Academicus Vampyrus 3: Schaduwkus – Richelle Mead

0
9

Omslag Academicus Vampyrus 3: Schaduwkus

Rose en Lissa beginnen aan hun laatste semester op St. Vladimir’s en eindelijk worden ze aan een echte test onderworpen: 6 weken veldwerk. Iedere hoeder in opleiding wordt aan een Moroi toegewezen en moet deze 6 weken lang veilig houden tijdens de verrassingsaanvallen die de docenten zullen uitvoeren. Tot Rose’s afschuw wordt ze niet toegewezen aan Lissa, maar aan haar vriendje Christian. Daarnaast heeft Rose te kampen met nog andere problemen: ze lijdt aan onverklaarbare humeurige buien en woede-uitbarstingen en ziet soms de geest van haar overleden vriend Mason. De band met haar mentor, Dimitri, wordt alsmaar sterker en moeilijker te weerstaan. Wanneer Moroi-leerlingen onverklaarbare verwondingen oplopen, blijkt een uit de hand gelopen clubje de aanleiding voor nog veel grotere verschrikkingen op de school…

Tussendoortje
In iedere grotere serie zit wel zo’n boek – denk aan Harry Potter en de Orde van de Feniks of Septimus Heap 5: Sirene –waarin heel erg veel gebeurt, maar je als lezer toch al snel voelt dat echte plotwendingen en ontknopingen pas in het volgende deel zullen volgen. Zo’n boek is Schaduwkus ook. Het bruist van de gebeurtenissen en ontwikkelingen, maar niets lijkt echt impact te hebben op de verhaallijn of de hoofdpersonages tot de laatste 50 pagina’s.
Dit wil niet zeggen dat Schaduwkus saai is, zeker niet: Rose maakt veel ontwikkeling door in dit boek. Ze leert een heel nieuwe kant kennen van haar connectie met Lissa, ziet geesten, getuigt in een proces  en haar relatie met Dimitri komt eindelijk tot bloei. Dit alles wordt echter even snel weer afgebroken als opgestart en daardoor voelt het einde niet als het einde van een boek, maar het begin van deel 4.

Opvallend is wel dat dit deel niet gelezen kan worden zonder de vorige delen. Waar men bijAcademicus Vampyrus meteen in het diepe werd gegooid en pas in IJskoud een lange uitleg kreeg, zit dit deel weer vanaf het eerste woord vol in het verhaal. Het is nu echter niet storend, maar juist prettig, dit is wat je verwacht bij het derde deel van een reeks.

Ontwikkeling
Het boek staat bol van de ontwikkelingen rondom Rose en de andere leerlingen op St. Vladimir’s. De opbouw is van deze gebeurtenissen is goed: het begint met één incident, maar de chaos en onduidelijkheid om Rose heen breidt zich steeds meer uit. Haar verwarring neemt bij vlagen toe, en dat is jammer: soms begrijp je als lezer niet helemaal waarom Rose reageert zoals ze doet. Dat ze onafhankelijk en koppig is, weten vaste lezers van de serie inmiddels wel. Maar dat ze zelfs na de afschuwelijke gebeurtenissen aan het eind van het vorige boek nog niet geleerd heeft in ieder geval op tijd haar mentor Dimitri in te lichten, zal bij menig lezer toch een frons tevoorschijn toveren. Gelukkig is Rose verder wel goed uitgediept. Ze heeft duidelijk een ontwikkeling doorgemaakt ten opzichte van het vorige boek en dat maakt haar een stuk begrijpelijker voor de lezer.

Ook andere lijnen uit de vorige delen worden doorgetrokken. De vraag of Moroi met hun magie wel offensief mogen werken, komt een aantal keer terug. Ook blijven Lissa en tijdelijke student Adrian hun element spiritus oefenen, waardoor het magische systeem een extra verdieping krijgt.

Het enige dat jammer is aan de opbouw, is dat deze tot de laatste 100 pagina’s vrij kalm voortkabbelt. Rose krijgt last van onverklaarbare woede-uitbarstingen. Ondanks (of wellicht juist dankzij) Read’s schrijfstijl komt dit niet als zodanig over, Rose’s gevoelens lijken juist heel natuurlijk en logisch. Ook andere schokkende gebeurtenissen zijn wel schokkend beschreven, maar dringen vanwege het tempo van het verhaal niet echt door. Pas bij het – inmiddels gebruikelijke – slotgevecht komen de emoties los van het papier en ga je als lezer echt erin mee. Het einde is daarom behoorlijk aangrijpend en doet zeker uitkijken naar het volgende deel.

Missers
Het hoge tempo zorgt, hoe adembenemend het einde ook is, toch voor een paar missers. Zo had een aantal dingen meer uitgediept kunnen worden om het verhaal meer body te geven. De wijze waarop het slotgevecht tot stand komt, is bijzonder intrigerend, maar de uitleg is zo op elkaar gepropt en warrig dat de interesse bepaald niet bevredigd wordt. Ook de romantiek tussen Rose en Dimitri had wel wat meer liefde van de auteur kunnen gebruiken: hoewel de scenes met duidelijk plezier zijn geschreven, mist ook hier de diepere emotionele lading die er in de vorige boeken wel te bespeuren was.

Ook het hof waar Rose en Lissa kortdurend verblijvend, had meer aandacht verdiend. In de andere delen is deze op de achtergrond aanwezig, maar hier lag  de kans om koningin Tatiana en de politieke verhoudingen aan het hof vorm te laten krijgen. De koningin is een indrukwekkende figuur, maar weet niet te intimideren zoals zij dat wel bij anderen doet.

Conslusie
Schaduwkus is niet zo goed als zijn voorgangers, maar brengt het verhaal van Rose, Lissa en Dimitri wel degelijk op een waardige manier verder. Het hoge tempo waarin de gebeurtenissen elkaar opvolgen, doet de lezer minder dicht op Rose’s huid zitten dan gewoonlijk. Hierdoor komen de emoties in het boek niet zo goed naar voren als in het vorige deel. De ontwikkelingen tussen Rose en Dimitri en Lissa aan het hof zijn echter meeslepend en het schokkende einde zal idereen die de serie tot dusver met veel plezier heeft gelezen, doen smachten naar deel 4: Bloedbelofte.

Academicus Vampyrus 3: Schaduwkus

Richelle Mead | Uitgeverij Moon | 2008
Originele titel: Vampire Academy Shadow Kiss

Lissa Dragomir, prinses van de Moroi, is een sterfelijke vampier die onlosmakelijk verbonden is met de magie van de aarde. Ze moet te allen tijde beschermd worden tegen de Strigoi: de onsterfelijke vampiers die ongelooflijk wreed en gevaarlijk zijn. Rose, de beste vriendin van Lissa, is een dhampier. Zij leidt een gevaarlijk leven dat in dienst staat van het beschermen van Lissa tegen de Strigoi. Die zijn namelijk vastbesloten om haar een van hen te maken.

Twee jaar nadat ze uit angst zijn weggelopen van de diep in de wouden verscholen Academie van St. Vladimir worden Rose en Lissa opgepakt en daarnaartoe teruggebracht. Zowel binnen als buiten de ijzeren hekken van de academie blijven Rose en Lissa in de greep van de angst. Ze dienen de verleidingen van verboden liefdes het hoofd te bieden en altijd op hun hoede te zijn, want anders maken de Strigoi Lissa voor altijd een van hen…