Academicus Vampyrus 2: IJskoud – Richelle Mead

0
12

Omslag Academicus Vampyrus 2: IJskoud

Dit vervolg op Academicus Vampyrus speelt zich ongeveer een maand na de gebeurtenissen uit het eerste boek af. Er is weinig veranderd: Rose, de ik-persoon, volgt nog altijd extra lessen bij haar mentor, de knappe hoeder Dimitri Belikov. Haar beste vriendin, de Moroi prinses Lissa, heeft nog altijd verkering met haar vriendje Christian. Toch zit het Rose allemaal niet lekker: ze worstelt met haar gevoelens voor Dimitri en is jaloers op Christian omdat hij zoveel van Lissa’s tijd opeist. Dan gebeurt er iets vreselijks: Strigoi plegen in de buurt van de Academie een bloedige aanval op een koninklijke Moroi-familie. Uit angst zendt de school alle leerlingen met hun families voor de kerstvakantie naar een luxe chalet in Idaho. Iedereen lijkt veilig, tot uit een tweede serie moorden in de buurt blijkt dat de eerste aanval geen toeval was, maar het begin van een reeks seriemoorden op koninklijke Moroi. Enkele van Rose en Lissa’s klasgenoten verlaten het skioord om het op te nemen tegen de Strigoi. Rose besluit met Christian achter hen aan te gaan, met zeer ingrijpende gevolgen…

Terugblik
Bij Academicus Vampyrus werd de lezer meteen in het verhaal geworpen, wat niet door iedereen goed ontvangen werd. Het lijkt erop dat de auteur zich deze kritieken heeft aangetrokken, wantIJskoud begint met een een stortvloed aan informatie over de gebeurtenissen uit het eerste deel van de reeks. Dit stuk wordt vertelt vanuit Rose’s perspectief en geeft een goed beeld van de wereld waarin Rose en Lissa leven. Het begin van dit boek voelt daardoor als een warm bad.

De Strigoi die in het eerste deel al een dreiging werden genoemd, krijgen in dit deel eindelijk een gezicht. Hierdoor ga je als lezer meer begrijpen van de angst die de Moroi en de dhampiers voor de Strigoi hebben. Wat echter blijft, is het treffende verschil in kracht tussen Moroi en Strigoi. Rose en haar vrienden moeten over een half jaar afstuderen en dan in staat zijn Strigoi aan te kunnen. De Strigoi worden echter afschilderd als zulke machtige wezens, dat je je als lezer afvraagt hoe ze ooit verslagen moeten worden. Pas laat in het boek wordt een hint gegeven hoe de Moroi samen met de dhampiers kunnen terugslaan, wat nieuwe perspectieven opent voor het volgende deel.

Oude liefdes en nieuwe spanningen
Rose worstelt in dit deel niet alleen met haar gevoelens voor Dimitri, maar ook met die voor haar vriendin, haar beste vriend en haar moeder. Omdat een relatie tussen mentor en leerling niet is toegestaan, blijft er spanning bestaan tussen Rose en Dimitri, zeker wanneer Dimitri een andere, oudere vriendin krijgt. Hier ligt in dit deel meer de nadruk op dan de fysieke training die Rose krijgt of de angst voor de Strigoi, waardoor het boek goed aansluit bij de belevingswereld van de doelgroep.

Al in het begin van het boek wordt er spanning opgebouwd en die spanningsboog blijft tot de laatste pagina behouden. De gebeurtenissen zijn heftiger dan in het vorige deel en hebben ingrijpender gevolgen, waardoor de aandacht van de lezer beter vastgehouden wordt.

Karakterontwikkelingen
Lissa heeft in dit boek een ondergeschikte rol. Ze functioneert grotendeels op de achtergrond, behalve aan het begin en het einde van het verhaal. Haar krachten worden wel verdiept, maar het lijkt erop alsof ze een beetje is ‘vergeten’ omdat de actie zich grotendeels op Rose focust.

De uitwerking van de personages is ook in dit deel vrij grof. Rose maakt van het ene op het andere moment heftige emotionele veranderingen door en hoewel haar groei in dit boek beter is uitgewerkt dan in het eerste deel, blijft het schokkerig aandoen. Toch is er meer aandacht voor Rose’s karakterontwikkeling dan in het vorige deel, waardoor je je als lezer meer bij haar betrokken voelt. Ook de andere personages nemen beslissingen die niet geheel in lijn zijn met hun tot dan toe geschetste karakter, wat voor enige verwarring en zelfs irritatie bij de lezer kan leiden. In het slotgevecht vliegt het verhaal een beetje uit de bocht qua heftigheid, wat me nogal verraste gezien de verhaallijn tot dan toe.

De opening en de spanningsopbouw zijn in IJskoud opvallend sterker dan in Academicus Vampyrus. Er zit meer vaart in het boek en je komt als lezer meer weten van de Strigoi en de bedreiging die zij vormen. De karakterontwikkelingen blijven het zwakke punt van deze serie, maar desondanks is IJskoud een zeer waardige opvolger van Academicus Vampyrus die doet uitkijken naar het derde deel.

Academicus Vampyrus 2: IJskoud

Richelle Mead | Uitgeverij Moon | 2008
Originele titel: Vampire Academy: Frostbite

Lissa Dragomir, prinses van de Moroi, is een sterfelijke vampier die onlosmakelijk verbonden is met de magie van de aarde. Ze moet te allen tijde beschermd worden tegen de Strigoi: de onsterfelijke vampiers die ongelooflijk wreed en gevaarlijk zijn. Rose, de beste vriendin van Lissa, is een dhampier. Zij leidt een gevaarlijk leven dat in dienst staat van het beschermen van Lissa tegen de Strigoi. Die zijn namelijk vastbesloten om haar een van hen te maken.

Twee jaar nadat ze uit angst zijn weggelopen van de diep in de wouden verscholen Academie van St. Vladimir worden Rose en Lissa opgepakt en daarnaartoe teruggebracht. Zowel binnen als buiten de ijzeren hekken van de academie blijven Rose en Lissa in de greep van de angst. Ze dienen de verleidingen van verboden liefdes het hoofd te bieden en altijd op hun hoede te zijn, want anders maken de Strigoi Lissa voor altijd een van hen..