Blood of Eden 3: Offergave – Julie Kagawa

0
87

Omslag Blood of Eden 3: Offergave

Na de gebeurtenissen in het vorige deel wil Allie nog maar één ding: wraak nemen. In het tweede deel Bloedband werd al duidelijk dat Sarren met het roodlongvirus heeft geëxperimenteerd, waardoor het nu niet meer alleen dodelijk is voor mensen, maar ook voor vampiers. Sarren is er op uit om de hele wereld te vernietigen en samen met Jackal en Kanin zet Allie de achtervolging in. Zo snel als ze kunnen volgen ze het spoor van dood en verderf dat Sarren overal achterlaat. Maar dan blijkt dat Sarren koers zet naar de stad Eden, de enige plek waar mensen nog veilig kunnen leven. Met de moed der wanhoop proberen ze de gestoorde vampier in te halen voor het te laat is, maar de weg is lang en Sarren is geen domme vampier: hij is zijn achtervolgers steeds een stap voor. De klok tikt echter door en Allie en haar metgezellen moeten alles op alles zetten om nog op tijd te zijn voordat Sarren zijn virus loslaat op de wereld…

Actie en spanning
Al vanaf de eerste bladzijde blijkt dat Allie niet meer de Allie is van de voorgaande delen, wat op zich wel logisch is aangezien ze Zeke heeft verloren. Allie balanceert op het randje van een gewetenloze bloeddorstige vampier en haar normale zelf. Het enige wat haar nog een beetje op de been houdt is de drijfveer om wraak te nemen op Sarren. Dit zorgde er bij mij voor dat ik even aan deze nieuwe kant van Allie moest wennen, maar het maakt het verhaal ook wel spannender. Bij het minste geringste kan Allie doordraaien en datgene worden wat ze eigenlijk nooit wilde zijn, een vampier die alleen nog maar aan de Honger kan denken en niets anders.

‘De jacht is geopend,’ dat staat er op de achterkant van het boek en het staat er niet voor niets. Al kunnen er wel vraagtekens bij gezet worden wie de jager is en wie de prooi. Het boek is één grote achtervolging met valstrikken die Sarren voor zijn achtervolgers achterlaat. Dit alles zorgt er voor dat de spanning in de hoofdstukken erg hoog op loopt en dan kun je gewoon niet stoppen met lezen, ook al zijn sommige valstrikken zo gruwelijk dat alleen een psychotische vampier daar op kan komen.

Dit boek is, net als de gehele trilogie, doordrenkt met actie, spanning en romantiek waardoor het voor zowel YA als volwassenen geschikt is om te lezen.

Net zoals de voorgaande delen is het geschreven in de ik-vorm vanuit de ogen van Allie. Alles wat zij voelt en denkt is toegankelijk en zorgt ervoor dat je je goed kan inleven. Naast Allie hebben we Kanin, de meestervampier, en Jackal, Allie’s bloedbroeder. Jackal vond ik de voorgaande delen nogal onuitstaanbaar maar hier vind ik dat Jackal zich goed gedraagt en minder vervelend is. Kanin is de wijste van de drie en houdt de anderen scherp en hij zorgt er voor dat ze elkaar niet naar de keel toe vliegen.

De psychotische vampier Sarren blijft echter een groot raadsel. Hij is de vijand in de reeks en vindt het geweldig om spelletjes te spelen met de hoofden van zijn tegenstanders.

Schrijfstijl
De auteur heeft een vlotte schrijfstijl, de dialogen zijn kort maar krachtig. Al vanaf de eerste zin word je als het ware het verhaal ingesleept. Het boek is dan ook lastig om weg te leggen als je er eenmaal in begonnen bent. Zoals al gezegd ligt de spanning erg hoog en dat maakt het boek een echte page-turner.

Ook zijn er aardig wat plotwendingen te vinden in het verhaal, maar de auteur weet dit goed neer te zetten. Je wordt op sommige momenten zeker verrast, maar niets voelt onnatuurlijk aan. Over elk detail is nagedacht, niets staat er zonder reden in.

Offergave is een sterk boek dat een waardig einde geeft aan de Bloof of Eden– trilogie. De verhaallijn is zowel spannend als verrassend. Het zorgt ervoor dat je het boek eigenlijk zo snel mogelijk uit wil hebben. Aan de ene kant is het jammer dat de serie nu afgelopen is omdat het gewoon zo goed is geschreven en omdat er goed over het verhaal is nagedacht. Nergens voelt het onlogisch aan, ook al kan je als lezer soms best wel verrast worden door de plotwendingen. Dit boek is, net als de gehele trilogie, doordrenkt met actie, spanning en romantiek waardoor het voor zowel meisjes als jongens geschikt is om te lezen, maar ook de wat volwassener onder ons zullen vast van dit boek kunnen genieten. Allie is een geloofwaardig personage – ook al is ze een vampier – die je op een fijne manier door de boeken heen sleept en soms echt badass kan zijn. Zal ik deze serie nog een keer gaan lezen? Zeker wel!

[product_page sku=”9789034787637″]

Blood of Eden 3: Offergave Boek omslag Blood of Eden 3: Offergave
Blood of Eden 3