Iron Man 1

0
54

Omslag Chronicle

Tony Stark staat aan het hoofd van ’s werelds grootste wapenimperium; Stark Industries. Deze wapenproducent is opgericht door wijlen zijn vader, samen met zakenpartner Obadiah Stane. Onder de geniale Tony Stark is het bedrijf echter tot grootse hoogte gegroeid en stroomt het geld binnen. Dit heeft ook zijn weerslag op Tony Stark, die aan geld, aandacht en zelfvertrouwen niets te kort komt. De dagelijkse beslommeringen die bij het leiden van het bedrijf horen laat hij over aan Obadiah Stane, Tony woont in plaats van vergaderingen liever feestjes bij en heeft geen idee wat voor gevolgen zijn wapens hebben. Hij gelooft sterk in het feit dat zijn wapens in de goede handen voor vrede en veiligheid zorgen, maar ziet niet de duistere kant.

Wanneer Tony naar Afghanistan gaat om daar aan het Amerikaanse leger zijn nieuwste creatie, de Jericho raket, te laten zien, gaat het echter mis. Een groep terroristen overvalt zijn konvooi en neemt Tony gevangen. Wanneer ze hem als de beroemde wapenfabrikant herkennen, willen ze dat hij voor hen een eigen Jericho raket bouwt. Tony zegt hier aan mee te werken, maar begint in het geheim een pak te maken waarmee hij wilt ontsnappen. Dit lukt, hoewel zijn medegevangene Yinsen tijdens de ontsnapping omkomt.

Thuis aangekomen beseft Tony eindelijk wat zijn wapens kunnen aanrichten in de handen van de verkeerde mensen. Hij maakt bekend dat Stark Industries de wapentak zal sluiten en gaat zich richten op andere technologieën. Wel gaat hij door met het maken van een nieuw pak, waarmee hij persoonlijk groepen terroristen in Afghanistan weet te verslaan. Hiermee is Iron Man geboren.

Obadiah is het echter niet eens met de beslissing van Tony om de wapentak te sluiten. Hij blijkt vieze spelletjes te spelen achter de rug van Tony om en wanneer hij achter het prototype van het Iron Man pak komt, zal Tony Stark er alles aan moeten doen om dit ontwerp niet in de verkeerde handen te laten vallen.

Robert Downey Jr. is de man!
Superhelden zijn meestal nogal saaie types, door en door goed en ontzettend altruïstisch. Tony Stark, gespeeld door de fantastisch gecaste Robert Downey Jr., is wat dat betreft een vreemde eend in de bijt. Hij heeft behalve zijn geniale brein geen speciale superkrachten, maar vertrouwt volledig op zijn Iron Man pak. En hoewel hij zijn vroegere functie als ‘handelaar van de dood’ vrij snel na zijn gevangenneming naast zich neer legt, blijft hij zijn glamoureuze levensstijl behouden. Hij blijft bijvoorbeeld net zo arrogant als voorheen, waardoor hij als personage stukken interessanter is.

Waar het begin van de film zich focust op deze transformatie bij Tony Stark, draait het in de tweede helft van de film toch vooral om de actie. Deze is bijzonder vermakelijk te noemen en de special effects zitten heel sterk in elkaar. Dit verdoezelt ietwat het feit dat de tegenstanders van Tony Stark niet zo origineel zijn. Een groepje gewetenloze terroristen in Afghanistan gaat als eerste de strijd aan, hoewel zijn geen echte tegenstand kunnen bieden. Daarna is het de beurt aan iemand die zijn pak heeft nagemaakt. Deze ‘betere versie’ van de superheld is al zo vaak gebruikt, hier hadden iets veel interessanters mee kunnen doen.

Desondanks weet Robert Downey Jr. door zijn ijzersterke acteerwerk de film boven een doorsnee superheldenfilm te tillen. Hij geeft de arrogante Tony Stark een menselijk gezicht en windt de kijker vanaf de eerste scène om zijn vingers.

Links met de andere Avenger films
De films rondom Marvel superhelden hebben tot de afgelopen jaren tot wisselend resultaat geleid. Films als X-Men, Spider-Man en Blade kregen behoorlijk positieve recensies en verdienden behoorlijk wat geld. Toch waren er ook behoorlijk wat flops, zoals Elektra, Daredevil, en Ghost Rider. Met deze, door hun eigen studio geproduceerde, film en de plannen voor toekomstige zogenaamde tie-ins en vervolgen neemt Marvel een gedurfde stap, die ze wat mij betreft veel eerder hadden mogen nemen. Deze film is het startpunt van een serie aan superheldenfilms uit het Marvel Universum die aan elkaar gelinkt zullen worden door kleine verwijzingen, gastoptredens en uiteindelijk zal resulteren in een gezamenlijk optreden in The Avengers, welke 25 april op het witte doek zal verschijnen.

In Iron Man worden slechts enkele subtiele hints verpakt, zoals een prototype van het schild dat Captain America zal gaan dragen dat op het bureau van Tony Stark ligt. Ook komen we voor het eerst agent Coulson tegen, die in naam van overheidsorganisatie S.H.I.E.L.D. contact probeert te krijgen met Stark. Hij zal in Thor een wat grotere rol krijgen en ook in The Avengers weer terugkomen. In een korte scène na de aftiteling wordt er een opstart gegeven voor The Avengers.

Producent: Marvel Studios
Regisseur: Jon Favreau
Cast: Robert Downey Jr., Terrence Howard, Jeff Bridges, Gwyneth Paltrow, Leslie Bibb, Shaun Toub, Faran Tahir, Clark Gregg, Bill Smitrovich, Sayed Badreya, Paul Bettany, Jon Favreau, Peter Billingsley, Tim Guinee, Will Lyman
Verschenen: 2008
Speelduur: 126 minuten
Leeftijdscategorie: 12+

Vorig artikelAcademicus Vampyrus 3: Schaduwkus – Richelle Mead
Volgend artikelThe Incredible Hulk
Davey is de fantasywereld ingetrokken door grootheden als Terry Brooks, Raymond E. Feist en Robert Jordan. In de loop van de jaren verslond hij vele fantasyboeken, maar de epische fantasy blijft toch altijd een bijzondere plek in zijn hart hebben.