen die niet herinnerd mogen worden van de regering. Maar wat heeft hij dan gedaan? En wat kan Leora eraan doen om ervoor te zorgen dat zijn huidboek niet verbrand wordt? En misschien nog wel belangrijker: wie is Leora zelf? Eén ding is in elk geval duidelijk: hoeveel merktekens de inwoners van Leora’s wereld ook hebben, niemand is te vertrouwen…

Prachtige cover
Voordat ik wat dieper op het verhaal inga, wil ik het eerst even over de cover van dit boek hebben. Inkt is wat de cover betreft namelijk ongetwijfeld één van de mooiste boeken van 2017. Het omslag heeft een zwarte basis waarop in een soort reliëf prachtige glimmende goudoranje tekeningen zijn gedrukt. De tekeningen stellen tatoeages voor, en tijdens het lezen ontdek je algauw dat elke tatoeage op de cover – de kraai, de uil, de veren en de blaadjes – terug te vinden is in het verhaal zelf. Een prachtige cover die perfect bij het verhaal past.

Inkt is wat de cover betreft ongetwijfeld één van de mooiste boeken van 2017.

Een wereld vol sprookjes
De wereld waarin Inkt zich afspeelt is erg origineel en fascinerend. Je kunt duidelijk merken dat Alice Broadway veel oog voor detail heeft, want alles is tot in de puntjes uitgedacht. De mythen en sagen die de basis vormen van Leora’s wereld, de betekenis van de tatoeages, zelfs Broadways zinnen lijken weloverwogen. Hierdoor komt het dorpje Saintstone met alle personages voor je ogen tot leven en komen alle gebeurtenissen erg geloofwaardig over. Daarbij is het ook erg leuk dat Broadway, naast haar zelfverzonnen sprookjes en verhalen, ook een paar bekende sprookjes heeft toegevoegd aan de folklore van Saintstone, wat ervoor zorgt dat Inkt, ondanks alle vreemde aspecten, toch ook een beetje herkenbaar is.

Aan de andere kant hebben al die details ook een keerzijde. Voornamelijk in de eerste hoofdstukken wordt er bijvoorbeeld erg veel uitgelegd over Leora’s wereld: over de verschillende merktekens, over de manier waarop die merktekens uiteindelijk in een persoonlijk huidboek worden gestopt, en over hoe dat boek vervolgens gewogen wordt om te kijken of je herinnerd mag worden, of je een vrije ziel zal zijn. Uiteindelijk blijkt het allemaal erg goed in elkaar te zitten, maar al die informatie zorgt er wel voor dat het boek vrij traag op gang komt en hier en daar wat stroef leest. Het blijft natuurlijk lastig bij het creëren van een nieuwe wereld, maar wat mij betreft had Broadway al die informatie wel iets meer tussen de gebeurtenissen door mogen weven.

Introductie
Ook viel het me op dat er in Inkt eigenlijk helemaal niet zoveel gebeurt. Na haar vaders dood gaat Leora gewoon verder met haar leven: ze slaagt voor haar eindexamen, kiest een beroep en ontmoet een jongen die ze wel érg leuk vindt. Eigenlijk is het, ondanks alle details, nog een vrij klein verhaal, dat elke bladzijde ietsje groter lijkt te worden. Inkt voelt daardoor ook een beetje aan als een introductie op iets groters, iets spannenders. Er gebeurt nog vrij weinig, maar tegen het einde wordt het verhaal steeds spannender en begint Leora zich ook echt wat te ontwikkelen. Hopelijk zet Broadway deze trend door en worden de vervolgen echte pageturners.

Al met al is Inkt een mooi, goed uitgedacht begin van een YA-serie met erg veel potentie. Het verhaal komt wat traag op gang en er gebeurt eigenlijk nog niet zo heel veel, maar toch is het idee achter de wereld van Leora erg origineel en fascinerend, en maakt vooral het einde nieuwsgierig naar meer. Broadway zelf heeft bekendgemaakt dat Inkt het begin is van een trilogie, dus hopelijk duurt het niet lang voordat het vervolg in de winkel ligt. Zelf ben ik in elk geval nu al nieuwsgierig naar de cover van het tweede deel!

[product_page sku=”9789025872922″]

Inkt
Alice Broadway